Hoge kosten afrekening waarborg

DeZoveelsteVraag
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hoge kosten afrekening waarborg

#1 , 19 dec 2023 10:08

Ik heb net de afrekening gekregen van mijn vorige huurhuis, en daar had ik graag wat onafhankelijk advies over voor ik een beslissing neem.

Het contract was in Vlaanderen, getekend na 1 januari 2019.

De plaatsbeschrijving werd opgesteld door een extern expert. Blijkbaar zijn er twee rondgangen geweest: één met mij en enkele dagen later één met de verhuurder. Bij de rondgang met mij zei de expert dat het enige probleem een barst in een tegel was. Na de rondgang met de verhuurder werd éém barst een lijst van problemen met een prijskaartje van €2000.

(Men wil mij ook huur aanrekenen voor de laatste maand, hoewel die betaald werd. Dus misschien gaan we sowieso naar de vrederechter, want die maand - en elke maand - huur werd zeker en vast betaald.)

De lijst:

- poetskosten ramen, €180
Omwille van het enorm slechte weer heb ik de ramen niet meer gepoetst in de laatste weken, dus dit kan ik aanvaarden.

- barst wastafel, €50
Akkoord, maar zie onder, want die €50 wordt een veelvoud.

- tuinonderhoud, €480
Niet akkoord; huur eindigde in november, ik neem aan dat iedereen zich de weersomstandigheden herinnert in oktober-november. Natuurlijk was het gras niet perfect. Bovendien hebben de eigenaars in de laatste maand (toen ik al in m'n nieuwe huis woonde) twee bomen verwijderd. Dit afval lag op het einde van de huurperiode nog steeds in de tuin. Aangezien er niet gepreciseerd is wat dit onderhoud inhoudt kan het zijn dat de verwijdering van dit afval erbij is. Komt nog bij dat ik het gras onder dat afval, wat bijna de helft van de achtertuin innam, niet kon afrijden.

- offerte om de wastafel waarin een barst zat volledig te vervangen, €1255
De plaatsbeschrijving vermeldt als schade enkel de barst en dat ze lekt. De offerte (zie onder) is voor de vervanging van de wastafel, kraan en kast eronder. Het meubel is niet beschadigd: de wastafel lekt (nu toch) bij gebruik en deze werd niet gebruikt. Er is dus geen constante waterinsijpeling geweest.

Ik heb een deftige offerte gevraagd voor het vage "tuinonderhoud" en wacht op antwoord.

De offerte van de wastafel:
Afbeelding

bosprocureur
Berichten: 6878

#2 , 19 dec 2023 10:24

Bij die eerste (??) rondgang, is er daar een document ondertekend?
Wanneer zijn de sleutels overhandigd, en aan wie ?

DeZoveelsteVraag
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2023 10:30

Bij die eerste (??) rondgang, is er daar een document ondertekend?
Enkel een document dat ik akkoord ben met de aanstelling van de expert.
Wanneer zijn de sleutels overhandigd, en aan wie ?
Aan de expert, bij de eerste rondgang (op 29/11, de rondgang met de verhuurder was blijkbaar op 02/12).

Reclame

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2023 10:36

Waarom heb je bvb die wastafel niet zelf hersteld? Dan had het u ’misschien’ gelukt voor 50 euro.

Ik’ken geen enkele zelfstandige, die nog een verplaatsing doet voor 50 euro, laat staan een herstelling.

Idem voor het ’slechte weer’ dat is geen excuus

DeZoveelsteVraag
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2023 10:47

Waarom heb je bvb die wastafel niet zelf hersteld? Dan had het u ’misschien’ gelukt voor 50 euro.
De €50 is voor een barst. De €50 betwist ik niet. De €1255 voor het volledig vervangen van de wastafel, kraan, en onderkast betwist ik wel.
Idem voor het ’slechte weer’ dat is geen excuus
Da's waar, ik had harder moeten bidden om het weer te verbeteren. :? Ik vermeld het weer omdat het letterlijk volledige weken lang geregend heeft. Daardoor was het gras niet perfect gemaaid zoals bij droog weer, maar zag het er wat hobbelig - "winters" - uit. Maar weer of geen weer, ik heb geen offerte voor dat mysterieuze tuinonderhoud.

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2023 10:57

Dat zal wel, dat je die 50 euro niet betwist. Je gaat er dan vanuit, dat verhuurder het maar moet fiksen met die 50 euro.
Als je dat mogelijk acht voor 50 euro, had je het zelf moeten doen.

Nu ben je te laat.
Of die 1255 euro te veel is, kunnen wij van hier niet inschatten.

