verwarmingskosten maal 7,6 gegaan

st3v3n
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

verwarmingskosten maal 7,6 gegaan

#1 , 24 okt 2023 19:21

Dag iedereen. Alvast bedankt voor het lezen (respect als je tot het einde geraakt ;-)) en eventuele tips, info of hulp.

Ik huur een appartement in een gebouw met 5 appartementen. Mijn appartement telt bij Techem voor 6 van de 28 'quotiteiten' van het gebouw.
Verwarming gebeurt hier via mazout. De huisbaas laat dit jaarlijks leveren, vermoedelijk in augustus.
Techem stelt onze afrekeningen op op basis van info van huisbaas, en hun eigen metertjes die hier op alle verwarmingstoestellen hangen en die ze jaarlijks op 30 juni uitlezen. Afrekeningen gaan dus over periode 1 juli - 30 juni het jaar erop.

Jaar 21-22: afrekening gekregen in september 2022. Weinig bijzonders aan.
Mijn verbruik in EENHEDEN: 5156 (som van de jaarwaarde van de 6 metertjes op mijn 6 verwarmingstoestellen - kan ik nu ook nog zo aflezen op die metertjes - dit is een soort warmte-eenheid?)
Dat is 30,6% van verbruikte eenheden volledig gebouw: 16815.
Prijs per eenheid: 0,0431.
Mazoutkost/liter: 0,6€. Geen idee hoeveel getankt. Geen idee hoeveel liter er nog in de tank zat voor het tanken.

Jaar 22-23: afrekening in sept 2023. Verwarmingskosten voor mij zijn maal 7,6 gegaan... (verwarmingskosten zonder vaste kosten; deze 40% vaste kosten laat ik even achterwege maar deze zijn maal 5,5 gegaan)
(Dit in de 2de versie, in de eerste versie was het maal 15, maar daar zat een fout in waarvan huisbaas en Techem elkaar beschuldigden. Door dit en nog andere redenen lijkt het mij niet uit de lucht gegrepen dat er nog per ongeluk fouten in de afrekening geslopen zijn).
Mijn verbruik in EENHEDEN: 5437 (mijn verbruik is dus maal 1,05 gegaan).
Dat is 44,5% van volledig gebouw: 12221.
Waarom dit jaar slechts 12221 voor gebouw? Wellicht omdat afgelopen jaar 3 appartementen gerenoveerd werden en zo'n 5 maanden niet bewoond werden. Verwarmingstoestellen in deze appartementen werden ook vernieuwd, samen met de metertjes dus vermoedelijk.
Prijs per eenheid: 0,3272. Die prijs is dus maal 7,6 gegaan.
Mazoutkost/liter: 1,5€. Geen idee hoeveel liter getankt of hoeveel er nog in de tank zat voor het tanken. Prijs wel maal 2,5 dus.


Heeft iemand hier inzicht in deze materie of de werk-/rekenwijze van Techem?
Kan iemand de stijging *7,6 verklaren? Terwijl mazout maar *2,5 is gegaan en mijn verbruik in eenheden maar licht gestegen is?
Eventuele extra, relevante, info wil ik gerust geven als dat nodig is.

Volgende week spreek ik met de huisbaas af en mag ik de mazoutfacturen (hopelijk van augustus 2021, 2022 en 2023) inkijken.
Zijn er zaken die ik dan zeker best ook nog vraag of nakijk?

Sirkii
Berichten: 5438

#2 , 26 okt 2023 13:26

Hoeveel € is je laatste afrekening?

st3v3n
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2023 17:23

Hoeveel € is je laatste afrekening?
juli 2022-juni 2023:
verwarming: 2350
water: 719
algemene kosten: 190
factuur caloribel: 93
totaal: 3352

mazout, alleenstaand, appartement 1ste verdiep, halftijds thuiswerk

Reclame

Freec
Berichten: 79
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2023 20:30

Mazoutprijs van 0,6 naar 1,5
En dan van 30% verbruik van het ganse gebouw naar 45%

Dat verklaart al veel

st3v3n
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2023 20:54

Gebouw stond ongeveer 30% leeg afgelopen jaar (vooral tijdens de koude maanden). Dat verklaart de 27% minder verbruik door volledig gebouw. En dus mijn (ik bewoonde wel het volledige jaar) gestegen (relatieve) aandeel in dat totale verbruik. In absolute waarden heb ik amper meer verbruikt.

Hoe zie jij dan die maal 7,2 verklaard worden?
Dat is net mijn vraag.

Freec
Berichten: 79
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2023 22:11

Het aantal eenheden staat niet tot het reeel verbruik.
Zie : nadelen
https://www.socialenergie.be/nl/facture ... 20radiator.

st3v3n
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 okt 2023 23:28

Nee, maar (fictieve cijfers) is het correct dat ik 40% van de mazoutfactuur moet betalen als 40% van het verbruik van het gebouw door mij komt, als er nog 30% van de (2,5 keer duurdere) getankte mazout nog in de tank zit omdat er 30% leegstand was in mijn gebouw?
Lijkt mij correcter dat ik dan 40% van die 70% van die heel dure mazout nu moet betalen. En die resterende 30% in de tank betaald wordt in de afrekening van volgend jaar door de (5 volwaardige huurders dan) mensen die die 30% ook zullen verbruikt hebben. Er zal nu (2 maand geleden) dan ook maar 70% bij getankt moeten zijn wellicht.

