Verhuurder wil dat huur betaal tijdens verbouwingen

Madina91
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wil dat huur betaal tijdens verbouwingen

#1 , 15 nov 2023 02:49

Ik ben huurder privé en zakelijk boven de zaak in het appartement woon ik en beneden is mijn zaak.
Het zaak heeft maar 1 toegang via de zaak naar onze privé appartement.
Eigenaar heeft met mijn akkoord voor november verbouwing gestart maar hij heeft niet laten uit het appartement verhuizen terwijl hij ging verbouwing doen in deze pand heeft mijn zaak stopgezet en de gang helemaal verspert. Met risico loop via verbouwingen naar mijn appartement omdat geen appart gang heeft.
Voor dat hij verbouwingen begon ik wou verhuizen omdat veel lawaai onder ons en heel gewaarlijk doorgang en stof overal tussen deze alle verbouwing wonen wij nu met 4 kinderen. Ik dacht dat hij moest mij laten weten uit deze appartement verhuizen tijd geven voor dat hij verbouwing start. Maar hij heeft alleen toestemming gevraagd enkel dat de zaak voor 1 maand moet sluiten wegens zijn verbouwing in de zaak. Nu zegt verhuurder dat december ook niet klaar en mijn zaak zal nog extra maand stilstaan. Normaal gezien moest hij mij compensatie betalen maar heeft niets gedaan ook al gezegd dat ik deze maand november geen huur moet betalen voor benden zaak daarvoor stuurt ook geen brief dat de huur moet niet betalen wegens verbouwing. Volgens de wet ik denk moet ook geen huur betalen voor de appartement ook omdat geen aparte ingang heb soms moet echt wachten tot ze klaar zijn met werken dan pas kan ik buiten. Ondertussen hebben wij ruzie hij wil dat ik zelf brief naar hem stuur dat ik zelf vertrekt en wil niet zelf opzeggen eerlijk gezegd hij zet mij uit deze zaak maar hij wil dat ik zelf schrijf naar hem brief dat ik zelf vertrek. Ik heb deze pand gehuurd al 5 jaar en boven woon ik sinds 1 maart 2023. Ik heb brief gestuurd voor deze verbouwing gestart dat ik deze pand vrij laat eind januari de reden dat ik deze pand vrijlaat is dat hij bijna verdubbeld huurprijs vraagt aan mij terwijl op onze contract stond ander prijs na verbouwing.
Contract staat niet geregistreerd.

Ik weet niet welke rechten ik heb in deze situatie graag wil dat jullie mij helpen advies geven.

Mvg

mava105
Berichten: 22301
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 nov 2023 09:27

Ik denk zelfs dat het onwettig is om toegang te hebben tot uw appartement via de handelszaak, altans niet in Antwerpmen
.

Franciscus
Berichten: 38647

#3 , 15 nov 2023 19:26

Is dat geen handelshuur?

Reclame

Terug naar “Huren”