Huurders reageren niet (achterstal huur - einde huurcontract)

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Huurders reageren niet (achterstal huur - einde huurcontract)

#1 , 04 jan 2024 15:08

Het huurcontract (korte duur - 3 jaar) dat is afgesloten met de huurders loopt nog tot en met 31 maart 2024.
In december heb ik de huurders op de hoogte gebracht dat dit contract niet zal worden verlengd = einde huurcontract.

De aangetekende brief werd niet opgehaald. Ook via mail of brief kreeg ik geen antwoord. De laatste communicatie is van november:

Sinds november ontvang ik geen huur meer. Ik kreeg nog een bericht van hen dat er beslag werd gelegd op hun rekening,
maar dat ze het zo snel mogelijk in orde gingen brengen. Dat was dus de laatste communicatie.

Ondertussen werden juridische stappen ondernomen, volgende week moeten we naar de rechtbank.

Aangezien ik de huurders totaal niet kan bereiken, ik geen reactie krijg op mails en berichten, telefoons niet worden opgenomen, voicemailberichten zonder reactie blijven vrees ik een beetje dat het verlaten van de woning ook niet vlot zal verlopen.

Kan ik nog meer doen of wacht ik best gewoon de rechtbank af?

mava105
Berichten: 22279
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 jan 2024 17:37

Ben je al eens persoonlijk gaan aanbellen? Informeer eens bij de buren.

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2024 17:46

Ik ben in tussentijd nog niet langsgeweest, laatste bezoek was in oktober om het huurcontract (opzeg) te bespreken. Via buren weet ik wel dat ze er nog steeds wonen.
Mijn idee was dus ook om nog eens langs te gaan.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2024 19:45

Doe dan dan eerst.

Komt er daarna geen betaling in de komende weken, stap je best naar de rechtbank wegens huurachterstand.

Slechte huurders gaan er standaard vanuit dat de waarborg wel zal gebruikt worden voor die laatste maanden huur. Als er dan nog andere schade is, ben je gezien.

Beter nu actie ondernemen.

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jan 2024 09:48

Rechtbank is reeds opgestart, met 3 maanden achterstand wou ik niet langer wachten.
Volgende week moeten we voorkomen.

Huurachterstand is ondertussen 3 maanden, met nog 2 maanden te gaan kan dit oplopen tot 5 maanden.
Tenzij ze inderdaad overwegen vroeger te vertrekken en de huurwaarborg willen gebruiken voor de laatste maanden, maar inderdaad, dit is niet de werkwijze.

De huurwaarborg dekt zelfs geen 3 maanden huur (want die is ondertussen geïndexeerd) + er is nu al weet van schade, dus daar wil ik de huurwaarborg voor gebruiken.

Een bezoek is misschien nog een mogelijkheid, al is het maar om af te toetsen wat hun plannen zijn.

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 feb 2024 13:36

Even een update:

Er werd gestart met een minnelijke schikking, maar daar zijn de huurders niet komen opdagen.

Ik heb de huurders laten weten dat ik zou langskomen en plots kwam er toch reactie.
Dit met de vraag om een bezoek uit te stellen tot begin februari.
Er werd een afspraak ingepland, maandag ll., maar zoals verwacht, ondanks de afspraak, stonden we voor een gesloten deur. Er werd niet geopend, telefoon werd niet opgenomen en ik krijg opnieuw geen reactie op mijn bericht(en).

Mijn verzoekschrift voor de achterstallige huur ligt klaar.
Nu heb ik mij laten informeren dat als ik dit nu zo zou indienen en achteraf blijkt dat de huurders de woning niet verlaten ik opnieuw een verzoekschrift dien in te dienen voor de ontruiming van de woning en de bezettingsvergoeding. Ik kan dit niet in 1 verzoekschrift gieten, tenzij ik wacht tot na het verlopen van het huurcontract = 31 maart 2024.

bosprocureur
Berichten: 6860

#7 , 08 feb 2024 14:44

Kan u in een bijkomende update eens vermelden of u al opgezegd hebt? of de huurders zelf?

