Huurder overleden

Wiske2023
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huurder overleden

#1 , 11 okt 2023 14:19

Huurder is overleden, 55 jaar, ongehuwd, heeft een dochter, de papa en broer hebben de sleutels van het appartement, dus wij kunnen niet binnen, er moet nog huur betaald worden van oktober, opkuisen appartement,kuisen gasketel badkamer, droogkuis overgordijnen enz, de waarborg staat nog vast op een rekening van de overledene, zijn vader zegt dat hij erfenis gaat weigeren,ook de dochter, wie heeft recht op de waarborg en wat moet er gebeuren zodat wij onze kosten kunnen dekken.

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2023 09:54

Wat is de datum waarop het huurcontract ondertekend werd? Dat is nogal belangrijk. Voor01/01/2019 val je onder federale huurwetegeving en er na is het Vlaams huurdecreet van tel


Reclame

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 okt 2023 16:50

Vraag de sleutels terug als zij de erfenis weigeren :!:

Dit is geen daad van aanvaarding door de erfgenamen.
Maar als ze binnen komen en iets meenemen, dat is wél aanvaarding als u het kan aantonen (zet een Ring bel of zo ...) waardoor ze ook diens schulden "erven".


Maar in het algemeen: als alle erfgenamen de erfenis weigeren, bent u als verhuurder dik gejost ...

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 okt 2023 09:47

in het huurdecreet is het al iets beter geregeld dan in de huurwetgeving. Het huurcontract eindigt dan van rechtswege op het einde van de tweede maand na het overlijden van de laatste huurder. U kan dan alleen nog heel wat geregel hebben met het leegmaken van het appartement, mochten de erfgenamen inderdaad de erfenis verwerpen. Zie https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/59062

bosprocureur
Berichten: 6878

#6 , 13 okt 2023 09:58

@ inazuma
Allemaal goed en wel, zo'n Ring bel. Maar hoe moet je die dan plaatsen? In de gemene delen? In het appartement zelf zal moeilijk gaan als je er zelf niet in mag en/of kan.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 okt 2023 17:16

Er zijn videobellen met batterijen
Uiteraard mag een bel in de gemeenschappelijke delen
(Af te spreken met de andere bewoners dat je ze weer weghaalt als dit gedoe van de baan is)


AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 dec 2023 12:12

Ik heb hetzelfde verhaal meegemaakt (huurcontract voor 2019).
Erfgenamen hebben erfenis ook geweigerd.
Indien men enkele spullen komt leeghalen in de woning wordt dit ook beschouwd als aanvaarding van de erfenis. De bewijslast is hierin een belangrijk onderdeel. Let op, persoonlijke spullen van inwonende telt niet mee indien bijvoorbeeld kind erfgenaam is.
De opkuis, het leeghalen en vrijgave waarborg kan aangevraagd worden bij een curator.
Alleen zal er dan niet(s) meer veel overschieten van de waarborg.

Mijn advies is van alles zelf leeg te maken en dat de erfgenamen tekenen voor de vrijgave van de waarborg + document wettelijke erfgenaam.
Alleen zo kan je de huurachterstand en de kost voor het leeghalen (deels) recuperen.
Verder zou ik een aangetekend schrijven doen naar de erfgenamen om te sleutel terug te vragen en ontbinding huurcontract,..., indien geen respons wordt geacht dat de huur verder loopt door de erfgenamen.

