Huurwaarborg nadat een van de huurders vertrekt.

kotek
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg nadat een van de huurders vertrekt.

#1 , 03 nov 2023 08:19

Ik stelde recent de vraag wat ik moest doen met het huurcontract van een gehuwd koppel, waarvan de vrouw de vrouw vertrekt owv echtscheiding.

Ik kreeg het antwoord dat er voor mij geen mogelijkheid was om het huurcontract te beëindigen en dat ik verplicht was om verder te verhuren aan de blijvende huurder (=de man). Ik vind dit vreemd omdat ik nu in een situatie zit waarin iemand huurt, die mogelijk niet de financiële middelen heeft om de huur vlot te betalen. Maar goed, de wet is de wet blijkbaar.

Nu is mijn vraag hoe ik dat moet regelen met de huurwaarborg? Deze staat op een geblokkeerde rekening en beide huurders betaalden hiervan de helft.

Ook de uittredende plaatsbeschrijving + nieuwe intredende plaatsbeschrijving gaat een kost zijn. Op wie kan die best verhaald worden? Moet ik hier ook een deel van betalen? Het lijkt me in het voordeel van de vertrekkende huurder om dit te laten uitvoeren. Mocht dit niet uitgevoerd worden, zou ik denken dat ik ook toekomstige schade kan verhalen op de vertrekkende huurder. Hoewel, het deel van de borg van de vertrekkende huurder dan al wel teruggestort is natuurlijk. Het lijkt me dan moeilijk om een vergoeding voor schade dan ook effectief terug te kunnen vorderen....

Reclame