plaatsbeschrijving

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

plaatsbeschrijving

#1 , 18 mar 2022 12:47

Beste,

Wij verhuizen volgende maand.
Ik heb onze plaatsbeschrijving van het gehuurde pand genomen om zo na te gaan of alles in orde is.
Echter merk ik nu dat deze plaatsbeschrijving nooit ondertekend is geweest, noch door mij, noch door mijn partner.
Hetgeen wat er wel is gebeurt, is dat de dame die de plaatsbeschrijving heeft gedaan onder onze naam haar handtekening heeft geplaatst en daarbij gemeld in opdracht van.
Is deze plaatsbeschrijving rechtsgeldig?
Groeten,
Petra

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6861

#2 , 18 mar 2022 12:51

Misschien even in het huurcontract kijken of u daartoe ook opdracht/toelating gegeven hebt?
Van hieruit kan ik dan (nog?) niet zien.
Als er zo'n clausule in staat, omvat die dikwijls de voorwaarde dat u binnen de veertien dagen of zo kan reageren als er iets niet overeenkomt met uw eigen vaststellingen.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 18 mar 2022 13:55

Als uw vraag gerelateerd is aan deze topic ( zelfde pand / zelfde contract ) https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 84#p641984 ,
en het huurcontract is nooit geregistreerd , dan is de plaatsbeschrijving van nul en generlei waarde .

Afgezien van het feit dat een neutraal geachte plaatsbeschrijver niets kan ondertekenen " in opdracht van " , tenzij met een geschreven volmacht van de huurder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 mar 2022 16:19

FOUT.
Persoonlijk heb ik honderden plaatsbeschrijvingen gemaakt. Het was niet altijd mogelijk dat de huurders daarbij aanwezig waren gezien meestal in handelspanden, en die huurders moesten werken om de kost te verdienen, en hadden dus geentijd om daar 2 à 3 uur bij aanwezig te zijn. Ik maakte de PB dus alleen en zeer grondig. Na te zijn uitgetyp ontvingen ze een kopie, en ze kregen 14 dagen de tijd om opmerkingen of aanvullingen te formuleren. Na die 14 dagen, en geen opmerkingen was de PB definitief en dus zonder handtekening. In de huurovereenkomst stond dit duidelijk uitgelegd, en die hadden ze natuurlijk wel al ondertekend. Methode was door de rechtbank goedgekeurd, gezien deze PB soms gediend hebben in verschillende gerechtelijke procedures, en steeds met goed gevolg. Mijn oude firma (momenteel de grootste ter wereld in die branche) past dit vandaag de dag nog steeds toe.
Persoonlijk heb ik dat systeem ook altijd toegepast in mijn eigen eigendommen en zonder problemen.
Wat zit er hier dan iemand te zeveren dat het niet rechtsgeldig zou zijn.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#5 , 18 mar 2022 18:55

Dit staat er in mijn huurcontract :

De huurder verklaart het goed te hebben bezichtigd en het ontvangen te hebben in goede staat van onderhoud en geen zichtbare gebreken te hebben vastgesteld, behoudens deze vermeld in de plaatsbeschrijving. Hij erkent dat het gehuurde goed beantwoordt aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit zoals bepaald in artikel 5 van de Vlaamse Wooncode.

Intredende plaatsbeschrijving :
Conform artikel 9, par1 van het Vlaams Woninghuurdecreet van 9 november 2018 wordt bij intrede een omstandige plaatsbeschrijving op tegenspraak opgemaakt voor gezamenlijke rekening tijdens de periode dat de ruimtes nog onbewoond zijn of tijdens de eerste maand van bewoning.
Zij duiden daartoe aan : mevrouw X
De kostprijs van de plaatsbeschrijving zal door beide partijen gedragen worden elk voor de helft. De plaatsbeschrijving maakt integraal onderdeel uit van deze overeenkomst en is onderworpen aan registratie

Er staat niets beschreven over een uittredende plaatsbeschrijving in ons contract

Ik heb deze week via mail de intredende plaatsbeschrijving opgevraagd, en daar merkte ik dus dat wij deze (wij= mijn partner en ikzelf) NOOIT ondertekend hebben, degene die de plaatsbeschrijving heeft opgemaakt heeft gewoon ondertekend met haar handtekening onder onze namen en daar staat bij in opdracht van. Wij hebben haar eveneens NOOIT een mandaat gegeven om in onze naam te tekenen.

