schadeloosstelling immokantoor bij afzeggen na kandidaat stelling

Ibro73
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

schadeloosstelling immokantoor bij afzeggen na kandidaat stelling

#1 , 08 mar 2024 22:07

Hallo
In hoeverre is het legaal om kosten aan te rekenen bij het afzeggen van een huurwoning nadat een informatiefiche is ingevuld bij een immokantoor. Met een opzeg van 3 maanden en een geringe inkomen heb ik verschillende fiches ingevuld om mij kandidaat te stellen. Bij een immokantoor ben ik nu verplicht een schadeloosstelling te betalen omdat ik een ander aantrekkelijker woning gevonden heb. Deze bedragen varieren van 300 euro tot 500 euro en zelfs meer afhankelijk van de immokantoor. Is er een bepaling die hierin een grens legt of kan elk immokantoor zelfs tot een maand huur vragen omdat je na kandidaatstelling toch weigert wat normaal is als je maanden opzoek bent naar een geschikte woning en verschillende formulieren hebt ingevuld omdat er een tekort aan huurwoningen zijn.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2024 22:49

Wat staat hierover op het document dat je getekend hebt?

Ibro73
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2024 09:52

Het is een informatiefiche zonder handtekening maar onderaan in het klein staat wel vermeld dat bij indienen van de fiche ik mij verbind tot het huren van het appartement, bij annuleren moet ik een schadeloosstelling betalen van 250 euro. Ondertussen heb ik talloze fiches ingevuld en als er uiteindelijk 4 reageren moet ik voor 3 daarvan een schadeloosstelling betalen, ik vind dit niet kunnen. Sommige reageren zelfs niet terug bij afwijzing en ik moet tot een paar weken wachten voor mijn kandidatuur in overweging genomen wordt! Met 3 maanden opzeg kan ik zo geen appartement huren binnen 3 maanden. Mijn vraag is of dit legaal is want immokantoren kunnen elk bedrag eisen dat ze willen, op sommige fiches staat zelfs 500 euro schade vergoeding

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6860

#4 , 09 mar 2024 10:02

Waarom waarom waarom ?

Waarom tekent u zoiets, als u zelf ziet dat er staat : " bij indienen van de fiche ik mij verbind tot het huren van het appartement, bij annuleren moet ik een schadeloosstelling betalen van 250 euro." ?

eylis
Berichten: 8842

#5 , 09 mar 2024 11:37

Het is een "informatiefiche" zonder uw handtekening? Dan vind ik de kleine lettertjes tamelijk onzinnig/onwettig. Zonder uw handtekening is dit een aanvraag, maar geen verbintenis. Reageer eens vriendelijk dat u het desbetreffende document eerst laat nakijken door de FOD fin. ? U heeft toch een dubbel exemplaar gekregen hiervan?

Ibro73
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2024 19:53

Het is een "informatiefiche" zonder uw handtekening? Dan vind ik de kleine lettertjes tamelijk onzinnig/onwettig. Zonder uw handtekening is dit een aanvraag, maar geen verbintenis. Reageer eens vriendelijk dat u het desbetreffende document eerst laat nakijken door de FOD fin. ? U heeft toch een dubbel exemplaar gekregen hiervan?
Inderdaad! Er is geen handtekening bij te pas gekomen en vind dit nogal overdreven om al bij de kandidaatstelling een verbintenis aan te gaan zonder enig contract te tekenen. Ik zal eens kijken bij het FOD en BIV of dit wettig is. Vooral omdat men geen antwoord krijgt op je kandidatuur pas na een paar weken (als er al een antwoord komt) en met 100en kandidaten is het niet mogelijk om telkens een paar weken te wachten vooraleer je een ander appartement kunt zoeken. Ik zal iin deze thread reageren met het antwoord van FOD of BIV.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Terug naar “Huren”