DeZoveelsteVraag
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2023 11:07

Even toevoegen: op de plaatsbeschrijving (205 pagina's dus het lezen duurt even) staat inderdaad het door de eigenaars veroorzaakte snoeiafval dat ze hebben laten liggen (en nu blijkbaar mijn probleem/schuld is). De expert noteert dat dit verwijderd moet worden. Misschien moet ik blij zijn dat ik geen factuur krijg voor twee ontbrekende bomen. :) Ik begrijp in ieder geval al beter waarom ik geen offerte voor het tuinonderhoud heb gekregen.
Dat zal wel, dat je die 50 euro niet betwist. Je gaat er dan vanuit, dat verhuurder het maar moet fiksen met die 50 euro.
Als je dat mogelijk acht voor 50 euro, had je het zelf moeten doen.

Nu ben je te laat.
Of die 1255 euro te veel is, kunnen wij van hier niet inschatten.
Ik wil gerust betalen voor het vervangen van de bak zelf, waarin de barst zit. Met vette verplaatsingskosten, werkuren, lunchpauze, alles erop en eraan. Maar niet voor de kast en alles erop, erond, en eronder waar niks mis mee is.

Als u slechte ervaringen hebt gehad met uw eigen huurders kan ik u verzekeren dat dat mijn schuld niet was. U moet dat niet op mij afreageren.

Ik apprecieer alle antwoorden maar wat ik in het verleden had moeten doen, daar kan ik nu niks meer aan doen. Als ik het verleden kon wijzigen om het heden te verbeteren dan zouden we nu allen in een utopie leven (en ikzelf miljardair zijn, natuurlijk ;)).

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 dec 2023 11:14

Sorry, dat het zo overkomt, maar ik reageer niks af.

Wat ik wel weet, is dat je voor 50 euro geen wasbak kan vervangen.

Geen idee, of verhuurder een reden heeft om ineens meubel mee te moeten vervangen. Misschien is de gebarsten wasbak niet meer verkrijgbaar, toch schade aan het meubel, etc...

Twijfel je, ga dan naar de vrederechter en vraag eerst een bemiddeling, dat is gratis

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 19 dec 2023 12:41

Hoe oud was die wasbak? Mogelijk is er een enorme vetusteit, en is die 50€ wel de juiste waarde. Waren de kranen nog OK? Werden die ook aangerekend bij de nieuwe wasbak? Konden mogelijks herbruikt worden

DeZoveelsteVraag
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 dec 2023 12:55

Twijfel je, ga dan naar de vrederechter en vraag eerst een bemiddeling, dat is gratis
Ik vrees dat het daar zal eindigen. Ik heb gewoon écht geen zin daarin. Er is natuurlijk niks mis mee (ze zijn er voor een reden) maar ik had gehoopt mijn leven te leiden zonder ooit in een rechtbank te moeten staan, al is het maar een vrederechter.
Hoe oud was die wasbak? Mogeliojk is er een enorme vetusteit, en is die 50
Geen idee. Ik gebruikte die niet dus keek er niet veel naar, maar als ik moet schatten op z'n minst vijftien jaar, waarschijnlijk meer. Het kastje eronder zag er eveneens 15 tot 20 jaar oud uit.

Op zich zit ik er echt niks mee in om een volledige nieuwe bak te betalen. Maar €1255 voor een volledig meubel, oef... Dan nog "tuinonderhoud" om snoeiafval te verwijderen dat door de eigenaars zelf veroorzaakt is en een spookhuur voor november die zogezegd niet betaald is. Ik weet dat mijn toon in deze topic nogal sarcastisch of gemeen was maar toen ik die factuur zag voor een volledig maandloon voelde ik het bloed uit mijn ledematen wegtrekken.

Trouwens, uit een van de muren kwam gruis onderaan, de binnenkant van de muur die "eruit liep", zeg maar. Het huis stond te koop (en is nu verkocht, maar de akte werd niet verleden tijdens de huurperiode) en toen ik dit vermeldde bij het immokantoor zei men "bwah, mensen kopen dit toch voor een totaalrenovatie". OK, maar ik sliep wel boven een muur die de geest aan 't geven was :)

Ik weet dat de verkoop niks te maken heeft met de uitgaande plaatsbeschrijving, maar als die muur er toch uitgeklopt wordt dan is de dure wasbak ineens ook weg. Dus men rekent mij aan voor dingen die men waarschijnlijk niet eens zal laten repareren. Wettelijk waarschijnlijk correct, maar zuur.

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 dec 2023 13:15

Maak u niet ongerust voor een bemiddeling bij een vrederechter. Dat is niet in een zaal, waar iedereen bijzit.

Ik heb ook het vermoeden dat verhuurder goed doorrekend...
180 euro voor de ramen te kuisen :o mijne ramenwasser komt maandelijks 4 ramen poetsen voor 20 euro
Maar tkan dat je in een kasteel woonde :mrgreen: :wink:

Je zal dus inderdaad niet anders kunnen dan een bemiddeling aanvragen. Spring even binnen op de balie van het vredegerecht van uw gemeente, die geven u informatie hoe je dat doet

Terug naar “Huren”