Enkele beglazing/verwarmingselementen

Amalou
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Enkele beglazing/verwarmingselementen

#1 , 26 jan 2024 17:49

Ik heb het volgende voor:
Sinds 1,5 jaar huren wij een woning. Vlak nadat we hier woonden, bleek er een lek in het dak te zijn. Gevolg vocht in de eetkamer. In september werd het plat dak geïsoleerd. De werken in de eetkamer zijn tot op heden niet uitgevoerd.
Enkele weken geleden hing er een muffe geur in de slaapkamer van de dochter. Bij het wegtrekken van het bed (boxspring 180x200cm) zag ik dat de muur helemaal nat en beschimmeld was. Zware condens! Ik zocht meteen of er nog andere plekken waren die nat waren en zag dat de bovenste kader van het raam ook vol schimmelplekken was. Ik heb onmiddellijk de verhuurder gecontacteerd en die kwamen dezelfde avond nog kijken. Ze zeiden dat ze ook niet begrepen hoe dit kwam en waarschijnlijk door te weinig verluchten was. Maandag kwam hun bouwheer en zei dat de muur niet nat was en dat dit te wijten was aan mij omdat ik de ramen niet openzet, de schimmel aan het raam is een koudebrug zei hij. .. Ik kocht diezelfde avond een vochtmeter, stak die in de muur en die sloeg onmiddellijk op rood.
Opnieuw een mailtje gestuurd en dan zeiden ze om te wachten tot de week erna want dan zou de verzekeringsexpert komen voor de vochtplek in de keuken. Die dag vroeg ik hem om te kijken en hij zei dat is vermoedelijk een koudebrug. Ik vroeg wat daarvoor de oplossing was en dan zei hij isoleren en verwarmingselementen plaatsen.
De verhuurder wil nu in 3 van de 4 slaapkamers verwarmingselementen bijzetten maar ik wil dit weigeren omdat ik eerst de oorzaak wil kennen en zeker wil zijn dat het probleem daarmee opgelost is. Die slaapkamer staat leeg nu en het vocht is helemaal ingetrokken in het hoofdeinde van het bed. De verhuurder zei me dat als ik het allemaal niet aankan maar moet verhuizen. Ik zal dan wel de schadevergoeding moeten betalen!
Ik heb hen aangeschreven en alle feiten beschreven en stelde volgende vragen:
hydrothermografisch onderzoek uitvoeren, indien akkoord kosten door hen te dragen, indien geen structureel probleem draag ik de kosten zelf. Vandaag lieten ze via immokantoor weten dat installateur mij zal laten weten wanneer hij verwarmingselementen komt plaatsen => verder niks van info => woongenot niks + wij zijn twee werkende ouders en hebben daarbovenop nog een kind met autisme. Wie gaat als die kamers leegmaken en nadien schoonmaken???
Conformiteitsattest van de elektriciteit: nieuwe zekeringskast geplaats + aarding => hun antwoord: overeenkomstig goed vakmanschap en volgens de regels van de kunst m.a.w. GEEN ATTEST
mijn reservesleutel die in hun bezit is => geen antwoord
Wanneer de werken in de eetkamer zullen aanvangen: volledig plafond eruit + helemaal opnieuw behangen => geen antwoord
Ik had hen ook het EPC attest gevraagd en daarop zie ik ineens enkele beglazing staan => ramen keuken, koepel in veranda polycarbonaatplaten en één raam in de living... EPC is 378 dus net op de valreep een D score De raamprofielen van de vensters en koepel zijn thermisch weinig performant. Muren niet geïsoleerd, daken onvoldoende geïsoleerd.
Mijn vraag is concreet mag ik met deze info het plaatsen van verwarmingselementen weigeren, wettende dat ik nog meer ga moeten stoken en dat mijn energiefacturen nog erger zullen zijn dan nu. Kan ik afdwingen om de raamprofielen en enkelglas te vervangen door dubbelglas of contractbreuk met schadevergoeding eisen?
Ik dacht dat sinds 1 januari 2023 overal dubbele beglazing in een woning aanwezig moest zijn.

Er is ondertussen een 'probleem' met hun mail dus laten ze het immokantoor dat geen rentmeesteropdracht heeft mails sturen?

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 26 jan 2024 17:53

Veehuizen zodra je kan opzeggen

Amalou
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2024 18:01

@sirkii das nog 1,5 jaar ???

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6860

#4 , 26 jan 2024 19:52

*Als er geen conformiteitsattest (betreft dus de woning !! , niet gewoon de elektriciteit) voorhanden is, vraag dan asap om er eentje op te maken. De gemeente kan daarvoor zorgen, en aan de hand vanhet resultaat maatregelen opleggen.

*EPC attest 378, dat is nog een eindje af van een D waarde, die is er pas tussen 400 en 500. En de commentaar in dat attest, die verwijst naar de toestand die uiterlijk binnen een paar tientallen jaren (2050) moet bereikt zijn.

*Die stukken enkel glas zullen wel een goed deel verantwoordelijk zijn voor energieverlies; had u dat echt niet vroeger opgemerkt?

