Beste,
Wij bezitten een appartement in een appartementsblok van een 14-tal appartementen.
Er is een waterverzachter aanwezig die instaat voor het water van alle appartementen. Deze staat in de kelder. (zie foto)
Het appartement bevindt zich op het gelijkvloers, vlak boven die kelder.
De kelder bevindt zich aan de straatkant/trottoir. Je ziet het verluchtingsvenster achter de gasmeter. Dit venster kijkt uit op het trottoir / grond.
De waterafvoer van de keuken, waarop een gootsteen en vaatwasser is aangesloten, komt via het plafond van de kelder (1) samen met de waterafvoer van de waterverzachter (2).
Daarna gaat de buis richting straatkant/trottoir naar het riool (3)
In een periode van 2 jaar heeft zich het volgende reeds 2 keer voorgedaan:
* Er lijkt een verstopping te zijn ontstaan in de afvoerbuis onder het trottoir.
* Bij de regeneratie van de waterverzachter wordt het water richting riool gepompt, waar het niet weg kan, en dus wordt het omhoog gepompt richting het appartement, waardoor het daar blank komt te staan.
* Tot overmaat van ramp is er een kraan van de waterverzachter verroest waardoor we die niet 'tijdelijk' kunnen uitschakelen tot de ontstoppingsdienst geweest is. Hierdoor moest er telkens een ontstoppingsdienst bij hoogdringendheid worden opgeroepen, met bijhorende kostprijs.
* Bij het ontstoppen bleek telkens dat de verstopping ongeveer 0.5 a 1 meter onder de straatkant zat.
Aangezien dit nu 2 keer is voorgevallen, wil ik dit grondig oplossen en vroeg aan de syndicus hoe we dit best aanpakken.
Het enige antwoord dat ik kreeg is dat de ontstoppingskost verrekend zal worden op de onze eindafrekening.
Graag advies wat hier dient te gebeuren.
Alvast bedankt