waterfactuur

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

waterfactuur

#1 , 30 nov 2008 14:26

valt er juridisch iets tegen hetvolgende te doen:

een appartementsblok met 4 appartementen.. sommige gebruikers hebben een wasmachine en afwasmachine (wat veel water verbruikt), of wonen met meerdere mensen .. de waterfactuur wordt maandelijks betaald doorm iddel vna voorschotten, met jaarlijkse afrekening.. bij de jaarlijkse afrekening wordt echter de totaalfactuur gedeeld over het aantal appartementen, zonder enige voorziening voor mensen met meer afnemingspunten . kan mn juridisch dit "aanvechten"?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 30 nov 2008 19:05

* indien het een appartementsgebouw betreft waarvoor een basisakte bestaat (dat betekent bijna altijd dat er verschillende personen eigenaar zijn van elk 1 of meerdere appartementen):
zie de tekst van de basisakte: daarin staat voorgeschreven hoe de verdeling moet gebeuren. Een basisakte kan alleen gewijzigd worden via notaris.
* indien het een appartementsgebouw betreft waarvoor géén basisakte bestaat (meestal betekent dit dat alle app. eigendom zijn van één persoon): de kosten opgelegd aan een huurder moeten wettelijk overeenstemmen met werkelijke kosten waarvoor verantwoordingsstukken moeten worden voorgelegd. De regeling die U beschrijft lijkt me daar niet aan te voldoen.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 30 nov 2008 20:32

Zijn het huurders of eigenaars ? Is er een meter voor de 4 appartementen ? Normaal word dan de totaalfaktuur van water gedeeld door het aantal app'n. En betaalt ieder app. zijn 1/4. Je kan vragen dat de kosten gedeeld worden door het totaal aantal bewoners. Dat word dan weer vermenidvuldigd met met het aantal inwoners per appartement, wat een iets eerlijkere verdeling is. Op die manier betaalt dus bvb een app't met 5 bewoners 5 x meer dan een appartement met 1 persoon, dat dan in feite dus de eenheidsprijs per kop betaalt.

Maar of er juridisch iets tegen te doen valt. daarover kan alleen de vrederechter beslissen.

Reclame

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

#4 , 07 dec 2008 11:29

Zijn het huurders of eigenaars ? Is er een meter voor de 4 appartementen ? Normaal word dan de totaalfaktuur van water gedeeld door het aantal app'n. En betaalt ieder app. zijn 1/4. Je kan vragen dat de kosten gedeeld worden door het totaal aantal bewoners. Dat word dan weer vermenidvuldigd met met het aantal inwoners per appartement, wat een iets eerlijkere verdeling is. Op die manier betaalt dus bvb een app't met 5 bewoners 5 x meer dan een appartement met 1 persoon, dat dan in feite dus de eenheidsprijs per kop betaalt.

Maar of er juridisch iets tegen te doen valt. daarover kan alleen de vrederechter beslissen.
sommige bewoners wonend daar met 5 (of hebben daar gedurende ene jaar met 5 gewoond, anderen hebben wasmachines), maar mijn vriendin heeft géén wasmachine of andere waterverslindende machines, en moet toch de totale som/# appt betalen.. dit is niet eerlijk he.. kan in dit geval niet overgegaan worden tot plaatsen van aparte of tussenmeters op kosten van de verhuurder?

ps: inzage krijgen tot de waterfactuur, is welk artikel is dit geregeld?
ik zou graag een brief schrijven waarin ik inzage krijg in het factuur enz.. welke elementen neem ik best op?

bedankt!! jullie hebben mij al superveel geholpen
mvg

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 07 dec 2008 14:16

Sommige bewoners wonend daar met 5 (of hebben daar gedurende ene jaar met 5 gewoond, anderen hebben wasmachines), maar mijn vriendin heeft géén wasmachine of andere waterverslindende machines, en moet toch de totale som/# appt betalen.. dit is niet eerlijk he.. kan in dit geval niet overgegaan worden tot plaatsen van aparte of tussenmeters op kosten van de verhuurder?
De verhuurder kan daar spijtig genoeg niet toe verplicht worden, en wat meer is, het kan voor de verhuurder een uitermate kostelijke zaak worden indien er bvb nieuwe leidingen naar de app'n moeten getrokken worden.

