Waarborg overgeschreven op activa-rekening -> verhuurder failliet. Geld kwijt?

tjappert
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waarborg overgeschreven op activa-rekening -> verhuurder failliet. Geld kwijt?

#1 , 21 aug 2023 16:38

Situatie:

Januari 2023: naar aanleiding van de aankoop van een nieuwe woning dienden we een huurwoning te vinden om 6 maanden te overbruggen. We vonden niets op de "privémarkt" en hebben hierna een flat gevonden in een woningcentrum.

We waren wel laat met de aanvraag en moesten dringend verhuizen. woningadviseur laat weten om de waarborg te storten op rekeningnummer XXX

Augustus 2023: woningcentrum gaat failliet (met de nodige media-aandacht). we leveren de sleutel in en vragen onze waarborg terug aan de curator.

Curator zegt: U heeft de waarborg op het direct rekeningnummer gestort. doe een aanvraag als schuldeiser op regsol maar de kans is ZEER klein dat u uw waarborg terug krijgt.

_________________
Ik heb zelf research gedaan en gevonden dat volgens artikel 10, § 2 van de huidige woninghuurwet , de verhuurder in dit geval mijn waarborg niet mocht laten slingeren op een gewone rekening en deze zelf apart moest houden.

Kan ik met dit niet een voorrecht hebben op mijn schuldeiser-aanvraag ? Kan ik ook niet de curator "dwingen" om mijn waarborg terug te geven gezien zij nu verantwoordelijk zijn over deze rekening?

gezien het een 3-tal duizend euro bedraagt vroeg ik me ook af of het wel waard is om zelf een raadsman onder de arm te nemen.

Ten slotte stuurt ook de curator me ook een factuur voor laatste 7 dagen huur. Kan een curator een schuldeiser een factuur sturen en dwingen tot betaling?

basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#2 , 21 aug 2023 17:37

Beste

Het is de taak van een curator om de facturen nog te innen. Wat je schuldeiser betreft : de rang regeling van schuldeisers zal opgemaakt worden en daaruit moet blijken of u in aanmerking komt. Waarschijnlijk zijn er een aantal bevoorrechte en hypothecaire schuldeisers waar u nooit voor springt. Vraag is inderdaad of u iets wint bij aanstelling advocaat. Hoe je het ook draait of keert : er zijn meer schulden dan activa en de enige manier om dit te wijzigen is de rangorde van schuldeisers wijzigen. Maar overheid, hypothecaire schuldeisers, personeel enz gaan altijd voor…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huren”