jaarlijkse afrekening kosten huur studio

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

jaarlijkse afrekening kosten huur studio

#1 , 19 nov 2023 23:03

Hallo,

Onlangs mocht ik eindelijk de jaarlijkse afrekeningen van de kosten ontvangen, met de nodige vertraging. Het gaat hier om de periode 2022-2023, 2021-2022 en 2020-2021.

Hier een link naar de laatste afrekening :
https://drive.google.com/file/d/1h1jUoR ... drive_link

Het gaat om een huurcontract van voor 2019, en er is niets in opgenomen wat betreft de verdeling van de kosten.

Ik begrijp dat ik als huurder alle kosten mbt de huur van de woning moet betalen, maar ik heb de indruk dat er toch wel enkele zaken zijn die niet correct kunnen zijn.

Enkele voorbeelden :
- men laat mij betalen voor de aanschaf van 2 usb sleutels en een HD scherm (men plaatste onlangs cameras)
- men laat mij betalen voor de aanschaf van een aantal bakken waarin men de vuilniszakken naar buiten brengt
- er is een probleem met de mazouttank, men huurt al meer dan 2 jaar enkele citernes voor de opslag van mazout, dit rekent men ook door aan mij.
- er zijn verschillende interventies ivm lekken in de cv leidingen (gebouw uit 1970), ook dit rekent men mij aan
- behalve het jaarlijkse onderhoud zijn er heel wat kosten geweest aan de lift die regelmatig in panne stond, ook alle kosten hiervan worden aan mij doorgerekend
- ook kosten voor de inspectie van de electriciteit worden doorgerekend
- ALLE interventies en kosten aan de verwarming en boiler worden doorgerekend aan mij...


Ik stelde dit in vraag bij de verhuurder, maar zijn reactie is oa : "we moeten de syndicus vertrouwen, voor mij is het goed zo" ...

Alvast bedankt

Thomas_A
Berichten: 2384
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2023 01:28

Uiteraard is het goed zo voor de verhuurder, aangezien deze kosten door hem moeten gedragen worden.

Discussie met hem moet daarover gaan, niet of de syndicus deze terecht maakt en doorrekend.


Reclame

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2023 09:33

De 1e link verwijst naar het huurcontract(voor 2019) waarin zou moeten opgenomen zijn welke kosten ten laste van huurder zijn, in mijn huurcontract kan ik daarover niets terugvinden

De 2e link is de wetgeving van 2018, deze heeft geen betrekking op contracten afgesloten voor 2019..

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 nov 2023 09:42

Nog een aardigheidje : de laatste av was meer dan 2 jaar geleden.... Ik dacht dat de jaarlijkse afrekening moest goedgekeurd worden door de av ? Als huurder zijn het eigenlijk mijn zaken niet, maar het is opvallend dat de eigenaars nog de vme daar geen probleem van maken ...

LYNX XX
Berichten: 2542
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2023 10:25

Nog een aardigheidje : de laatste av was meer dan 2 jaar geleden.... Ik dacht dat de jaarlijkse afrekening moest goedgekeurd worden door de av ? Als huurder zijn het eigenlijk mijn zaken niet, maar het is opvallend dat de eigenaars nog de vme daar geen probleem van maken ...
Heb de 2 linken vermeld om volledig te zijn.

Zo lang de boekhouding niet is goedgekeurd ( kwijting ) op de AV is deze steeds open, dus niet uitvoerbaar voor de zo gezegde jaarafrekeningen. Niet goedgekeurde boekhouding kunnen nog onderhevig worden aan wijzigingen.
VME - syndicus - rekencommissaris - RVME in de fout indien geen AV sinds + 2 jaar. Is een jaarlijkse wettelijke verplichtingen binnen een vastgestelde 15 daagse die vastligt.

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2023 17:21

Bedankt voor jullie reacties.
Ik liet gisteren beleefd weten dat ik het niet eens ben met de verdeling van de kosten, en stuurde een mail door die ik kreeg van helpdesk private huur (vlaanderen.be) waarin men kort maar duidelijk bevestigd dat een hele hoop kosten onterecht aan mij wordt doorgerekend... Ondanks dat ik hier al 9jaar netjes huur betaal, al mijn verplichtingen nakom, altijd al de syndicuskosten betaald heb, laat hij me doodleuk weten dat ik ervoor zal opdraaien, en niet meer moet vragen om een andere regeling, want dan zal hij de woning verkopen....Komt nog bij dat hij zelfs niet de eigenaar is, maar bewindvoerder voor zijn zus...

Franciscus
Berichten: 38647

#8 , 25 nov 2023 19:41

Hij kan indien de rechtbank verkoop goedkeurt wel een verkoop opstarten.
U dient enkel dat te betalen wat wettelijk is...
Doe dat ook dus het niet betwiste gedeelte.
Bevoegde rechtbank is in beide gevallen dezelfde rechtbank nl. de vrederechter.
Voor huurproblemen kan u ook zelf in verzoening of ten gronde naar de vrederechter stappen..

bistrodinertjes
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 nov 2023 11:58

Hij kan indien de rechtbank verkoop goedkeurt wel een verkoop opstarten.
U dient enkel dat te betalen wat wettelijk is...
Doe dat ook dus het niet betwiste gedeelte.
Bevoegde rechtbank is in beide gevallen dezelfde rechtbank nl. de vrederechter.
Voor huurproblemen kan u ook zelf in verzoening of ten gronde naar de vrederechter stappen..
bedankt voor uw reactie,
Hij kan idd de verkoop opstarten, en aangezien het momenteel niet eenvoudig is om een woning te vinden, en zeker een woning waar ik als alleenstaande met een hond terecht kan, is het waarschijnlik beter dat ik niet meer vraag om een correcte verdeling van de kosten...
Alle kosten werden sowieso al betaald, ik betaal maandelijks een voorschot...
Ik stelde een verzoeningspoging voor, maar dat werd afgewezen door hem, wegens "geen meerwaarde"
Ten gronde naar de vrederechter stappen is een optie, maar dan zal ik alsnog opzoek moeten gaan naar een andere woning, en het bedrag dat ik eventueel kan terugvorderen zal ik dan aan de advocaat mogen betalen...

Terug naar “Huren”