Inzage in de waterfaktuur word door art 1728ter van het BW geregeld. Je schrijft gewoon of een AS waarin je de inzage in de originele stukken ten kantore van de verhuurder vraagt en verwijst desgevallend naar dat BW artikel

Je kan ook eens nr. volgende links gaan. Maar of deze een juridische waarde hebben, daar kan enkel een vrederechter over beslissen.

http://www.ulb.ac.be/inforsciences/cdch ... hubeco.pdf

http://users.telenet.be/annette-guy/cal ... rbruik.htm

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

#6 , 07 dec 2008 18:13

Sommige bewoners wonend daar met 5 (of hebben daar gedurende ene jaar met 5 gewoond, anderen hebben wasmachines), maar mijn vriendin heeft géén wasmachine of andere waterverslindende machines, en moet toch de totale som/# appt betalen.. dit is niet eerlijk he.. kan in dit geval niet overgegaan worden tot plaatsen van aparte of tussenmeters op kosten van de verhuurder?
De verhuurder kan daar spijtig genoeg niet toe verplicht worden, en wat meer is, het kan voor de verhuurder een uitermate kostelijke zaak worden indien er bvb nieuwe leidingen naar de app'n moeten getrokken worden.

Inzage in de waterfaktuur word door art 1728ter van het BW geregeld. Je schrijft gewoon of een AS waarin je de inzage in de originele stukken ten kantore van de verhuurder vraagt en verwijst desgevallend naar dat BW artikel

Je kan ook eens nr. volgende links gaan. Maar of deze een juridische waarde hebben, daar kan enkel een vrederechter over beslissen.

http://www.ulb.ac.be/inforsciences/cdch ... hubeco.pdf

http://users.telenet.be/annette-guy/cal ... rbruik.htm

kan ik ook vragen dat een kopie v h factuur wordt opgestuurd?

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 07 dec 2008 19:20

Kan ik ook vragen dat een kopie v h factuur wordt opgestuurd?
Je kan dat vragen maar strikt wettellijk gezien kun je dat niet eisen. Als je BW Art. 1728ter leest zie je dat daarover met geen woord gerept word. Er staat dus enkel dat jij of een door jouw aangestelde persoon ten kantore ... inzage mag hebben.

Dat het de bedoeling van de wetgever was om het hier nog even snel alles wat gekompliceerder te maken lijdt geen twijfel.

Waarschijnlijk onder druk van de verhuurders en/of immobilienkanoren. Want wat blijkt nu ? Ik ken persoonlijk huurders waarvan hun verhuurder of immokantoor hier eventjes nog snel wat geld wil mee verdienen door zo'n 8 Euro per fotokopij aan te rekenen. Ik ben 100% zeker dat dit geen uitzondering is. Wat doe je in zo'n geval. Simpel: je gaat ten kantore van die verhuurder of dat immokantoor en je neemt je tijd door zo'n uurtje of meer uit te trekken om alle gegevens van die fakturen over te schrijven ten kantore van ... wedden dat ze je snel een gratis kopij geven ?

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

#8 , 08 dec 2008 08:40

Kan ik ook vragen dat een kopie v h factuur wordt opgestuurd?
Je kan dat vragen maar strikt wettellijk gezien kun je dat niet eisen. Als je BW Art. 1728ter leest zie je dat daarover met geen woord gerept word. Er staat dus enkel dat jij of een door jouw aangestelde persoon ten kantore ... inzage mag hebben.

Dat het de bedoeling van de wetgever was om het hier nog even snel alles wat gekompliceerder te maken lijdt geen twijfel.

