onderverhuren

albertje
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

onderverhuren

#1 , 04 dec 2023 15:33

Hypothetische vraag:

Huurcontract van huurders werd opgezegd om als eigenaar zelf het pand te gaan bewonen.

Mag men als eigenaar dan onderverhuren? Bv. eigenaar bewoont een deel van het pand t.t.z. een kamer; en onderverhuurd de rest van het pand?
Indien dit mogelijk is kunnen de vertrekkende huurders de eigenaar dan nog schadevergoeding vragen omdat zij het pand dienden te verlaten?

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#2 , 04 dec 2023 18:29

Beste

Stel dat dit voor de rechtbank komt en jij bent rechter : is het gebruik van 1 kamer dan voldoende om als eigen gebruik te kwalificeren? Of is de onderverhuur van 80 % van het pand aan derden eerder van die aard om overtuigd zijn dat je het slim wil spelen, maar daarom niet correct….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2394
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2023 19:21

Hypothetisch lijkt het goed bedacht, maar het gaat uiteraard niet lukken. Rechters zijn echt niet van gisteren.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6878

#4 , 04 dec 2023 20:00

Hebt u het ervoor over om een som gelijk aan 18 maand huur als schadevergoeding te betalen? Puur hypothetisch natuurlijk :)

albertje
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2023 14:58

Het is echt een hypothetische vraag die ontstond in de pauze onder collega's. Verschillende van hen waren overtuigd dat dit zou lukken, ik was hier absoluut niet van overtuigd. Zodoende legde ik deze stelling graag aan u allen voor. Ik ben en was voorheen al helemaal uw mening toegedaan.

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#6 , 05 dec 2023 15:01

Het zijn inderdaad van die would be juridische slimmigheidjes waar geen enkele rechter in mee gaat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huren”