Huur ontbonden verstekvonnis, Huurder wenst te blijven

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 100
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Huur ontbonden verstekvonnis, Huurder wenst te blijven

#1 , 27 feb 2024 17:25

Hallo,

Ik heb een huurder en die betaalde zijn huur niet meer ( al 3 maanden niet meer). Het gaat om een handelshuur.

Ik vraag een 'oproeping tot verzoening' aan bij vrederechter maar hij komt niet.

Vervolgens ga ik naar de vrederechter en vraag om ontbinding van de handelshuur ( achterstallige huur + wederverhuringsvergoeding). Hier komt de huurder ook niet op af. Na 14 dagen van de zittingsdag krijg ik van huurder zijn advocaat bericht dat hij een brief heeft gestuurd naar de vrederechter om heropening van de debatten zodat hij zijn client kan verdedigen. De vrederechter gaat hier blijkbaar niet op in en spreekt een verstekvonnis uit.

Nu krijg ik van zijn advocaat bericht dat hij geen verstek kan aantekenen en in beroep moet gaan. (art 1047 Ger W). Verder vertelt hij mij dat de huurder bereid is om de achterstallige huur te betalen binnen de 3 dagen en dat hij wenst te blijven.

Ik vind het wel ok dat hij blijft. Maar hoe zit dat nu eigenlijk als ik akkoord ga? Stel dus dat ik overeenkom dat hij mag blijven na betaling van de achterstallige huur.
-Het contract is toch ontbonden bij verstekvonnis? Moet er een nieuw contract gemaakt worden? Wat dan met de wederverhuringsvergoeding?
-Wat gebeurt er als huurder hoger beroep aantekent nadat ik akkoord ben dat hij mag blijven en zijn huur heeft betaald? Is er dan nog een voorwerp in beroep? Kan ik dan veroordeeld worden omdat er geen reden was om aan de vrederechter de ontbinding te vragen als huurder in beroep gaat?


Ik vind het een rare situatie en zit toch met nog wat vragen. Iemand een idee hoe het best kan/zou verlopen? Waar ik moet opletten?

PS. Tot op heden heb ik nog geen advocaat geraadpleegd en heb dus alles zelf gedaan, zodat ik geen advies aan mijn advocaat kan vragen ( moesten er mensen zijn die dat als advies hadden :lol: )

CityBird
Berichten: 796

#2 , 27 feb 2024 18:40

Als je de huurder toch officieel laat blijven is het vonnis volledig teniet alsof er niets gebeurd was. Nieuwe overeenkomst is niet nodig, oude loopt immers gewoon verder.

Maar, dit kan gewoon een vertragingstactiek van de huurder zijn

- Het is niet omdat de advocaat van de huurder zegt dat de achterstallige huur zal worden betaald, dat dit ook gebeurt. Ook als je het vonnis uitvoert moet de huurder die achterstallen betalen, staat volledig los hiervan. Wacht dus iig met de beslissing tot dit op je rekening staat.

- Als de huurder het overmaken van die achterstanden koppelt aan het mogen blijven of niet en dus niet spontaan, hoef je echt niet lang na te denken over de beslissing.

- Als de huurder toch niet betaalt of de achterstallen betaalt maar verder weer in gebreke blijft mag je opnieuw naar de rechtbank voor een nieuw vonnis

- Wat met de toekomstige betalingen? Welke garantie heb je?

- Een huurder die niet komt opdagen op de rechtbank is op zich al een heel grote rode vlag

Je neemt hier dus een groot risico. Uit ervaring met privé huurders weet ik dat het zelden nog goed komt met huurders die 3 maanden achterstal hebben.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 27 feb 2024 19:57

Beste

Ik zou hier niet op in gaan. Stel je gaat akkoord. En over 6 maand staakt huurder opnieuw zijn betalingen. Ga jij dan bij dezelfde vrederechter gaan biechten dat je zijn vorig vonnis maar om te lachen vond? En gaat die nog even bereidwillig zijn?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 100
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 feb 2024 10:29

Als je de huurder toch officieel laat blijven is het vonnis volledig teniet alsof er niets gebeurd was. Nieuwe overeenkomst is niet nodig, oude loopt immers gewoon verder.

Maar, dit kan gewoon een vertragingstactiek van de huurder zijn

- Het is niet omdat de advocaat van de huurder zegt dat de achterstallige huur zal worden betaald, dat dit ook gebeurt. Ook als je het vonnis uitvoert moet de huurder die achterstallen betalen, staat volledig los hiervan. Wacht dus iig met de beslissing tot dit op je rekening staat.

- Als de huurder het overmaken van die achterstanden koppelt aan het mogen blijven of niet en dus niet spontaan, hoef je echt niet lang na te denken over de beslissing.

