indexering

albertje
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

indexering

#1 , 18 sep 2023 11:22

Mijn huurder vind dat ik hem niet mag indexeren en weigert deze indexering te betalen.

Situatie: gedurende 8 jaar huurt hij de woning en werd nog nooit geïndexeerd. Het laatste jaar betaalt hij systematisch te laat, wel dezelfde maand maar weken te laat.

Graag uw mening.


bosprocureur
Berichten: 6872

#3 , 18 sep 2023 11:29

Vraagje : is er een EPC verslag gemaakt? Met welke waarde als resultaat ?

Maar in principe mag u indexeren, zonder meer. Na acht jaar kan dat natuurlijk zwaar doorwegen, maar dan moet de huurder ook maar eens doorrekenen wat hij allemaal al uitgespaard heeft, en dat die bedragen voor u als verhuurder gewoon een minderontvangst waren.

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 18 sep 2023 11:31

Ik heb geleerd als verhuurder, dat 7j de index niet aanpassen, tegen jezelf keert....
Voor een huurder word het een straf, als je dan de index toch doet.

Beter gewoon elk jaar indexeren.

En nu zo snel mogelijk je brief sturen met de indexaanpassing.
Als hij klaagt, vraag dan of hij ook klaagt in de supermarkt, voor zijn energierekening, of voor zijn internet. ... als daar de prijzen stijgen.

albertje
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2023 12:23

Ik heb geleerd als verhuurder, dat 7j de index niet aanpassen, tegen jezelf keert....
Voor een huurder word het een straf, als je dan de index toch doet.

Beter gewoon elk jaar indexeren.

En nu zo snel mogelijk je brief sturen met de indexaanpassing.
Als hij klaagt, vraag dan of hij ook klaagt in de supermarkt, voor zijn energierekening, of voor zijn internet. ... als daar de prijzen stijgen.
Ja we dachten om goed te doen met niet te indexeren maar het keert zeker tegen ons. We hebben ondertussen andere ramen gestoken e.d. maar dat telt allemaal niet voor meneer.
Hij gaat eerst naar de huurdersbond. Bedankt voor het advies. De aangetekende brief, na eerder reeds een mail gestuurd te hebben, is onderweg.

KJ86
Berichten: 2666

#6 , 18 sep 2023 12:53

Het 9de jaar is er snel!
Opzeggen en volgende keer beter!

albertje
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 sep 2023 13:21

Het 9de jaar is er snel!
Opzeggen en volgende keer beter!
Het contract startte half juli 2015 dus ik dacht zijn opzeg te geven december 2023 of januari 2024 of ben ik dan te laat? Ik vind nu opzeggen wel te vroeg.

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 sep 2023 13:31

eind 23 de opzegbrief versturen is goed. Best aangetekend én een kopie per gewone post. Reden van opzeg= einde negenjarige periode

KJ86
Berichten: 2666

#9 , 18 sep 2023 13:34

Opzeggen in december want januari is te laat. Het begint dan pas te lopen van 1 februari, de huurder zou dan geen volle 6 maanden opzeg hebben.

bosprocureur
Berichten: 6872

#10 , 18 sep 2023 13:41

Eigenlijk lijkt me dit een huurder die je liever kwijt dan rijk bent. Ook betaalt hij blijkbaar tegen zijn zin, en steevast te laat.
Met indexering kan u hem ook vriendelijk naar de uitgang loodsen.

Stuur indexatie zoals het mag, en doe het nu. De index zoals u hem kan berekenen op
https://rentcalculator.economie.fgov.be ... ulator-nl/
en die indexatie toepassen op huidige maand + drie maand vooraf ,dus vanaf 1 juni 2023 (voor juni misschien nog het indexcijfer van vorig jaar toepassen).

Dus nu nog die index van de vorige maanden recupereren.

Geef gerust nu ook al zijn opzeg tegen 1 juli 2024, beter te vroeg dan vergeten :) . En reken erop dat u hem nog zal mogen uitnodigen voor een onderonsje bij de wrede rechter. Bij de eerstvolgende vertraging in betaling roept u hem best op in verzoening.

Wedden dat hij relatief snel een tegenopzeg geeft?

U hebt nog niet geantwoord op de vraag naar het EPC attest. Dat heeft wel zijn belang bij de gegeven antwoorden hoor!

albertje
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 sep 2023 15:30

Vraagje : is er een EPC verslag gemaakt? Met welke waarde als resultaat ?

Maar in principe mag u indexeren, zonder meer. Na acht jaar kan dat natuurlijk zwaar doorwegen, maar dan moet de huurder ook maar eens doorrekenen wat hij allemaal al uitgespaard heeft, en dat die bedragen voor u als verhuurder gewoon een minderontvangst waren.
EPC is in orde, daar geen probleem

LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 sep 2023 09:35

Vraagje : is er een EPC verslag gemaakt? Met welke waarde als resultaat ?

Maar in principe mag u indexeren, zonder meer. Na acht jaar kan dat natuurlijk zwaar doorwegen, maar dan moet de huurder ook maar eens doorrekenen wat hij allemaal al uitgespaard heeft, en dat die bedragen voor u als verhuurder gewoon een minderontvangst waren.
EPC is in orde, daar geen probleem
Welke letter is het? Want dat maakt wel degelijk verschil bij het berekenen van de index

Terug naar “Huren”