Huurcontract korte duur loopt af, hoe opzeg zonder opzegvergoeding?

jl5165446
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Huurcontract korte duur loopt af, hoe opzeg zonder opzegvergoeding?

#1 , 09 mar 2024 14:16

Hallo,

Ik ben op 02/05/2022 een huurcontract aangegaan voor 25,5 maanden. (Ik heb het contract van korte duur overgenomen van de vorige huurder). Het contract loopt af op 15/06/2024. Nu zou ik graag verhuizen, maar ben ik wat verward door de opzegvergoedingen en de opzeg zelf.

Het is me niet duidelijk of ik een opzegvergoeding van een halve maand zou moeten betalen als ik nu meteen een opzegbrief opmaak en opstuur of dat deze kost dan zou wegvallen, aangezien de 3 jaar van het contract voorbij zijn?

Stel dat ik niets doe, dan wordt het omgezet naar een 9-jarig contract. En ik zou dan bijvoorbeeld binnen 6 maanden opzeggen, dien ik dan 3 maanden opzegvergoeding te betalen of helemaal niets meer? In het contract staat niet duidelijk of de 9 jaar beginnen te lopen vanaf de einddatum van het huidige contract, of vanaf het begin van het oorspronkelijke contract.

Wat betreft de opzeg. Ik zou deze 3 maanden voorafgaand moeten doen. Maar het contract begint pas in het midden van de maand, en een opzeg is pas geldig op de 1e van volgende maand. Is op dit moment een opzeg doen dan sowieso te laat?

Alvast bedankt aan wie me hier wat concreter advies over kan geven, wat ik het beste kan doen!

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 09 mar 2024 14:37

In Vlaanderen hebt u een huurcontract van korte duur (overgenomen) minder dan drie jaar.
Normaliter stop die op de laatste dag van het derde jaar. U hoeft dus niets te doen.
Tenzij een van de partijen wil verlengen (voor korte periode ) anders de huur over in een 9 jarig contract.
Hier eens lezen

https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... aatsen.pdf

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2024 15:24

Bij een huurcontract van korte duur is geen opzegvergoeding verschuldigd aan het einde van de looptijd, maar er moet nog steeds een opzeg gebeuren 3 maanden vooraf.

Als je daarvoor niet op tijd bent wordt het een contract van 9 jaar en zit je al in je tweede periode van 3 jaar. Je kan dus ook op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van 3 maand zonder schadevergoeding.

Door je constructie met het overnemen van een contract hebben jullie nodeloos extra complexiteit gecreëerd. Is er effectief een nieuw contract opgemaakt? Is daarin naar het oude verwezen? Indien eerste vraag ja en tweede nee, speelt dit geen rol meer.

Reclame

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 mar 2024 17:58

TS zal zich dan moeten haasten om op te zeggen. Uiterlijk 15.3.2024 moet de opzeg bij de verhuurder liggen via aangetekende brief.

Franciscus
Berichten: 38613

#5 , 09 mar 2024 18:01

Ik was eventjes de draad kwijt ....Thomas_A heeft gelijk.
Mijn antwoord is dus niet juist :oops:
De link is wel juist.

jl5165446
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2024 22:52

Bedankt voor alle duidelijke antwoorden!

In verband met de complexiteit van het overnemen van het contract. Akkoord! Alleen was dit het voorstel van de verhuurder, met als reden dat het eenvoudiger was op die manier.

Er is wel effectief voor mij een nieuw contract opgemaakt waarin niet verwezen wordt naar het oude contract. De looptijd wordt hier alleen aangegeven 25,5 maanden te zijn.
Is er effectief een nieuw contract opgemaakt? Is daarin naar het oude verwezen? Indien eerste vraag ja en tweede nee, speelt dit geen rol meer.
Bedoelt u met 'dit speelt geen rol meer', dat het op zich niet uit maakt wanneer de opzeg zou gebeuren aangezien ik hoe dan ook geen opzegvergoeding moet betalen?
TS zal zich dan moeten haasten om op te zeggen. Uiterlijk 15.3.2024 moet de opzeg bij de verhuurder liggen via aangetekende brief.
Dus het kan op deze manier? Het is niet zo dat de opzeg dan al had moeten gebeurd zijn op 01/03/2024 aangezien het altijd op de eerste van de maand start?