Naar mijn gevoel is deze dan toch gewoon NIET rechtsgeldig of ben ik verkeerd?

Groeten,
Petra

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#6 , 18 mar 2022 19:27

Dank je wel think, dit vermoeden had ik dus ook...

Nu omdat de intredende plaatsbeschrijving niet rechtsgeldig is, is er dan nog een nut om een uittredende plaatsbeschrijving te laten doen?

Groeten,
Petra

bosprocureur
Berichten: 6861

#7 , 18 mar 2022 19:50

Dit staat er in mijn huurcontract :

De huurder verklaart het goed te hebben bezichtigd en het ontvangen te hebben in goede staat van onderhoud en geen zichtbare gebreken te hebben vastgesteld, behoudens deze vermeld in de plaatsbeschrijving. Hij erkent dat het gehuurde goed beantwoordt aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit zoals bepaald in artikel 5 van de Vlaamse Wooncode.

Intredende plaatsbeschrijving :
Conform artikel 9, par1 van het Vlaams Woninghuurdecreet van 9 november 2018 wordt bij intrede een omstandige plaatsbeschrijving op tegenspraak opgemaakt voor gezamenlijke rekening tijdens de periode dat de ruimtes nog onbewoond zijn of tijdens de eerste maand van bewoning.
Zij duiden daartoe aan : mevrouw X
De kostprijs van de plaatsbeschrijving zal door beide partijen gedragen worden elk voor de helft. De plaatsbeschrijving maakt integraal onderdeel uit van deze overeenkomst en is onderworpen aan registratie

Er staat niets beschreven over een uittredende plaatsbeschrijving in ons contract

Ik heb deze week via mail de intredende plaatsbeschrijving opgevraagd, en daar merkte ik dus dat wij deze (wij= mijn partner en ikzelf) NOOIT ondertekend hebben, degene die de plaatsbeschrijving heeft opgemaakt heeft gewoon ondertekend met haar handtekening onder onze namen en daar staat bij in opdracht van. Wij hebben haar eveneens NOOIT een mandaat gegeven om in onze naam te tekenen.

Naar mijn gevoel is deze dan toch gewoon NIET rechtsgeldig of ben ik verkeerd?

Groeten,
Petra
De tekst uit uw huurcontract : Zij duiden daartoe aan : mevrouw X , daarmee geeft u toch overduidelijk een volmacht aan mevr X om een geldige plaatsbeschrijving op te maken? Dat is dan toch net hetzelfde als zou u hoogstpersoonlijk zelf aanwezig geweest zijn.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#8 , 18 mar 2022 20:00

Beste bosprocureur,

Dit volg ik hetgeen je noteert, maar wij hebben de plaatsbeschrijving NIET persoonlijk ondertekend, en dat is toch een belangrijke voorwaarde om rechtsgeldig te zijn, noch hebben wij haar een mandaat gegeven om te tekenen in onze naam. In ons huurcontact wordt niet gemeld dat zij bevoegd is om te tekenen in onze naam, wel om de plaatsbeschrijving te doen. Dus lees ik het volgende : wij hebben de volmacht gegeven aan mevr X om de plaatsbeschrijving te doen, maar niet om te tekenen in onze naam. Mevr X kan dan toch op eigen houtje noteren wat ze wil in deze plaatsbeschrijving en ondertekenen iov?

Groeten,
Petra

bosprocureur
Berichten: 6861

#9 , 18 mar 2022 20:10

U hebt die mevrouw dus wel aangesteld, samen met de verhuurder, om in jullie naam de PB op te maken. Op voorhand gaven jullie haar in vertrouwen die opdracht / volmacht.

