Waterschade in huis

Michael_1987
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waterschade in huis

#1 , 29 feb 2024 17:37

Goeiemiddag,

Ik heb een tijd terug een huis gehuurd waar alles in orde bleek te zijn dacht ik… tot dat ik erachter kwam dat er vochtproblemen zijn in de kelder. Er stijgt vermoedelijk grondwater op, juiste oorzaak is echter nog niet bevestigd. De kelder was volgelopen en heeft zo een tijd volgestaan zonder dat ik ervan af wist.

Gevolgen zijn: schimmel in huis, meubels zijn aangestast door de schimmel en vochtpercentage blijft ook hoog. Ook zijn er spullen die in de kelder zaten onbruikbaar. Deze werd gebruikt als opslag.

Verzekering gaat vermoedelijk niet dekken omdat dit grondwater is. Verhuurder is op de hoogte en probeert het op zijn eigen manier op te lossen (onprofessioneel). Water blijven wegpompen en niet de oorzaak ervan aanpakken.

Kan ik de verhuurder aansprakelijk stellen voor de geleden meubelschade? Wat zijn de juridische mogelijkheden (huurvermindering, contract ontbinden)?

Er wonen ook 2 kinderen in huis waarvan een jonge baby, gezondheidsklachten zijn ook een grote zorg.

Deze gebreken waren niet gekend bij het tekenen van de huurovereenkomst.

Bedankt

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 feb 2024 17:53



zonder dat ik ervan af wist.

Als huurdeer ben je verplicht uw pand te onderhouden. Daarom is een regelmatige rondgang door het hele pand nodig. TS is hierin tekort geschoten ,door het water in de kelder niet tijdig aan de verhuurder te melden. Hij is dus minstens voor een deel verantwoordelijhk voor de aangerichte schade

Reclame

Terug naar “Huren”