Bedankt nogmaals allemaal! :)

Franciscus
Berichten: 38613

#7 , 10 mar 2024 00:21

Hoe zit het de de ingaande plaatsbeschrijving van eerste huurder dan u (dezelfde plaatsbeschrijving) en de huurwaarborg?
Wie heeft die getekend?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 mar 2024 02:40

Volgens het Vlaams huurdecreet start bij een opzeg de opzegperiode pas op de eerste dag van de daaropvolgende maand, dus in principe had TS eigenlijk eind januari zijn huurcontract moeten opzeggen als hij wilde dat het huurcontract zou eindigen op 15 juni.

Dus nu gaat het huurcontract over in een van lange duur. TS zegt dat er een nieuw contract is opgemaakt en dat er niet verwezen is naar het oud contract. Belangrijk is volgens mij de startdatum van dat nieuw contract, want als dit effectief een contract is van enkel 25,5 maand, dan zit TS nog maar in zijn derde jaar van het contract van lange duur en is er een opzegvergoeding verschuldigd van 1 maand. Tenminste, dat is wat ik denk.

Er rest nog een vraag aan TS: is het huurcontract geregistreerd? Indien niet, dan kan u gewoon met 1 maand opzeggen, waarin de opzegperiode ook weer begint de eerste van de daaropvolgende maand.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mar 2024 09:23

Dus het is gewoon een huurcontract van korte duur van 25,5 maanden. Maakt niet uit waarom het precies 25,5 maanden is.

Eens met NatD: tegen het einde van de 25,5 maanden zou wel zonder vergoeding kunnen opgezegd worden, ook vanaf 36 maanden (3 jaar). Echter zit je in de tussentijd met een contract dat van lange duur geworden is maar nog in de eerste 3 jaar. Een maand opzegvergoeding dus.

Ik heb nog nooit een sluitende uitleg van gezaghebbende bron of vonnis gezien hoe men omgaat met die halve maand. Opzeg gaat inderdaad in begin van de maand, maar in dit geval zou men dan eigenlijk een opzeg van 3,5 maand moeten geven. Terwijl vanaf 15 maart er effectief een opzeg van 3 maanden is. Ik zou voorleggen aan de verhuurder dat je opzegt met termijn van 3 maanden en zorgen dat aangetekende brief dan ook voor 15 maart bij hem is.

Als hij niet akkoord is, zou ik dit aan de vrederechter durven voorleggen.

jl5165446
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mar 2024 12:07

Hoe zit het de de ingaande plaatsbeschrijving van eerste huurder dan u (dezelfde plaatsbeschrijving) en de huurwaarborg?
Wie heeft die getekend?
De plaatsbeschrijving is opnieuw opgemaakt toen ik het appartement betrad. Ik heb ook zelf de huurwaarborg gestort op een geblokkeerde rekening. Alles zoals het normaal zou moeten gebeuren. Alleen het huurcontract is na de vorige huurder blijven doorlopen, vandaar de 25,5 maanden. Geen idee waarom :?

Er rest nog een vraag aan TS: is het huurcontract geregistreerd? Indien niet, dan kan u gewoon met 1 maand opzeggen, waarin de opzegperiode ook weer begint de eerste van de daaropvolgende maand.
Het contract is effectief tijdig geregistreerd geweest.

Ik zou voorleggen aan de verhuurder dat je opzegt met termijn van 3 maanden en zorgen dat aangetekende brief dan ook voor 15 maart bij hem is.
Ik zal dit doen. Hopende dat hij dan geen 1 maand opzegvergoeding vraagt als hij ook van mening zou zijn dat ik nog in mijn 3e jaar zit door de 25,5 maanden.

Wat betreft de opzeg, daar is het heel dubbel. Stel dat ik had opgezegd eind februari, ging de opzeg in op 1 maart t.e.m. 31 mei, waardoor de opzeg gedaan is, maar het contract nog niet. Stel dat ik nu opzeg gaat het in op 1 april t.e.m. 30 juni (2 weken na het verlopen van het contract).

Dus conclusie:
Opzegbrief aangetekend bij de verhuurder laten aankomen voor 15/03 en verhuurder zelf ook laten weten dat ik opzeg tegen het aflopen van het contract en zodoende geen opzegvergoeding hoef te betalen, indien hij dat wel eist, naar de vrederechter gaan?

Terug naar “Huren”