verbruik huurder elektriciteit

elbastione
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

verbruik huurder elektriciteit

#1 , 10 mar 2024 10:08

De verhuurder heeft vooraan de woning een handelszaak, ik woon als huurder achteraan de woning + verdiep. De verhuurder heeft 1 hoofdmeter elektriciteit + een tussenteller voor de huurder. Ik betaal per maand 100€ voorschot verbruik elektriciteit. Zonder aankondiging liet de verhuurder januari 2020 zonnepanelen plaatsen. Heden geeft de hoofdteller een verbruik aan van ongeveer 2100kwh en de tussenteller ongeveer 16000kwh. Ongeacht ik reeds van bij aanvang van de huur vraag om een individuele aansluiting, omdat mijn gezin recht heeft op een sociaal tarief, heeft de verhuurder dat steeds geweigerd. Nu vraagt de verhuurder bij afrekening van de elektriciteit een opleg van ongeveer 4000€. Gezien de hoofdteller een totaal verbruik van amper 2100kwh aangeeft doet de verhuurder een aanzienlijke winst, zonder met mij erover te willen onderhandelen.
Vraag: kan ik de wijze van handelen van de verhuurder betwisten en een beter tarief afdwingen?

bosprocureur
Berichten: 6860

#2 , 10 mar 2024 11:05

Euh... een vraagje terzijde, maar toch iets om rekening mee te houden :
Mag een verhuurder zomaar energie verkopen?

elbastione
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2024 11:13

Interessante opmerking, danku.

Reclame

Freec
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2024 11:17

Euh, dan is elke verhuurder in fout als hij werkt met bvb techem of caloribel?
Dit valt niet onder ’verkopen van energie’ maar is ’verdelen van energie’

Het is niet omdat je recht hebt op sociaal taief, dat de verhuurder alles moet aanpassen. Dan heb je verkeerde appartement gehuurd.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mar 2024 13:47

Vraag de factuur van de energierekening op aan de verhuurder. Verhuurder kan niet meer aanrekenen dan wat hij zelf betaald heeft. Zoals al eerder opgemerkt, verhuurder mag zelf geen energie verkopen, wat hij zou doen als hij meer aanrekent dan wat hij zelf betaald heeft.

Freec
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mar 2024 13:55

16000kwh op de meter, en 4000 euro opleg (en je betaald al 100 euro)!
Daar zou ik ook graag een berekening van willen zien.

elbastione
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mar 2024 17:19

Ik heb nog nooit een factuur met afrekening gezien. Telkens een e-mail met opgave van de meterstand en vraag om bij te betalen. Ik heb wel een eigen meter voor water en gas. Voor elektriciteit gaat dat niet is de verklaring van de verhuurder. Voor de periode 5/2020 tot 3/2024 zou ik 3927,19€ moeten opleggen. Ik ga dat niet betalen.

Terug naar “Huren”