Huurwaarborg ex-partner

Druppelke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg ex-partner

#1 , 10 dec 2023 18:11

Een 2 tal maanden geleden gingen mijn ex partner en ik uit elkaar. Hierbij ging mijn ex-partner bij haar nieuwe partner gaan wonen en hadden we allebei formeel besloten dat ik in het huurhuis zou blijven wonen waar we beide in het contract als huurder staan, haar naam van het contract zou geschrapt worden via een addendum, en dat de borg op mijn naam zou worden gezet nadat de borg terug gestort zou worden op haar rekening. Hierbij gingen de huisbaas, mijn ex-partner en ik formeel met akkoord (via e-mail).

De huur wordt via een immo kantoor geregeld, dus vroeg ik ongeveer een maand geleden via e-mail voor deze procedure op te stellen, waarmee de immo zaak akkoord ging. Tot heden is er nog geen nieuw contract opgemaakt en staat mijn ex-partner dus nog steeds als medehuurder en borgsteller in het contract.

Deze zaterdag kreeg ik onverwachts een e-mail van een advocatenbureau dat mij aangaf dat ik binnen de 8 werkdagen de borg zou moeten terugstorten op een derdenrekening van de advocaat, en als dit niet zou gebeuren er een procedure voor de rechtbank zou opgesteld worden.

Hoe pak ik deze situatie best aan? Moet de advocaat het immo kantoor niet contacteren in plaats van mij voor de borg te bemachtigen aangezien ik hier niet rechtstreeks aan kan en ook zelf wacht tot het immo kantoor dit in orde brengt? En kan dit zo maar aangezien mijn ex partner nog steeds mede huurder is?

Alvast bedankt.

KJ86
Berichten: 2668

#2 , 10 dec 2023 21:42

Een addendum is een bijlage, contract blijft dus hetzelfde.

Wie heeft bepaald dat het immokantoor de administratie moet doen voor de borg in orde te brengen?
Worden zij daar voor vergoed?

Druppelke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2023 21:54

Een addendum is een bijlage, contract blijft dus hetzelfde.

Wie heeft bepaald dat het immokantoor de administratie moet doen voor de borg in orde te brengen?
Worden zij daar voor vergoed?
Ik vroeg een maand geleden via e-mail of het mogelijk was om de borg over te plaatsen op mijn naam, hierbij reageerde een administratief bediende van het immo kantoor dat dit mogelijk was en een procedure opstartte na dat ik een borgsteller aangaf. Voor het addendum werd een vergoeding gevraagd, voor de borg in orde te brengen (nog) niet. De huisbaas is hier ook mee akkoord.

Naar mijn weten heeft mijn ex-partner geen contact gehad met het immo kantoor, wel heb ik vermeld tegen haar dat er een procedure loopt rond de borg overplaatsing.

Reclame

KJ86
Berichten: 2668

#4 , 10 dec 2023 22:11

Zoals jij het uitlegt, kan dat gewoon opgelost worden met een mailtje dat het immo-kantoor ermee bezig is.

Echter vermoed ik dat er iets anders aan de hand is. Misschien heeft uw ex die waarborg al ontvangen en nog niet doorgestort naar u. Als die op uw naam moet komen, zal jij een rekening moeten openen en die waarborg moeten volstorten. Het immo-kantoor kan dat niet, zelf al is het een product van Korfine dan zal je alsnog een overeenkomst moeten tekenen.

Druppelke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2023 22:21

Zoals jij het uitlegt, kan dat gewoon opgelost worden met een mailtje dat het immo-kantoor ermee bezig is.

Echter vermoed ik dat er iets anders aan de hand is. Misschien heeft uw ex die waarborg al ontvangen en nog niet doorgestort naar u. Als die op uw naam moet komen, zal jij een rekening moeten openen en die waarborg moeten volstorten. Het immo-kantoor kan dat niet, zelf al is het een product van Korfine dan zal je alsnog een overeenkomst moeten tekenen.

De borg zou niet moeten doorgestort worden naar mij, mijn ex heeft in der tijd toen we het huis huurden de borg betaald op haar naam. Deze zou dus gewoon terug gestort worden op haar rekening, en ik zou dan inderdaad een nieuwe rekening moeten opstellen waar ik de nieuwe borg op stort.

Maar doordat ik inmiddels al langer dan een maand wacht voor het immo kantoor om dit in orde te brengen, heeft mijn ex een advocaat ingezet hopend om de borg sneller te kunnen bemachtigen.

Ik wacht dus nog steeds op een reactie van het immo kantoor dat de switch kan gemaakt worden.

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#6 , 10 dec 2023 22:26

Beste

U kan toch perfect haar deel van de borg terugstorten. Probleem opgelost…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Druppelke
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 dec 2023 22:30

Beste

U kan toch perfect haar deel van de borg terugstorten. Probleem opgelost…
De huidige borg staat volledig op haar naam, dus zou ze die in de toekomst dan niet terug kunnen eisen nadat ik nu de volledige borg op haar rekening stort? (Dus dubbel de borg ontvangen)
Daardoor wil ik graag een switch doen dat de borg dus teruggestort wordt op haar rekening, en ik een nieuwe borg stel op mijn naam.

Terug naar “Huren”