Deel huurwaarborg terug krijgen

Sofie2302
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Deel huurwaarborg terug krijgen

#1 , 03 dec 2023 12:29

In 2021 ben ik een huurcontract aangegaan met een gewone vriendin.
Ik heb echter iemand leren kennen en heb langs mijn kant (met toestemming van mijn vriendin en de huurbaas) het contract beëindigd. Ik heb hiervan ook een ondertekend document van alle partijen dat ik uit het huurovereenkomst wordt geschrapt en niet meer aansprakelijk ben voor dingen die na mijn opzeg periode gebeuren. Ik heb nog netjes 3 maand opzegperiode betaald na mijn opzeg. De huurbaas en mijn vriendin gingen ermee akkoord dat er geen plaatsbeschrijving werd gemaakt, ookal had ik dat liever wel gewild maar beiden partijen gingen ermee akkoord dat dit niet moest gebeuren aangezien het nog extra kosten waren. Nu had ik mijn huurwaarborg laten staan omdat het voor mijn vriendin financieel onmogelijk was om bij mijn uittreden de huurwaarborg volledig op haar te nemen. Onze volledige huurwaarborg bedraagt 2340 euro, waarvan zij op haar naam 1170 heeft gestort en ik dus 1170 euro op mijn naam. Dus uit goede wil had ik tegen haar gezegd dat ik mijn huurwaarborg wel wou laten staan tot dat ze een nieuwe medehuurder gevonden heeft die dan bij haar intrede de overige 1170 euro dus zou bijpassen. Nu ben ik te weten gekomen dat mijn vriendin dus een nieuwe huurder gevonden heeft en deze al in het appartement getrokken is. Nu staat mijn huurwaarborg wel nog steeds vast op die rekening. Mijn deel huurwaarborg van 1170 euro staat wel nog steeds op mijn naam. Welke stappen moet ik ondernemen om mijn deel van de huurwaarborg vrij te krijgen?
Alvast bedankt

Franciscus
Berichten: 38663

#2 , 08 dec 2023 10:57

Vrijgave huurwaarborg ( de wijze waarop) had beter ineens ook geregeld kunnen worden.
Nu moet uw ex en de huisbaas ook tekenen voor vrijgave en moet de nieuwe huurder in de plaats komen.
Dat zal u dus moeten vragen aan die beide partijen .... anders kan u beide in verzoening oproepen voor de vrederechter.
Bij niet ingaan op deze vraag / procedure verzoening zal u moeten dagvaarden.

PS als ex wil verhuizen en ze haar deel terug wil zal ze ook uw handtekening nodig hebben.

Reclame

Terug naar “Huren”