Dit is echt geen ongebruikelijke methode, en mijns inziens niet in strijd met de aangehaalde wetsartikels; u hebt altijd het recht om u te laten bijstaan en/of vertegenwoordigen door iemand die u zelf kiest; en dat is net wat u in het huurcontract gedaan hebt, als ik het goed begrepen heb.

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 mar 2022 01:28

Beste TS, dat hebt u niet verteld voordien
" wij hebben de volmacht gegeven aan mevr X om de plaatsbeschrijving te doen"

Wanneer u volmacht geeft aan mevrouw X om de plaatsbeschrijving te doen, dat is een mandaat geven, dus mevrouw X gaat in naam van de eigenaar en in uw naam de plaatsbeschrijving opmaken en ondertekent met mevrouw X

Dat is dus zoals @bosprocureur zegt wel rechtsgeldig, u hebt mij desinformatie gegeven en daardoor heb ik een verkeerd advies gegeven. op basis van wat u aangegeven hebt.
U zult dan wel een papier hebben ondertekend waarin u akkoord bent met de aanstelling van mevrouw X.

Excuseer @bosprocureur
Hoezo heeft TS je desinformatie gegeven? TS heeft toch (nadat meer uitleg gevraagd werd) in #7 duidelijk gequoteerd uit het huurcontract over "Mevrouw X die aangeduid werd om de plaatsbeschrijving te doen", . Waarop jij dan gereageerd hebt in #8 met
Beste, uw plaatsbeschrijving is ongeldig.
Zij duiden mevrouw X aan dat is ook ongeldig omdat het een eenzijdige aanstelling is.... enz
Volgens mij lijkt het me dat TS dus wel de juiste info gegeven heeft, maar het lijkt me dat je zodanig kwaad bent en misschien ook een beetje gefrustreerd bent de laatste tijd, met resultaat dat je dan jezelf tegenspreekt en dat je dan een beetje in het rond slaat. Da's niet zo goed voor je gemoed. Relax, alles komt goed ;)

JohnD
Berichten: 3580

#11 , 19 mar 2022 05:13

"Hij erkent dat het gehuurde goed beantwoordt aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit zoals bepaald in artikel 5 van de Vlaamse Wooncode."
U dient dat niet te erkennen, de verhuurder moet aantonen dat het beantwoord aan art 5, door bvb een epc attest en een conformiteitsattest te tonen. Hoe kunt u als leek beoordelen of een pand conform deze regels is.
Eerlijk gezegd, toen ik dat las hierboven in die bijkomende post van de TS dacht ik onmiddellijk hetzelfde als wat jij hier zegt. Ik vind dit idd. zeer belangrijk want het is nooit de bedoeling dat een huurder de wooncode etc.. zou moeten kennen. Maar zelfs als de huurder dit zou tekenen, is het daarom nog niet rechtsgeldig. Zo'n zaken in een PB zetten is gewoon misleiding vanwege de verhuurder.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 19 mar 2022 05:36

Volgens mij lijkt het me dat TS dus wel de juiste info gegeven heeft, maar het lijkt me dat je zodanig kwaad bent en misschien ook een beetje gefrustreerd bent de laatste tijd, met resultaat dat je dan jezelf tegenspreekt en dat je dan een beetje in het rond slaat. Da's niet zo goed voor je gemoed. Relax, alles komt goed ;)
Eerlijk gezegd beste NatD had ik een aantal maanden geleden ook een discussie met think. Maar ik heb toen nooit zulke straffe uitspraken en /of vermoedens geuit jegens hem als jij nu doet. Dus ik zou zeggen relax misschien zelf eens goed,
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#13 , 19 mar 2022 08:04

Persoonlijk vind ik dit nog altijd niet correct en vind ik dat wij niet correct geïnformeerd zijn geweest door het immo kantoor :