*Die reservesleutel die ergens rondzweeft? Een eenvoudige oplossing zou zijn dat u een nieuwe cilinder plaatst, dat is uw volste recht. Laat gewoon weten dat een cilinder vervangen hebt, en dat u graag afspreekt wanneer iemand binnen in uw woning moet zijn.

Ik vermoed alvast dat het opmaken van een conformiteitsattest wel een begin van oplossing kan forceren.

Amalou
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jan 2024 11:17

EPC attest 378, dat is nog een eindje af van een D waarde, die is er pas tussen 400 en 500. En de commentaar in dat attest, die verwijst naar de toestand die uiterlijk binnen een paar tientallen jaren (2050) moet bereikt zijn.

====> epc tussen 400 en 500 valt onder E waarde

*Die stukken enkel glas zullen wel een goed deel verantwoordelijk zijn voor energieverlies; had u dat echt niet vroeger opgemerkt?

====> Ik heb dat niet echt opgemerkt omdat ik van een vast contract met laag tarief naar de extreem hoge energieprijzen gegaan dus dacht dat het daardoor kwam, nu vallen echter de puzzelstukjes in elkaar

*Die reservesleutel die ergens rondzweeft? Een eenvoudige oplossing zou zijn dat u een nieuwe cilinder plaatst, dat is uw volste recht. Laat gewoon weten dat een cilinder vervangen hebt, en dat u graag afspreekt wanneer iemand binnen in uw woning moet zijn.

====> Ik dacht dat ik dit enkel met hun toestemming mocht doen

Ik vermoed alvast dat het opmaken van een conformiteitsattest wel een begin van oplossing kan forceren.

====> na jouw advies ben ik gaan kijken op de website van de gemeente waar ik woon. Daarop staat dat sinds 1 januari 2022 een conformiteitsattest verplicht is voor verhuur van woningen ouder dan 40 jaar!
Ik huur sinds mei 2022 is allemaal via Immo gegaan… kan ik dit afdwingen bij hen? Wat als ze niet instemmen?


====> Zou ik zelf ook een expert aanstellen die alvast een verslag kan opmaken en dit op deze manier afdwingen.

Wat als het huis ongeschikt wordt verklaard? Welke rechten hebben wij dan?
Als ik zelf contract obv gebreken zou verbreken, hebben wij dan recht op een schadevergoeding?

Heel erg bedankt voor jouw advies.

bosprocureur
Berichten: 6860

#6 , 27 jan 2024 11:57

U hebt als huurder het volste recht om een woonstcontrole aan te vragen, en dus ook een conformiteitsattest.

Afhankelijk van het resultaat van het conformiteitsattest kan u uw reactie beslissen; in elk geval is de kans groot dat de verhuurder maatregelen moèt nemen.

Voor die sleutel mag u zonder meer zelf zorgen; beleefdheidshalve kan u dat ook aan de eigenaar meedelen.

En die EPC waarde 378 is inderdaad een D. Fout van mij. Maar daarom scoort u nog niet zooo slecht; ergens op uw attest zou u moeten terugvinden wat het gemiddeld peil is voor rijwoningen, en als ik me niet vergis ligt dat nu rond de 350.

Freec
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2024 12:26

Wat ik niet begrijp, is dat er ruines zijn, waar geen schimmel is.

Als die vochtplek achter het bed zit, dan is dat toch duidelijk van te weinig verluchten. Of uw bed dat te close tegen de muur staat.
Ik kan begrijpen dat je als huurder niet graag de warmte laat ontsnappen, maar alles potdicht houden zorgt voor schimmels.

Vroeger was geen enkel huis geisoleerd.

Als je dan lage huur betaald, moet je ook niet verwachten dat je in een BEN woning zit. En dan moet de huurder, als goede huisvader, verluchten! Doe je dat niet, kan de verhuurder enkel dit oplossen met trukjes, zoals extra verwarmingspanelen.

Wil je comfort van een BEN woning, moet je verhuizen, en er huur naar betalen.

Je kan en mag een woningonderzoek aanvragen, maar wees u bewust van de nadelen voor uzelf. Het kan uitdraaien op verhuizen, of huurverhoging, of ... als het onbewoonbaar wordt/is, is er weer een betaalbaar pand van de markt.

Van hier uit, kunnen wij ons de ernst van de situatie niet inschatten.

Amalou
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jan 2024 12:48

@freec we betalen € 1000 huur dus lijkt me niet weinig
Bovendien zijn er geen verwarmingselementen in de slaapkamers, geen ventilatie (behalve mijn goedheid om dagelijks raam 30min open te zetten = ook bij vriesweer)

Het water druppelde van de muur af en ook aan de bovenkant van het raam zag zwart… in de slaapkamer stond een bed tegen de muur maar dat is in de andere kamers ook dus wat kan dat dan verklaren???? Je mag als huurder toch uw inrichting zelf bepalen of staat er ergens dat je nooit iets tegen een buitenmuur kan zetten???

