Huurwaarborg niet gestort. Plaatsing dubbelglazig raam volgens contract niet nagekomen

Earlgrey
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg niet gestort. Plaatsing dubbelglazig raam volgens contract niet nagekomen

#1 , 03 nov 2023 20:33

Ik verhuur sinds iets meer dan een jaar een losstaande woning.
Ik kwam uit een zware echtscheiding en was niet echt 'oplettend'.
De huurders beloofden me waarborg en het plaatsen van 2 dubbelglazige ramen om in orde te zijn met het huurcontract en Vlaamse voorwaarden. (er werd geen plaatsbeschrijving gemaakt en geen epc attest toegevoegd; dat was een jaar vervallen. Categorie c)

Ze hebben dit nog steeds niet gedaan en zeggen nu in een aangetekende brief dat de huurwaarborg van mij 'niet moest' en dat ik de ramen diende aan te leveren.
Dit zijn beide onwaarheden. (in het contract staat 'plaatsing',deze term lijkt me misbruikt door de huurders bond, die de relatie tussen huurder en verhuurder verziekt, maar soit)
Ze kregen het dan voor een voordelige huurprijs; 750 euro/mnd op een perceel van 13are. Ki is 1177 euro.

Wat kan ik best doen?

KJ86
Berichten: 2668

#2 , 03 nov 2023 22:23

Niks kan je doen, nederig zijn en de ramen aanleveren. Proberen om die plaatsbeschrijving nog getekend te krijgen onder het mom dat zoiets moet als er nieuwe elementen (de ramen) worden geplaatst. Als de plaatsbeschrijving getekend is, kan je wel de waarborg afdwingen via het vredegerecht, op voorwaarde dat het in een huurcontract staat geschreven.

Als uw contract in orde is, dat wil zeggen een perfect ingevuld renovatiecontract, kan je uiteraard ook die ramen afdwingen.

Earlgrey
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2023 21:17

Beste,
U begrijpt dat de huurprijs daarom zo laag was gehouden.
De huurders hadden zelfs al contact met iemand die de ramen ging aanleveren.
Het is zo triest te zien hoe een overeenkomst zo uit z'n context wordt gehaald.
Ze hadden vanalles mondeling beloofd in orde te maken, maar eenmaal ik wilde indexeren om het grote verschil met het ki wat te dichten, toen haalden ze ineens allemaal kunstgrepen uit.

Nu met de storm is er ineens een boom verdwenen. (voor hun stoof)
Zonder bericht, terwijl ik de tuinman die beloofd had in ruil voor de opkuis...
Dan is er ineens een hond, dan vragen ze groene draad. Houdt niet op...

Beseft de huurders bond niet wat een wrevel ze veroorzaakt?
Ik heb nu veel goesting om ze eruit te zetten. Terwijl de intentie van het contract in mijn ogen goed was.
Ik voel me misbruikt.

Reclame

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 nov 2023 09:35

Zet in de toekomdt alles op papier, ook hun beloften, en laat hen dat ondertekenen. Daarmee kan je naar de VR. Met mondelinge beloften ben je NIETS.
Verminder de huur pas als de werken zijn gedaan, en niet vooraf.

Terug naar “Huren”