Omgevallen boom in huurhuis, wie is eigenaar van het hout? Mag de huurder zonder overleg de boom aanslaan als stookhout?

lukasi
Berichten: 1156

Re: Omgevallen boom in huurhuis, wie is eigenaar van het hout? Mag de huurder zonder overleg de boom aanslaan als stookh

#16 , 08 nov 2023 11:01

Er zijn hier 2 verschillende zaken.
Enerzijds de opruiming van stormschade door huurder en het gebruik van dit hout voor eigen gebruik.

Anderzijds de waardebepaling van de gevallen boom.
Hiervoor moet je wel weten welke soort, diameter en conditie deze had.
Even meegeven dat bij de berekening er geen factor kan aangestipt worden voor stormschade. Enkel bij natuurlijk afsterven kan de factor 0 ingegeven worden.

Stormschade waarbij de waarde van de boom wordt vergoed kan alleen maar als je verzekering deze waarde dekt. Ik kom dit alleen tegen als er waardevolle oude bomen in antieke tuinen of parken staan. Echter als een verzekering meegeeft dat de waarde van een boom maar 608€ is dan zou ik achter de berekeningswijze vragen. Het kan , een berk van 30 cm doorsnede zal ongeveer die waarde hebben.

Zoals ik al zei , die zelkova met een waarde van 18500€ en waarbij de verzekering maar 750€ heeft uitbetaald is toch met een hogere vergoeding moeten afkomen .. iets van een 3000€

KJ86
Berichten: 2666

#17 , 08 nov 2023 18:24

Het is een goed idee om de verzekering in de juiste richting te duwen maar uiteindelijk moet je beseffen dat de marktwaarde van een individuele boom die omvalt bijna niks is. Als je de stam kunt recupereren (dat wil zeggen correct gesnoeid voor houtproductie) moet je zware apparatuur naar daar krijgen voor een individuele boom uit de tuin te krijgen en naar een zagerij te transporteren. Als je hem gaat verzagen voor brandhout, dan is dat arbeidsintensief en mag je blij zijn dat je met de opbrengst de werkuren kunt betalen.

lukasi
Berichten: 1156

#18 , 09 nov 2023 08:26

Klopt niet KJ
De Uniforme waardebepaling bepaalt NIET de marktwaarde van een individuele boom maar de ECOLOGISCHE waarde.
Neemt niet weg dat de verzekering , zeker bij stormschade niet geneigd zijn om daar in mee te gaan.
De afweging economische schade is bijkomend.

Reclame

KJ86
Berichten: 2666

#19 , 09 nov 2023 20:41

Een individuele boom heeft weinig ecologische waarde. Als je dat toch zou argumenteren, moet je hem eigenlijk laten liggen, dan is hij nuttig voor insecten en schimmels.

Ik begrijp dat er een verlies is!
Ecologisch is het niet, het is meer een verlies van esthetische waarde. Als je een volgroeide boom wilt bezitten en genieten van de schaduw in de zomer en het kleurenspel in de herfst dan zal je tientallen jaren moeten wachten. Als je dat moet berekenen, kan je inderdaad die immense bedragen verantwoorden.

Terug naar “Huren”