Lage plafondhoogte

rikyer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Lage plafondhoogte

#1 , 10 jan 2024 16:01

Ik huur nu 1,5 jaar een appartement met 2 slaapkamers. Onlangs kwamen we erachter dat een van de kamers een plafondhoogte heeft van minder dan 220 cm (217-218 cm) en niet meetelt als kamer.
We verwachten een kind en willen verhuizen omdat we 2 kamers nodig hebben. Moet ik een opzegtermijn van 3 maanden en een schadevergoeding van 2 maanden in acht nemen? Is er iets dat ik juridisch kan doen aan een onjuist huurcontract?

Enige context: Het appartement was voorheen een garage die gerenoveerd is. De plafondhoogte in de rest van het huis is net boven het minimum (222-225cm).

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 jan 2024 17:07

Ik denk niet dat je onder een wettelijke opzeg uit komt. Je hebt de ruimtes gehuurd na bezichtiging en wist dus hoe hoog de zoldering was.

yoyoGent
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2024 11:15

Waarom zal de huurder de plafondhoogte meten als hij een woning bezoekt? Doen jullie dat normaal ook? Het is eigenlijk bedrog van de huurder.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38665

#4 , 11 jan 2024 11:24

Kan een gemiddelde persoon qua lengte quasi aanraken. Dus is zichtbaar laag.
Of het ook zo wettelijk te weten is is een andere zaak.
Is de plaats vergund als woon / slaapruimte?

rikyer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jan 2024 11:41

De plaats is vergund als slaapkamer. Ja, ik ben akkord dat het zichtbaar laag is, en zo is de andere ruimte van het appatement. De verschill tussen 218cm en 222cm is niet zichtbaar.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 11 jan 2024 12:25

Waarom zal de huurder de plafondhoogte meten als hij een woning bezoekt? Doen jullie dat normaal ook? Het is eigenlijk bedrog van de huurder.
Ik heb niet gezegd dat hij de hoogte moest meten. Je ziet / voelt toch als de zoldering te laag is naar uw gevoel. Je moet daar niet meer mee afkomen bij de opzeg na 1.5 jaar, met als enige doel geen opzegperiode meer te moeten uitdoen.

yoyoGent
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jan 2024 12:45

Is het moreel correct dat de huisbaas het aan mensen verhuurt terwijl hij weet dat de hoogte niet klopt? Is het uitsluitend de verantwoordelijkheid van de huurder? Hoe kun je zeggen dat je het niet gecontroleerd hebt toen je er introk en er nu mee moet leven als het juridisch niet klopt? Moet het altijd iets zijn met opzegtermijn/opzeggen contract?

yoyoGent
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 jan 2024 12:46

Wat gebeurt er als de verhuurder het na deze klacht opnieuw verhuurt aan de volgende huurder? Is het dan weer de schuld van de volgende huurder?

bosprocureur
Berichten: 6877

#9 , 11 jan 2024 20:07

Is er voor uw woning een conformiteitsattest ?

Anders, pluis deze link misschien eens uit?

https://www.vlaanderen.be/woningkwalite ... een-woning

rikyer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jan 2024 13:07

Is er voor uw woning een conformiteitsattest ?

Anders, pluis deze link misschien eens uit?

https://www.vlaanderen.be/woningkwalite ... een-woning
Dank u. We hebben in December een conformiteitsattest gevraagd en wachten op het rapport.

rikyer
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jan 2024 13:07

Is er voor uw woning een conformiteitsattest ?

Anders, pluis deze link misschien eens uit?

https://www.vlaanderen.be/woningkwalite ... een-woning
Dank u. We hebben in December een conformiteitsattest gevraagd en wachten op het rapport.

KJ86
Berichten: 2668

#12 , 12 jan 2024 19:22

Ik denk dat er een beetje verwarring is ontstaan. De ruimtes onder 2,2 meter worden niet meegeteld in de berekening van de netto vloeroppervlakte, maar een slaapkamer blijft een slaapkamer en mag dus zo gebruikt worden. Ik zie niet in hoe dat je een afdwingbaar verbod op het gebruik van die kamer kunt handhaven of denk je dat de politie een kamer gaat verzegelen in die woning.

Voor twee personen moet je twee woonlokalen hebben en minimum 27m2 netto vloeroppervlakte.

lukasi
Berichten: 1158

#13 , 12 jan 2024 19:58

Goh
En in ' denbouw' werken ze met een ' metselhaar' oftewel een afwijking van 7 cm ( sommige landsdelen 8) en hier gaat het over ... 2 cm.

Je hebt toch geen parket stiekem gelegd .

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 12 jan 2024 20:20

Toen ik voor mijn beroep horecapanden beheerde, werd er ooit in Luik een cafe dat ik beheerde in Luik, gesloten wegens te lage plafondhoogte. Het was amper 2 cm te laag. Na onderzoek bleek een vroegere huurderder een nieuwe tegelvloer in gelegd te hebben. Om goedkoop gediend te zijn had hij de nieuwe tegels gewoon op de oude gekleefd. Huurder was niet meer te vinden. Enige oplossing, de volledige vloer (nieuwe vloer; oude vloer en chappe) uit te breken en een nieuwe te plaatsen, natuurlijk op kosten van de verhuurder. Dat was nog voor de periode dat plaatsbeschrijvingen verplicht waren. Die werden wel uitgevoerd, maar waren redelijk rudimentair, en zonder foto's.

bosprocureur
Berichten: 6877

#15 , 13 jan 2024 10:05

Werd er dan ook systematisch bij elke plaatsbeschrijving de exacte plafondhoogte opgemeten?

Terug naar “Huren”