- Als de huurder toch niet betaalt of de achterstallen betaalt maar verder weer in gebreke blijft mag je opnieuw naar de rechtbank voor een nieuw vonnis

- Wat met de toekomstige betalingen? Welke garantie heb je?

- Een huurder die niet komt opdagen op de rechtbank is op zich al een heel grote rode vlag

Je neemt hier dus een groot risico. Uit ervaring met privé huurders weet ik dat het zelden nog goed komt met huurders die 3 maanden achterstal hebben.
Dank voor uw antwoord. Ik weet niet nog niet precies wat ik ga doen. Het is een rare situatie die nogal wat vragen doet oproepen bij mij.

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 100
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 feb 2024 10:30

Beste

Ik zou hier niet op in gaan. Stel je gaat akkoord. En over 6 maand staakt huurder opnieuw zijn betalingen. Ga jij dan bij dezelfde vrederechter gaan biechten dat je zijn vorig vonnis maar om te lachen vond? En gaat die nog even bereidwillig zijn?
Dank voor uw antwoord. Ik ga er nog eens over nadenken.

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 100
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 28 feb 2024 10:36

Als je de huurder toch officieel laat blijven is het vonnis volledig teniet alsof er niets gebeurd was. Nieuwe overeenkomst is niet nodig, oude loopt immers gewoon verder.
Hoe bedoelt u dat precies? Moet er dan geen akkoord getekend worden dat het vonnis niet geldig is ofzo? Het vonnis is uitgesproken en geldt toch?
Men kan toch moeilijk dat vonnis naast zich neerleggen en voortdoen? Dat kan dan toch voor problemen zorgen later. Welke problemen er hieruit dan voort vloeien weet ik dan nog niet precies. Maar lijkt mij toch niet koosjer te zijn om gewoon zomaar door te gaan.

eylis
Berichten: 8842

#7 , 28 feb 2024 10:49

De huurder neemt u op listige wijze bij de neus. Als hij integer zou zijn, was hij wel degelijk opgedaagd bij de vrederechter. U kan er van op aan, dat hij een slechte of zelfs niet-betaler zal blijven....U heeft een vonnis. Laat het uitvoeren.

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 feb 2024 12:32

Huurder laten buitenzetten. Spreek uit ondervinding. Tijdens mijn job als pandenbeheerder heb ik dergelijke truuk verschillende keren mee gemaakt, en ik kan me niet herinneren dat het 1 keer positief is afgelopen. Het is natuurelijk aanlokkelijk.
Heb ooit meegemaakt bij een huurder van een horercazaak in Antwerpen. Mijn werkgever wilde die daar al lang buiten, en bij de eerste gelegenheid vloog hij. Je moet dan wel sterk staan, akls op dat moment 3 stoere manne voor u komen staan, met in hun zakken dikke rollen contant geld, dat ze me wilden in de hand stoppen. Als ze dan een stapje dichterbij komen oùmet te onvertuigen het wel aan te nemen, slik je wel even gelukkig. was de deurwaarder vergezeld van een oudere politieagent, die tussen beide kwam. De mannen zijn in hun dure dikke wagen gestapt en vertrokken. De dag erna waren alle ruiten op gelijkvloers, en ook een paar op de verdieping, ingesmeten
Heb onmiddellijk opdracht gegeven aan aannemer alle raam en deuropeningen op gelijkvloers en eerste verdieping met hout dicht te timmeren. en een paar weken later mocht ik het pand verkopen.

CityBird
Berichten: 796

#9 , 28 feb 2024 14:53

Men kan toch moeilijk dat vonnis naast zich neerleggen en voortdoen?
Een vonnis heeft slechts effectief betekenis als je dat ook uitvoert. Voer je dat niet uit dan is dit enkel een papieren document.

Franciscus
Berichten: 38614

#10 , 28 feb 2024 15:25

Idd . Is het vonnis al betekend aan huurder (tegenpartij).
De beroepstermijn is blijkbaar nog niet voorbij.
Valt dat niet onder de handelshuur wetgeving?
https://www.vlaanderen.be/economie-en-o ... -en-pop-up

jean.valmont
Topic Starter
Berichten: 100
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 29 feb 2024 14:50

Idd . Is het vonnis al betekend aan huurder (tegenpartij).
De beroepstermijn is blijkbaar nog niet voorbij.
Valt dat niet onder de handelshuur wetgeving?
https://www.vlaanderen.be/economie-en-o ... -en-pop-up
Het vonnis is nog niet betekend. Het gaat om handelshuur. (had dat in het begin van post erbij gezet)

Terug naar “Huren”