* op 29 juli 2020 vind de plaatsbeschrijving plaats, wij wisten van niets
* op 31 juli 2020 ondertekenen wij het huurcontract waarin ze mevrouw X aanstellen (ingang huurcontract 1 augustus 2020)
* op 3 oktober 2020 stuur ik een mail aan mevrouw X : wij hebben nog steeds geen plaatsbeschrijving mogen ontvangen
* half oktober brengt mevrouw X de plaatsbeschrijving ter plaatse, wij mogen deze inkijken en ze neemt de plaatsbeschrijving mee terug
* eind oktober krijgen wij een mail van haar om de plaatsbeschrijving te komen handtekenen, daar ik toen een opname had ik het ziekenhuis lukte dit eind oktober niet
* er werd geen nieuwe afspraak gemaakt om de plaatsbeschrijving door ons te handtekenen
* ik vraag deze week via mail onze plaatsbeschrijving op aan haar, wij hebben deze nooit terug mogen ontvangen, en ze tekent in onze namen. Wie kan er nu zeker van zijn dat deze plaatsbeschrijving correct is?

Bij het ondertekenen van het huurcontract werd ons gewoon gemeld dat mevrouw X de plaatsbeschrijving ging doen, daar zijn wij inderdaad mee akkoord gegaan. Indien en dat meen ik dat er zou gemeld worden er gaat ook getekend worden in jullie plaats, daar zou ik NOOIT mee akkoord gaan! Dit laatste is ons ook nooit gemeld dus zijn wij enkel ervanuit gegaan dat mevrouw X de plaatsbeschrijving zou doen en dat wij inzage zouden krijgen en al dan niet zelf zouden handtekenen indien akkoord.

Groeten en een fijn weekend,
Petra

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 mar 2022 11:27

@NatD Ik heb dat ook gelezen, maar vind dat niet kunnen in een contract dat men een persoon niet noemt bij naam en betwijfel zelfs of dit wel rechtsgeldig is, wanneer men vermeld in een contract " Zij duiden daartoe aan: mevrouw X "
( Zij ) duiden en ( Mevrouw X) zijn onbekende personen in een contract, dat kan men beter weglaten..

" Huurder en verhuurder duiden de ( hoedanigheid ) mevrouw ( Naam ) aan om de plaatsbeschrijving op te maken."

Correcte informatie. Duidelijk, niet dubbelzinnig dat zijn zaken die in een contract moeten staan.
Een advocaat kan elk woord of opstelling van een tekst aangrijpen om te betwisten.

En ook @NatD hou commentaar die jij meent te kennen over mijn persoonlijke gevoelstoestand voor uzelf.
Mvg
Mijn excuses als ik een beetje te hard was. En over dat "zij" en "Mevrouw X". Je wil toch niet dat forumleden hier hun volledige namen en namen van derden hier in het forum plaatsen? Uiteraard staat in het huurcontract zelf in plaats van X de echte naam.

bluenina
Topic Starter
Berichten: 72

#15 , 19 mar 2022 12:59

Beste,

Mevrouw X is totaal geen onafhankelijke expert, immo en mevrouw X zitten in hetzelfde bedrijf. Ze eisen nu een uittredende plaatsbeschrijving en ik heb nu een onafhankelijk bureau ingeschakeld, tot groot ongenoegen van immo en mevrouw X.
Verder blijf ik mij nog steeds de vraag stellen of ze onder onze naam mag en kan handtekenen? Mevrouw X heeft via mail aan ons geschreven wanneer komen jullie de plaatsbeschrijving tekenen? Wegens ziekenhuisopname werd er op dat moment niet getekend, dit is uit onze gedachte gegaan om te gaan tekenen. Er werd ook geen tweede mail gestuurd als reminder van mevrouw X om te tekenen, integendeel ze tekent gewoon zelf onder onze naam. Voor mij is het contract dat we hebben ondertekend dus dubbelzinnig, er staat wel duidelijk in we geven de volmacht aan mevr X of de opdracht om de plaatsbeschrijving te doen. Waar haalt zij dan de volmacht om zelf te gaan tekenen onder onze naam? Die opdracht of volmacht hebben wij toch totaal niet gegeven?
Zie ik het nu zo verkeerd?
Groeten,
Petra

Terug naar “Huren”