huur van een garage

Jpc
Topic Starter
Berichten: 1

huur van een garage

#1 , 26 nov 2005 16:01

Geachte,

Reeds een 10 tal jaar huur ik een garage van een garagecomplex van 15 garages.De prijs was 1100 Bef.Een contract heeft nooit bestaan. Alles werd mondeling geregeld. Index werd nooit toegepast of bij mijn weten slechts een keer jaren geleden.De eigenaar heeft recent belangrijke vernieuwingen uitgevoerd. Een nieuw dak, nieuwe facadestenen,verlichting enz. door de verbouwingswerken heb ik mijn garage gedurende maanden niet kunnen gebruiken. Ik ben echter braaf de huur blijven betalen ook omwille van het feit dat ik de garage ook gebruikte als bergruimte en ik niet wist waar naartoe met de inhoud ervan. Ik verneem thans dat de eigenaar van plan is om de huur in eenmaal op te trekken van 1100 bef naar 2000 bef.Dit zou de prijs zijn van garages in de buurt hetgeen m.i. wel zo is.
Mijn vraag : kan de eigenaar zomaar de huurprijs optrekken of dient hij hier bepaalde regels te volgen? Wat zijn mijn rechten (evtl verplichtingen) terzake.
Reeds bij voorbaat bedankt voor uw advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 nov 2005 16:16

Huur van een garage valt onder het gemeen huurrecht (dit is het huurrecht dat van toepassing is wanneer geen bijzondere huur-regimes van toepassing zijn. Voorbeelden van speciale huurregimes zijn handelshuur of woninghuur).

Dergelijke "gemene huur" waarbij geen concrete duur van het contract werd bepaald (u heeft geen contract, dus bewijs van een bepaalde duur zou sowieso al moeilijk zijn), wordt geacht te zijn gesloten per maand.

Uw verhuurder kan de huur opzeggen, mits inachtname van een opzegperiode van 1 maand (art. 1736 Burgerlijk Wetboek)

De prijs optrekken zonder uw akkoord is vanzelfsprekend niet toegestaan. U zit echter in een lastige positie daar wanneer u niet zal instemmen met deze prijsverhoging, uw verhuurder wellicht gewoon het contract zal opzeggen (1 maand vooraf en best schriftelijk om bewijsproblemen te vermijden).

Het afspreken van een nieuwe prijs, komt neer op het afsluiten van een nieuw contract.
Probeer van deze gelegenheid dus gebruik te maken om meteen jullie overeenkomst op papier te zetten. Zo zullen er achteraf minder problemen zijn.

Reclame

Terug naar “Huren”