Ik weet dat ik er ver in ga, maar het gaat makkelijk over 500 tot 800 euro voor mij (en mijn bovenbuur).

Freec
Berichten: 79
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 okt 2023 08:29

Volgend jaar hersteld weer een deel...

Wat je eigenlijk moet weten : hoeveel mazout was er nog in de tank, bij het hervullen. Is de hervulling gebeurd rond dezelfde periode dan de meteropname. En hoeveel zat er nog in de tank, bij de vorige afrekening.

Zal altijd wel iets verschil opzitten, omdat mazouttanks meestal gemeten worden bij een pijlstok, dus niet echt nauwkeurig.

Hoeveel verschil heb je op je laatste techem rekening in euros, tov het jaar ervoor?

st3v3n
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 okt 2023 12:11

Volgend jaar hersteld weer een deel...

Wat je eigenlijk moet weten : hoeveel mazout was er nog in de tank, bij het hervullen. Is de hervulling gebeurd rond dezelfde periode dan de meteropname. En hoeveel zat er nog in de tank, bij de vorige afrekening.

Zal altijd wel iets verschil opzitten, omdat mazouttanks meestal gemeten worden bij een pijlstok, dus niet echt nauwkeurig.

Hoeveel verschil heb je op je laatste techem rekening in euros, tov het jaar ervoor?
Volgend jaar herstelt waarschijnlijk verre van genoeg voor mij en bovenbuur om die mogelijke teveel aangerekende 500-800€ nu te compenseren.

Inderdaad, van de mazoutgegevens heb ik nog niets gekregen. Daarvoor moet ik komende maandag langsgaan.

Vorig jaar - dit jaar (in €):
verwarming: 326 => 2350
water: 403 => 719
algemene kosten: 180 => 190
factuur caloribel: 85 => 93
totaal: 995 => 3352

Freec
Berichten: 79
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 okt 2023 12:38

Dat verschil in verwarming lijkt me idd niet te kloppen.

Wat ik vermoed, is dat uw verhuurder gewoon de volle herlading van de tank heeft doorgerekend, zonder rekening te houden met wat nog in de tank zit/zat

Kan je ons maandag, na uw verhuurder bezoek, ons inlichten?

Op zich vind ik dit een interessant topic.
Hou er wel rekening mee, dat als je boven/onder of naastbuur zijn appartement in renovatie was in de winter, dat je extra koude muren/plafond of vloer kan hebben. Wat zorgt voor meerverbruik

Is ’water’ enkel mazoutverbruik voor opwarmen van water (bvb voor bad of douche), of gaat dit over koud water?

st3v3n
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 okt 2023 13:04

Koud en warm water.

Zoals in mijn oorspronkelijk bericht staat (maar ik snap dat dat bericht een beetje lang was geworden :-)):
3 van de 5 appartementen stonden opgeteld zo'n 15-18 maanden leeg (voornamelijk rond winterperiode). Pak nog 15 maanden. Dan is dat 15/60ste (1 jaar 5 appartementen = 5*12maanden = 60) leegstand = 25% = kan natuurlijk leiden tot 25% minder verbruik door gebouw (ook te zien in verbruikte eenheden hierboven) = 25% mazout nog in de tank bij de tankbeurt van deze augustus.
Ik versimpel de gegevens overal uiteraard. Gaat om de principes/gedachtegang/rekenwijze.

Ik had amper meerverbruik ondanks minder stokende buren (onderbuur en rechtstreekse zijbuur hadden o.a. leegstand), omdat ik extra gelet heb om zelf niet veel te stoken omdat het zo een duur mazoutjaar was...

Ik heb hetzelfde vermoeden als jou en ik vermoed dat ze al sinds de jaren 70 zo hun mazoutfactuur eenvoudigweg laten verrekenen door Techem (zonder rekening houden met wat er nog in de tank zat). Maar nu heeft dat volgens mij extreme gevolgen voor mij en bovenbuur door combinatie veel leegstand en 2,5 keer zo dure mazout in hetzelfde jaar.
De vraag is dan of huisbaas erin wil meegaan en de boel wil laten rechtzetten bij/door Techem (een 2de keer want in september was er al een andere fout die ze hebben moeten laten rechtzetten).
En als de huisbaas er niet wil in meegaan, dan is de vraag of ik dat dan wettelijk of reglementair of zo kan eisen.

Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de meeting met de huisbaas komende maandag.
Ik hou je hier zeker op de hoogte.

Freec
Berichten: 79
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 okt 2023 13:13

Zelf verhuur ik ook, en werk met techem.

Voor mij werkt het wel gemakkelijker dan voor uw verhuurder. Gas is per m³... zodat je veel nauwkeuriger gegevens hebt.

Als verhuurder stuur je je rekeningen door naar techem. Bij mij is dat altijd juist met gas, maar bij u is het met 1000den liter mazout. Het is aan uw verhuurder om ook de ketelinhoud door te geven aan techem. Ik denk dat hij dat stuk heeft overgeslagen.
Techem maakt dan de afrekening.

Als uw verhuurder een beetje serieus is, ziet hij ook wel dat het verschil te groot is.... toch zeker voor de verwarming.

Terug naar “Huren”