Waarschijnlijk onder druk van de verhuurders en/of immobilienkanoren. Want wat blijkt nu ? Ik ken persoonlijk huurders waarvan hun verhuurder of immokantoor hier eventjes nog snel wat geld wil mee verdienen door zo'n 8 Euro per fotokopij aan te rekenen. Ik ben 100% zeker dat dit geen uitzondering is. Wat doe je in zo'n geval. Simpel: je gaat ten kantore van die verhuurder of dat immokantoor en je neemt je tijd door zo'n uurtje of meer uit te trekken om alle gegevens van die fakturen over te schrijven ten kantore van ... wedden dat ze je snel een gratis kopij geven ?
bedankt, ik heb nog een laaste vraag.. mijn vriendin betaalt per maand x euro provisie. ze woont er nu sinds november 06. Overlaatst kreeg ze een afschrift, van februari 07 tem oktober 08. de maanden november 06 tem februari 07 zitten er nt in.. ik denk nu dat de vorige afschrift wss ging tot februari 06, en dat dus tussen februari 06 en februari 07 een factuur is waardoor de periode november 06 tem februari 07 niet apart op een factuur staat.. hoe kan de verhuurder nu het verbruik van mijn vriendin bewijzen ? Hoeveel van de provisie dient hij dan terug te storten?

artemis
Berichten: 3297

#9 , 08 dec 2008 10:35

Christof,

Het is een vervelend probleem waar veel huurders mee zitten en uiteraard heeft jouw vriendin recht op inzage.

Als verhuurder zou ik je aanraden om niet meteen aangetekend te gaan schrijven maar de eigenaar eerst 'gewoon' te contacteren, via telefoon of brief als je dat wil. Persoonlijk zie ik een AS als een ultiem middel waar spaarzaam mee omgegaan moet worden. Mensen verleren hierdoor de meest normale omgangsvorm: rechtstreeks contact opnemen en je vraag stellen. Goed mogelijk gaat die persoon dan meer begrip voor je probleem hebben.
Ik zou hem heel vriendelijk vragen kopieën van de waterfacturen te bezorgen, want al heb je enkel recht op 'inzage ter kantore', de meeste verhuurders hebben volgens mij geen 'kantoor'.

Wat betreft het plaatse van aparte meters zal dit uiteraard altijd leiden tot een investering van de verhuurder.
Zoals John zei, moeten er dan stijgleidingen zijn zodat elk appartement een gescheiden watercircuit heeft. Als je iets of wat kennis van bouw hebt, zou je dat zelf moeten kunnen vaststellen. Bovendien - dacht ik - werd het voorzien van stijgleidingen verplicht sinds een bepaald bouwjaar. Je vindt het dus eerder in nieuwere appartementen dan in oudere.
Als er geen stijgleidingen zijn, dan is het bijna niet haalbaar om aan meters te gaan denken wegens te kostelijk.

Verder lees je in dit draadje http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12385 één en ander over de prijs van het plaatsen van individuele meters of tussenmeters.
Het eerste is uiteraard de zuiverste oplossing maar ook de duurste. Je zou als argument aan de verhuurder van je vriendin kunnen aangeven dat hij daarna nooit meer de waterfactuur moet opsplitsen (met tussenmeters is dat nog wel) en dat het waterverbruik dan 'in principe' een zaak tussen huurder en watermaatschappij wordt.
Als verhuurder hebben wij alvast verkozen om die investering te doen om voor eens en voor altijd van die vervelende last van het doorrekenen (en het rechtvaardigen ervan) verlost te zijn.

