Huurwaarborg niet vrij willen geven

Mpcc
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg niet vrij willen geven

#1 , 28 jan 2024 21:15

Beste

Sinds 1 juli 2023 ben ik verhuist. Mijn toenmalige huisgenoot is er blijven wonen, hij heeft een nieuw contract getekend met de huisbaas. Ik heb mijn huurwaarborg nog steeds niet teruggekregen. Vorige week heb ik een aangetekende + gewone brief gestuurd met de vraag of dit in orde gebracht kan worden.

Op 7 juli 2023 ging normaal de uittredende plaatsbeschrijving + sleuteloverdracht plaatsvinden. De huisbaas heeft deze afspraak toen afgezegd zonder een nieuwe te maken. Ik heb de sleutels toen aan mijn oude huisgenoot gegeven.

Vandaag kreeg ik een mail met foto’s van de “uittrede plaatsbeschrijving” die op 12 september zou hebben plaatsgevonden. Ik was niet aanwezig op deze plaatsbeschrijving en ben er dus niet mee akkoord (mijn huurcontract was al meer dan 2 maanden afgelopen en het appartement werd ook al door de nieuwe huurder bewoond sinds 1 juli). Er staan ook enkel foto’s in de plaatsbeschrijving, geen tekst of ondertekening van de huisbaas.

Op 12 september was het appartement niet opgekuist volgens de huisbaas, was het afval niet buitengezet en stonden er spullen in mijn oude kamer, waarvan nu gezegd wordt dat dit mijn spullen zijn en dat ik het niet proper heb achtergelaten, maar ik woonde er toen al 8 weken niet meer.

Na mijn aangetekend schrijven heb ik een offerte ontvangen van de zaken die ik beschadigd zou hebben, deze offerte is opgemaakt op 18 januari 2024… het lijkt mij dan ook dat ik dit bedrag niet moet betalen en wel recht heb om mijn huurwaarborg terug te krijgen?

ongelukbelaagd
Berichten: 519

#2 , 29 jan 2024 16:13

Was er in een intredende plaatsbeschrijving? Of was daar ook een probleem mee?

Ik zou hun vragen foto's te laten zien die genomen zijn op de dag dat je eruit gegaan bent.
Zij moeten kunnen bewijzen dat jij het in een slechte staat hebt achtergelaten. Wat voor hun onmogelijk gaat zijn omdat er zowel je huisgenoot als die nieuwe huurder al geruime tijd wonen zonder dat jij toegang had tot het pand.

***ik ben geen jurist***

Mpcc
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2024 20:53

In 2019 is er een intredende plaatsbeschrijving geweest zonder problemen (behalve dat het niet werd geregistreerd). In 2021 heb ik een nieuw contract getekend omdat mijn eerste huisgenoot vertrok. Er is toen geen nieuwe plaatsbeschrijving geweest.

Kan ik nu best nog een aangetekende brief sturen om (nog eens) te vermelden dat de foto’s uit september geen bewijs zijn of ga ik al naar het vredegerecht?

Reclame

Terug naar “Huren”