Om te antwoorden op uw vraag, eerst dient bij een uittredende plaatsbeschrijving schade worden vastgesteld of niet. Daarna kan u eventueel huurachterstand verrekenen. Het saldo van de huurwaarborg is voor de erfgenamen als men deze niet verwerpt.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 05 dec 2023 15:20

Erfgenamen die zich in de plaats van de overledene stellen, zoals AKLP hier stelt (tekenen voor ... ; huurcontract ontbinden; ...) AANVAARDEN de erfenis impliciet

De snuggeren gaan dat dus NIET doen
Correcte procedure is via Vrederechter

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 05 dec 2023 16:35


Correcte procedure is via Vrederechter
Dacht ik ook al

Wiske2023
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 dec 2023 11:44

zie EIGEN topic van deze datum - Dit is een andere Topic - https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 27#p726927 - JurecaBE- moderator



Ik wil nog eens terugkomen op het overlijden van de huurder van ons appartement, (2 october 2023) volgens de advocaat die ik gecontacteerd heb moeten we tot eind december wachten, dus 3 maand, het contract dateert van september 2018, de erfgenamen hebben de erfenis verworpen omdat er schulden zouden zijn, hoeveel dat weet ik niet, we kunnen dus nog niet in het appartement, hebben geen sleutels, heb nog met onze advocaat gebeld omdat het appartement nog vol meubels staat, waarschijnlijk in de keukenkasten nog allerlei eetgerief, weet ook niet of het vuilbakje in de keuken leeg is, ik zeg straks kruipen er langs alle kanten ontgedierte, zoals wormen, we kunnen ook niet verluchten, of eens water door het toilet doorspoelen, 't is erg triestig, je bent geen baas van je eigendom, de huur van oktober hebben we niet ontvangen er is nog geen huurcontract opgezegd, de brievenbus zit overvol, vraag me af hoelang dit nog gaat duren, wij hadden het appartement verkocht over 2 jaar aan onze dochter, die heeft daar een lening opgenomen, als investering, en nu zal er waarschijnlijk een verzoekschrift moeten gebeuren naar de rechtbank, wat gaat ons dat kosten, de waarborg staat nog op de rekening van de overlede, e, de broer van de overledene stond kort na het overlijden aan onze deur met de sleutels, wij hebben die geweigerd omdat we anders zouden beticht kunnen worden dat we iets weggenomen hebben, hij stond aan de deur met twee volle tassen zogezegd kleding van de overledene zijn werk, en toen wou hij me de sleutels overhandigen, omdat we daar leek in zijn, zegde hij dat ze de erfenis verworpen hebben, de vriendin van de overledene die hier ook 8 jaar gewoond heeft maar geen domicilie, is na 2 dagen verhuisd naar een woning van haar vader, voila en daar sta je dan, met lege handen en veel kopzorgen. groetjes, (WISKE oktober 2023)

Wiske2023
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 jan 2024 12:05

Wij zijn nu 19 januari en nog steeds wachten we, nu heeft onze advocaat gisteren een verzoekschrift neergelegd, met direct haar factuur en die was niet weinig ( is maar een voorschot), ben nu van plan naar dee griffie te gaan om een onderhoud te vragen bij de vrederechter, kan ik dat als ik een verzoekschrift heb van een advocaat, ik kan best zelf weel mijn uitleg doen, als de advocaat moet komen ( weer kosten) ze vraagt aan de vrederechter een curator aan te stellen om de huisraad op te schrijven, we heebben geen sleutels, als ik vraag de sleutels bij de broer van de overledene te halen en in een omslag te steken en achteraan te ondertekenen mocht die curator komen kunnen wij heemtoch binnenlaten, maar dat mag weer niet, als zijn alles moet opvragen gaat dat weer een centje kosten, had al een rekening gekregen van 1200€, wat zouden jullie doen?

Wiske2023
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 jan 2024 12:55

Sorry, beste mensen, maar ik heb een probleem met de letter (e) telkens als ik ze type heb ik een dubbel. Hierbij mijn verontschuldigingen.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 19 jan 2024 19:47

Als u de woning volledig verkocht heeft aan uw dochter, zie ik al meteen een probleem komen:

U bent geen betrokken partij meer ...

Oppassen met dit soort familiale constructies
U ziet het nog als uw huis
Maar juridisch is het dat niet meer als u het verkocht heeft - ook al is dat dan aan uw dochter ...

Terug naar “Huren”