huurindexering?

marvel
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

huurindexering?

#1 , 20 sep 2023 10:38

Ons epc attest is tijdens de huurperiode verlopen ,nog geen nieuw ontvangen van verhuurder
Mag hij evenzeer indexaanpassing doorvoeren of niet

bambipower
Berichten: 1034

#2 , 20 sep 2023 12:58

Verhuurder heeft geen verplichting om u het epc attest te bezorgen.

Je kan uw verhuurder vragen om het epc attest in te kijken. Het blijft wel de verhuurder zijn attest.

Pas dan weet je zeker of er een geldig epc attest is.


Reclame

marvel
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2023 13:35

Wij hebben van immokantoor het epc attest gekregen bij het begin van de huur!
Het is sinds augustus 2023 vervallen en er is niemand hier geweest om nieuw op te stellen

na opzoekingen staat er dat er tijdens de lopende huur geen vernieuwing van het attest nodig is !
Maar als ik zoek naar huurindex staat er dat er geen aanpassing mag gebeuren als het attest vervallen is!
Daarom dus mijn vraag wat het is voor mij niet duidelijk

Thomas Morus
Berichten: 5956
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 20 sep 2023 13:40

Dat was slechts een tijdelijke maatregel.
Werd niet hernieuwd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


marvel
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2023 16:25

DEZE TEKST VOND IK OP DE SITE VAN DE VLAAMSE OVERHEID

Het EPC moet geldig zijn. Een EPC heeft een maximale geldigheidsduur van 10 jaar. EPC’s uitgereikt vóór 1 oktober 2012 zijn niet meer geldig. Ook een EPC dat nog geldig was op het moment van de ondertekening van het huurcontract, maar intussen is verlopen, komt niet meer in aanmerking.

Thomas Morus
Berichten: 5956
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 20 sep 2023 20:00

Tenzij er wijzigingen zijn aangebracht sedert opstellen van laatste epc zie ik niet in waarom een nieuw epc nodig zou zijn. Het zal gewoon een kopie zijn van het vorige.
Een nutteloze kost dus waarmee je uw verhuurder kunt tarten om de onderlinge verstandhouding te testen....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

justice speaker
Berichten: 220
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 sep 2023 20:07

Hangt af van wanneer de indexatie aanvangt. Tot 30/09/2023 werd dit geblokkeerd en mag men zonder geldig epc niet indexeren. Vanaf 01/10/2023 mag terug geïndexeerd worden ook zonder geldig EPC attest.
Dus wanneer is de verjaardag van uw contract?
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

justice speaker
Berichten: 220
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 sep 2023 20:13

Voor Thomas Morus Een attest is 10 jaar geldig en als het vervallen is moet er een nieuw epc opgesteld worden. TS heeft daar geen hand in, het is het recht van de huurder om bij gebrek van een geldig EPC de indexering te weigeren tot er een nieuw word opgemaakt. Heeft niks te maken met een verhuurder te tarten of op kosten te jagen.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Thomas_A
Berichten: 2400
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 sep 2023 20:43

Los van de tijdelijke indexatiestop is er helemaal geen verplichting dat er te allen tijde een geldig EPC is.

Op het moment van de start van het contract moet dat er zijn. Als dezelfde huurder daarna 20 jaar blijft, is er geen reden om dat te vernieuwen.

Je kan argumenteren dat het verbod om een jaar te indexeren bij ontbreken EPC daarom onrechtvaardig was, aangezien het zelfs niet verplicht was dit te hebben.

Thomas Morus
Berichten: 5956
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 20 sep 2023 20:58

Los van de tijdelijke indexatiestop is er helemaal geen verplichting dat er te allen tijde een geldig EPC is.
Het tegendeel zou gefundenes Fressen zijn voor de attestenmaffia.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KJ86
Berichten: 2668

#13 , 20 sep 2023 22:37

De overheid heeft het rekenprogramma verschillende keren gewijzigd. Hetzelfde epc met dezelfde waarden mag je dus niet verwachten.
Je mag een huis ook niet verkopen met een epc van voor 2019. Impliciet wordt er dus toegegeven dat energieprestatiecertificaten van voor 2019 waardeloos zijn.
Ze maken het gewoon te moeilijk, Je hebt immers het verbruik van de meter en het bouwjaar. Je deelt simpelweg het verbruik door het aantal jaren en je hebt een veelzeggend gemiddelde. Als je wil weten hoe dat de woningen evolueren, dan moeten ze maar de digitale meters volgen. Werkelijk verbruik in real-time van achter een bureau in Brussel.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 21 sep 2023 09:23

Idem hier. Heb vorig jaar een nieuw attest moeten vragen, omdat het oude al meer dan 10 jaar was. Niet dat ik het wil verekopen, maar enkel uit nieuwsgierigheid. Het oude gaf men een B attest. Het nieuwe slechts een C attest (nog steeds voldoende om te mogen verhuren, terwijl er ondertussen een volledige dakisomtatie werd geplaatst. Ook is de spouwisolatie, met opgespoten glaswolvezels plots niet meer voldoende, en zou ik de buitenmuren moeten isoleren, terwijn ze die 10 jaar geleden wel goed waren. Ook 2 ramen, amper 12 jaar oud , zouden van nieuw dubbel glas moetn worden voorzien.. Ik wist niet dat de isolatiewaarde van glas met de ouderdom verminderde. :evil:

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 sep 2023 09:31

Uw huurwoning heeft geen geldig EPC attest, dat wil zeggen dat de indexering niet meer ten volle zal mogen doorgevoerd worden. De eigenaar zal nog mogen indexeren, maar zal steeds een correctiefactor moeten toepassen. https://www.vlaanderen.be/huurprijs-en- ... iefactoren

Terug naar “Huren”