Huur industrieel pand eenmanszaak

Samu
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huur industrieel pand eenmanszaak

#1 , 15 nov 2022 19:38

Dag allen,

Ik huur sinds 1 oktober een industrieel pand waar in mijn eigen zaak aan het oprichten ben. Het huurcontract is volgens 3-6-9.

Er werd echter nog geen watermeter geplaatst en er is dus nog geen stromend water. De huisbaas verwacht dat ik dit op mijn kosten in orde breng. Enkele vragen hierbij:
- Wordt een watermeter niet als structureel beschouwd (had eens gelezen dat dit in huur van een woning zo is) en maakt het dit niet de verantwoordelijkheid van de huisbaas?
- Geen water = geen water in de brandhaspel die is geplaatst (bij bouw van het pand). Dat maakt dit pand toch niet brandveilig? Mag de huisbaas dit dan eigenlijk al verhuren?

Is het kortom mijn verantwoordelijkheid om dit in orde te brengen? In het contract wordt hierover niets vermeld. Het enige wat hierop nog betrekking zou kunnen hebben is volgende passage (al lijkt me dit eerder over de verbruikscontracten bij energiemaatschappijen e.d.). Het is gewoon de enigste passage die iets over een watermeter bevat.

"C. Privatieve lasten van het gebouw
Alle abonnementen en contracten voor geïndividualiseerde diensten en diensten voor private doeleinden zoals televisiedistributie, telefoon, elektriciteit, gasmeters, verwarmingsmeters en watermeters vallen ten laste van de Huurder."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 16 nov 2022 12:58

In handelshuurwetgeving is niet voorzien aan welke eisen een gebouw moet voldoen .
Er is dus ook nergens bepaald dat er water of energievoorzieningen dienen aanwezig te zijn .
Als er contractueel niets is overeengekomen , zal dit op kosten van de huurder dienen te gebeuren .

Eventueel kunt u bij de brandweer informeren of een industrieel pand " in gebruik " mag genomen worden , indien er geen water aanwezig is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Terug naar “Huren”