Misschien staat hij er wel voor open, vandaar dat ik eerder pleit voor een menselijke en vriendelijke benadering ;-)

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 08 dec 2008 15:33

Persoonlijk zie ik een AS als een ultiem middel waar spaarzaam mee omgegaan moet worden. Mensen verleren hierdoor de meest normale omgangsvorm: rechtstreeks contact opnemen en je vraag stellen. Goed mogelijk gaat die persoon dan meer begrip voor je probleem hebben.
Dat begrijp ik enigszins, maar als de praktijk hier op het forum ons nu eenmaal leert dat verhuurders en zeker immokantoren gewoon een normale vraag of een gewoon schrijven naast zich neerleggen en later voor de rechtbank doodleuk beweren dat je nooit enige mondelinge vraag of schrijven tot hun gericht hebt ? Ondertussen heb je maandenlang je tijd verspeelt en sta je nog geen stap verder. Voor diegenen die een AS schrijven als een dreiging of ultimatum beschouwen zou ik dan ook vragen om te beseffen dat je als huurder soms niet anders kan wil je later bewijzen hebben en de praktijk dus leert dat een andere omgangsvorm tussen huurder/verhuurder meestal niet helpt.
Ik zou hem heel vriendelijk vragen kopieën van de waterfacturen te bezorgen, want al heb je enkel recht op 'inzage ter kantore', de meeste verhuurders hebben volgens mij geen 'kantoor'.
Klopt, maar zonder dat ik het even ga opzoeken word er nog een andere term gebruikt.
Als er geen stijgleidingen zijn, dan is het bijna niet haalbaar om aan meters te gaan denken wegens te kostelijk.
Hier is het dus zeer belangrijk voor een allenstaande huurder die een woning wil huren in een gebouw met slechts een of geen watermeter dat hij door de verhuurder verplicht zou ingelicht worden voor de gevolgen. Beeld je de waterrekening maar eens in die hij zal krijgen als hij in een app. blok terechtkomt met een of twee gezinnen met een drietal kinderen. Hij zal een 5x te hoog jaarlijks waterverbruik voor hem individueel voorgeschoteld krijgen.

artemis
Berichten: 3297

#11 , 09 dec 2008 16:32

John,
Dat begrijp ik enigszins, maar als de praktijk hier op het forum ons nu eenmaal leert dat verhuurders en zeker immokantoren gewoon een normale vraag of een gewoon schrijven naast zich neerleggen
Hier op het forum komen vooral de probleemsituaties aan bod. Dat is logisch maar mijns inziens niet representatief voor de ganse de verhuursector.
Ik kom hier nog niet zo lang en ben nu blijven 'hangen' om er als verhuurder ook nog wat van op te steken maar ik voel al duidelijk het risico dat als ik hier te lang ga blijven, ik al snel een verzurende en paranoia verhuurder dreig te worden.
In dit geval blijkt uit de vraag van Christoph geen negatieve ervaring met de verhuurder, die de waterfactuur splitst zoals de meesten dat doen en zoals jij ook normaal vindt. Dus geef ik hem het voordeel van de twijfel. Daarom zou ik in eerste instantie altijd gewoon de vraag stellen. Ik zou trouwens in dit geval telefoneren ipv een brief te sturen, omdat je in een gesprek veel meer kan inspelen op elkaar (je komt ook meer te weten) en dat kan meer bijdragen tot wederzijds begrip. we mogen ook niet vergeten dat Christoph eigenlijk hoopt dat de verhuurder de investering van meters te plaatsen wil doen (indien mogelijk tenminste), een extra reden om de sfeer positief te houden.

Hier is het dus zeer belangrijk voor een allenstaande huurder die een woning wil huren in een gebouw met slechts een of geen watermeter dat hij door de verhuurder verplicht zou ingelicht worden voor de gevolgen. Beeld je de waterrekening maar eens in die hij zal krijgen als hij in een app. blok terechtkomt met een of twee gezinnen met een drietal kinderen. Hij zal een 5x te hoog jaarlijks waterverbruik voor hem individueel voorgeschoteld krijgen.
OK maar dat kan nu toch ook. Je kent op voorhand de gemeenschappelijke kosten (gebaseerd op het verleden) en je kan vragen welk deel daarvan voor water is. Verder veranderen huurders, er gaan er weg en er komen andere in de plaats. Volgend jaar kan de situatie anders zijn dan nu.
Wie we hier uiteraard nooit horen klagen zijn de uitgebreidere gezinnen die wel voordeel halen uit het systeem. Die groep is even groot.

Terug naar “Huren”