Vroeger was ook een ander klimaat dus dat mag je ook niet vergeten, het is ook niet voor niks dat men regels verstrengt.

Ik stel een deskundige aan en vraag het conformiteitsattest op bij de verhuurders. Als ze dit niet kunnen voorleggen, zullen zij de gevolgen hiervan moeten dragen. Huizen van 40jaar of ouder moeten sinds 1 januari 2022 degelijk attest bezitten alvorens te verhuren. Aangezien ze dit via Immo hebben gedaan, weet ik zeker dat ze ervan op de hoogte waren en dit hebben willen omzeilen.

Ik betaal maandelijks heel braaf mijn huur en zal mijn rechten doen vrijwaren.

Freec
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jan 2024 13:04

Je kan nog steeds een conformiteitsattest krijgen, als de woning 6 fouten heeft categorie 1

Niks zegt dus, dat de huisbaas in actie moet schieten. Muren isoleren is geen verplichting van de verhuurder, laat staan een ventilatiesysteem. Voor dat enkel glas kan er idd, wel een strafpunt komen op het verslag.

Maar idd, als je u geroepen voelt, om een controle aan te vragen, doe dat dan. Succes, en hou ons up to date van hoe het verder verloopt!

bosprocureur
Berichten: 6860

#10 , 27 jan 2024 14:05

Vocht, in de beschreven omstandigheden, ook in de beschreven hoeveelheden, zal wel de doorslag kunnen geven.

En een conformiteitsattest is een aantal jaren geldig, op papier. In de huidige omstandigheden zou ik er een nieuw aanvragen, dan kan je zowel het onderzoek als het resultaat zelf volgen. Kostprijs is (omzeggens) niets, in elk geval minder dan 100,00 €uronen.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 27 jan 2024 16:15

De hoogte van de huur kan van verschillende zaken afhangen. Ligging, grootte grondstuk, grootte woning, confort in de woning, aanleg tuin, EPC, enz....

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 27 jan 2024 20:25

We zijn serieus aan het afwijken in dit topic.

Het is duidelijk dat de verhuurder zijn verplichtingen nakomt en bereid is om te herstellen. De huurder kan niet beslissen welke herstellingen mogen uitgevoerd worden en uiteraard ook niet de manier waarop. Een verslag van een expert verandert daar niets aan. De eigenaar beslist en wordt niet voor niets huisbaas genoemd in de volksmond.

Het enige dat er toe doet is het resultaat!

Amalou
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 jan 2024 09:26

@bosprocureur bedankt voor jouw advies

@mava105 we betalen 1000€ dus vind ik al ruim genoeg om een degelijke woning te hebben

@kj86 het is hun verzekeringsexpert die het onderzoek heeft geadviseerd en heeft gezegd dat verwarmingselementen waarschijnlijk het probleem zullen verminderen. Enkel een onderzoek kan uitsluitsel geven. Ik heb het recht om te weten welk de oorzaak is en van daaruit een duurzame oplossing te zoeken.

U zegt dat de huisbaas zijn verplichtingen nakomt… waar is het keuringsattest van de elektriciteit, waar is het conformiteitsattest van de woning dat verplicht is sinds 1/1/2022, waar is de dubbele beglazing verplicht sinds 1/1/2023, waar is mijn sleutel…?
Om dan maar te zwijgen van ons woongenot en het mindergenot => slaapkamer staat leeg!

Als je een correct betalende huurder hebt die de woning netjes onderhoud, vind ik dat je als verhuurder ook correct moet handelen.

Freec
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 jan 2024 10:07

1000€ voor een huis met 4 slpkm is een zeer goede prijs

Dus, ga je ondertussen de voorgestelde oplossingen blokkeren?

En dat, omdat anders je energieverbruik stijgt :roll:

Vraag gewoon die woningcontrole aan, wij kunnen de situatie van hieruit niet inschatten.
Ik heb ook de indruk dat je verhuurder wel wil meewerken, maar tis niet altijd makkelijk, als huurder overal bij dwarsligt. Krijg je never ending storys

Amalou
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 jan 2024 11:18

@freec ik lig helemaal niet dwars. Ik ben op zoek naar een duurzame oplossing en hecht daarbij vooral belang aan onze gezondheid.

4 slaapkamers moet ge u niet voorstellen dat het gigantische kamers zijn hoor.

Blokkeren??? Is eerst de oorzaak achterhalen blokkeren? Mijne inziens kan je maar problemen oplossen of proberen oplossen wanneer de oorzaak achterhaalt wordt. Het is ook oorzaak -> gevolg -> oplossing en niet gevolg-> mogelijke oplossing -> toch geen oplossing en dan pas trachten oorzaak te achterhalen.

Vergeet niet dat ik verhuurders heb geschreven dat wanneer het NIET om een structureel probleem gaat, ik de kosten van de expertise ZELF draag. Is dat dan niet een eerlijke huurder?

En ja mijn energieverbruik is van belang voor mij en voor elke doorsnee Belg, peins ik

Ik hoop dat u dit begrijpt!

Terug naar “Huren”