ontbinding huurcontract door verhuurder verzoekschrift bij vrederechter

Els verhuurder
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ontbinding huurcontract door verhuurder verzoekschrift bij vrederechter

#1 , 11 mar 2024 13:17

Ik wil als verhuurder (moet) het 1 jarig huurcontract van 01/08/2023 voor een appartement, bovenste verdiep, laten ontbinden bij vrederechter. Na veel herinneringen, aanmaning, ingebrekestelling door mezelf (en het immo) is er geen enkele intentie van de huurder om tot een overeenkomst te komen.
- na telefoon van politie, ik heb dossiernummer, (en een beetje een verwijt van hen dat ik niet zo lang moest wachten en actie moest ondernemen) i.v.m. verschillende interventies i.v.m. overlast: Berner Sennenhond die plast op balkon. In contract staat dat huisdier verboden is en aanvraag moet gebeuren aan verhuurder en dat dit in niet mag volgens reglement van de syndicus. Bij de ondertekening contract bij het immokantoor gaf men laconiek aan om een vis te nemen. Ze hebben mij nog geen enkele bevestiging gegeven van
- weigering plaatsbezoek: zogezegd door rolstoel maar haar partner= medehuurder kan de deur open doen
- plaatsbeschrijving wilde de huurder aanvankelijke niet ondertekenen en wilde hij na bijna 2 maand nog foto's met schade toevoegen. Immo had die foto's zomaar bijgevoegd dus ik ondertekende dit niet. Ik bekijk straks als deze plaatsbeschrijving geregistreerd werd . Op tijd?
- 2 maand achterstand huur zogezegd door ziekenkas, een verkoop van een eigen woning die niet goed verloopt (ik krijg mails doorgestuurd van de notaris) maar ze wonen er met 3 loontrekkende. In betalingsoverzicht kan je merken dat er slechts 1 maand, september, correcte betaling gebeurde
- 3 x verstoppingen van leidingen: keuken, toilet, wasmachine
- foto doorlopende opdracht = bedrog
- syndicus die reeds sociale controle heeft ingeroepen door klachten medebewoners (op algemene vergadering vorige maand hoorde ik veel klachten) Maazr mail naar huurder gaf opnieuw geen oplossing.
- geen bewijs van domicilie afgegeven aan immo.
- overname van de zetel van vorige huurder: nog steeds geen betaling (=250 euro)
.....
Stresserend en tijdrovend maar ik wil deze week verzoekschrift indienen.
Kan je voorbeelden vinden van een ingevuld verzoekschrift?
Ik had gister een uitgevoerde uitleg met data uitgeschreven en het verzoekschrift ingevuld (met hulp van toelichting hierover) maar ik ben hier onzeker over.
[u]Is vredegerecht in deze situatie nuttig? Wat indien huurder niet komt opdagen?
[b]De griffie gaf aan dat verzoekschrift niet te uitgebreid moet? Is het beter van dit beknopt uit te schrijven (griffie gaf aan dat zij dit versturen naar huurder) misschien daarom beter beknopt? Op de zitting uitleg te doen? Papieren/bijlagen mee te nemen naar zitting?[/b]
Hoeveel wederverhuringsvergoeding plaatsen? Huurschade kan ik niet noteren want verbod plaatsbezoek Hoeveel bezettingsvergoeding = 50 euro per dag?(huur = 875 incl kosten)
Welke bijlagen bijstoppen vb mails, aangetekend schrijven, registratie huurcontract ...?
Of een instantie zoeken die het verzoekschrift kan nalezen? Maar zoals aangegeven wil ik dit deze week ingeven in functie van de zittingsdag
Attest van woonst en gezinssamenstelling moet als bijlage en kan je blijkbaar bij stadhuis opvragen.. (hopelijk klopt dit want bij hun betaling staat vorig adres)
[/u]

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2024 15:38

je kan hiervoor gerust hulp vragen bij de griffie van het betrokken vredegerecht.

Kali
Berichten: 762

#3 , 11 mar 2024 16:55

Wederverhuringsvergoeding is meestal 3 maand
Bezettingsvergoeding = huurgeld / 30

Reclame

Els verhuurder
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2024 18:01

Dan is er bij bezettingsvergoeding toch geen nadeel? Waarom zou huurder zich dan haasten om te vertrekken?
2 griffies opgebeld en bij de 2de deze bedragen dan ook ontvangen.
Moet het probleem beknopt of uitgebreid uitgelegd worden?

Terug naar “Huren”