Het huurcontract zal immers zover ik weet niet zomaar zonder meer aflopen op 31 maart 2024.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 feb 2024 16:30

Volgens mij moet je in dit verzoekschrift nu alles vragen : onbetaalde huur, uithuiszetting, vrijgave huurwaarborg, gerechtelijke en wettelijke intresten en voorbehoud van schade . bezettingsvergoeding enz

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 feb 2024 18:41

@bosprocureur:

In de eerste post werd dit reeds vermeld:

"Het huurcontract (korte duur - 3 jaar) dat is afgesloten met de huurders loopt nog tot en met 31 maart 2024.
In december heb ik de huurders op de hoogte gebracht dat dit contract niet zal worden verlengd = einde huurcontract.

De aangetekende brief werd niet opgehaald. Ook via mail of brief kreeg ik geen antwoord. De laatste communicatie is van november."


Ze zijn dus op de hoogte gesteld en werden geïnformeerd via AS, mail en Whatsapp. De opzeg is denk ik hiermee wel ingedekt?

@Lelie60:

Ik heb me laten informeren dat ik de uithuiszetting, vrijgave huurwaarborg en bezettingsvergoeding maar kan vragen na afloop van het contract.
Wat ik ergens wel versta. Het is momenteel nog 'was als'.

Ik kan nu wel een verzoekschrift indienen voor de huurachterstal, maar dan zou ik achteraf nog één moeten indienen voor de uithuiszetting, vrijgave huurwaarborg en bezettingsvergoeding?
Ik zou in dit geval dus best wachten tot afloop van het huurcontract en dan alles bundelen in 1 verzoekschrift.

Franciscus
Berichten: 38614

#10 , 08 feb 2024 21:49

Ook bij huurachterstal kan en uithuiszetting vragen zeker gezien contract stopt.

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 feb 2024 21:59

Het is een tijd geleden dat ik dit moeten doen heb maar wij vragen het allemaal onmiddellijk. Tegen dat de zaak voorkomt en de periode die hij nog krijgt voor de uithuiszetting (na betekening vonnis door deurwaarder) zal maart al voorbij zijn. Wat zou je dan doen bij een contract van 9 jaar ? En hou er rekening mee : een vonnis hebben betekent nog niet dat je uw geld zult krijgen. Heel veel vonnissen voor huurgeld kunnen uiteindelijk niet worden geïnd.

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 feb 2024 08:51

@Lelie60: Ja dat realiseer ik me. Het gaat me voornamelijk nu dat ze het huis verlaten, daar vrees ik beetje voor ...

Ik ga jullie advies volgen en het verzoekschrift indienen.

Kan iemand me nog informeren wat de gerechtelijke en wettelijke intresten inhouden?
Wat kan ik vragen? Wat is realistisch / wettelijk voorzien?

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 mar 2024 14:36

Even een update: ondertussen werd het verzoekschrift ingediend en werden we opgeroepen.
Maar net zoals bij de verzoeningspoging kwamen de huurders niet opdagen.
Nu volgt er een vonnis bij verstek.

Ik vermoed dat ik dan zodra ik deze heb ontvangen contact moet opnemen met een gerechtsdeurwaarder?

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 mar 2024 18:01

Vonnis onmiddellijk via deurwaarder laten betekenen. (kost al geld dat je moet voorschieten) En proberen hen te motiveren om zelf te vertrekken want anders moet ook de uithuiszetting door u betaald worden. En met je vonnis naar de bank om uw huurwaarborg te ontvangen. Hopelijk werken ze en kan je loonbeslag laten leggen. Misschien ook beslag laten leggen op hun vakantiegeld. Hebben ze een auto of ander roerend goed kan je daar ook beslag laten leggen. Probleem moet allemaal door u vooraf betaald worden en deze kosten lopen hoog op. Dat je iets kan innen : misschien weinig kans. Als ze in schuldbemiddeling gaan (of misschien al zijn) ga je weinig of niets meer krijgen. Hier en daar 5 €. De huurders gaan onmiddellijk beloond worden met een sociale woning.
Als andere schuldeisers voor u al beslag lieten leggen moet alles wat geïnd kan worden verdeeld worden over al deze schuldeisers. En telkens ontvangt de deurwaarder zijn deel. Als hij 20€ ontvangt is er 5€ voor de deurwaarder bovenop al de andere kosten die betaald werden voor zijn diensten.
Hopelijk niet te veel huurschade. Of je moet daar ook nog een procedure starten. Enz.


Terug naar “Huren”