Huurders weigeren huisdieren en aantal bewoners

KJ86
Berichten: 2666

Re: Huurders weigeren huisdieren en aantal bewoners

#31 , 22 dec 2020 16:03

Je moet onderscheid maken tussen luxeproducten en essentiële zaken die personen nodig hebben voor hun bestaan te vergemakkelijken. Iemand die allergisch is voor een luxeproduct en het vervangt voor een ander luxeproduct is dus een slecht voorbeeld. De therapiekat met voorschrift van de psychiater zou je wel gelijk kunnen stellen.

@ blaatpraat

just for the record, ik was eerst met het correcte antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12892

#32 , 22 dec 2020 16:12

Een therapiekat is niet erkend door de wet, een blindengeleidehond wel.

nijltjetweety
Berichten: 155

#33 , 22 dec 2020 16:41

Dus behalve een geleidehond kan je alle huisdieren die altijd in een contract staan weigeren.
Waarom staan ze er dan standaard in?
Laat het dan gewoon aan de verhuurder, of die het wil toestaan, of niet wil toestaan.
Dus zelfs al weiger je katten en honden, er kunnen toch altijd nog katten en honden over de vloer komen.
Rare wetgeving.
by the way, n.a.v eerdere opmerkingen hier. is er meldingsplicht wanneer iemand een huisdier neemt en al huurder is? Of is dit een achterpoortje dat de wetgever nog moet sluiten dan?

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#34 , 22 dec 2020 17:30

Kunnen we on topic blijven?
Dit is het praatcafé niet.

nijltjetweety
Berichten: 155

#35 , 22 dec 2020 18:18

by the way, n.a.v eerdere opmerkingen hier. is er meldingsplicht wanneer iemand een huisdier neemt en al huurder is? Of is dit een achterpoortje dat de wetgever nog moet sluiten dan?
Als een verhuurder (ben ik ook nog van plan te doen) huisdieren weert om ze niet over de vloer te hebben is dit een vraag die niet meer ON topic kan zijn lijkt me?

nijltjetweety
Berichten: 155

#36 , 22 dec 2020 18:52

Het aantal bewonrs kan je opgeven op basis van de oppervlakte van de woning. Dat staat bij de tips. Dus als je met goede reden zegt 1 persoon, dan kan de huurder niet een partner ontmoeten en er met 2 verblijven.
Dit bewijst dat de verhuurder daarover wel degelijk iets te zeggen heeft.
Moet de huurder dit dan melden, en wanneer?
En, wat ik net vroeg.
Moet de huurder melden dat hij een huisdier neemt nadat hij in trok in de woning, en wanneer?
Als dit geweigerd werd voor de ondertekening van het contract lijkt mij dit toch logisch?

by the way, n.a.v eerdere opmerkingen hier. is er meldingsplicht wanneer iemand een huisdier neemt en al huurder is? Of is dit een achterpoortje dat de wetgever nog moet sluiten dan?
2. Tips voor verhuurders

Gebruik de standaardinlichtingenfiche om
informatie op te vragen bij de kandidaat-
huurder.

Gebruik objectieve selectiecriteria, zoals het
vermogen om de huur te betalen en de oppervlakte van het pand.

Zorg ervoor dat de huurvoorwaarden eenvoudig en duidelijk zijn opgesteld, zonder discriminerende vermeldingen. Vermeld zeker ook de huurprijs en het bedrag van de gemeenschappelijke kosten.

Kijk naar de globale financiële middelen van de kandidaat-huurder en niet naar de oorsprong van de inkomsten.

Stel bij het begin van de huurovereenkomst
een plaatsbeschrijving op. Dat is niet alleen verplicht, maar spoort een huurder ertoe aan om het goed in een goede staat te onderhouden.

Voorzie in de huurovereenkomst dat de verhuurder na een voorafgaande melding jaarlijks een bezoek aan de woning zal brengen. Zo kan de verhuurder nagaan of de huurder de woning goed onderhoudt.

Vermeld in de huurovereenkomst dat maar een bepaald aantal personen in de woning mogen wonen, rekening houdend met de oppervlakte van het pand.

Bij vragen of moeilijkheden kunt u steeds
contact opnemen met Unia.

Ga er niet te snel van uit dat een kandidaat-huurder met een handicap niet in aanmerking komt: ga in dialoog over de mogelijkheden en vraag professionele hulp van Unia of Inter indien nodig.

KJ86
Berichten: 2666

#37 , 22 dec 2020 22:39

by the way, n.a.v eerdere opmerkingen hier. is er meldingsplicht wanneer iemand een huisdier neemt en al huurder is? Of is dit een achterpoortje dat de wetgever nog moet sluiten dan?
Als een verhuurder (ben ik ook nog van plan te doen) huisdieren weert om ze niet over de vloer te hebben is dit een vraag die niet meer ON topic kan zijn lijkt me?
Je moet het niet moeilijk maken. Als de verhuurder duidelijk maakt bij aanvang dat hij een huurder zoekt zonder huisdier, dan kan de huurder daar begrip voor opbrengen en de aanschaf van het luxeproduct uitstellen om te combineren met de aanschaf van een eigen woning. Elementaire beleefdheid, respect en begrip zijn deugden die de meeste mensen bezitten.

Huurders die op voorhand plannen maken of tijdens de huur toch van gedacht veranderen zijn marginalen. Het huisdier is dan vaak het minste van uw zorgen.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#38 , 23 dec 2020 13:44

Je moet onderscheid maken tussen luxeproducten en essentiële zaken die personen nodig hebben voor hun bestaan te vergemakkelijken. Iemand die allergisch is voor een luxeproduct en het vervangt voor een ander luxeproduct is dus een slecht voorbeeld. De therapiekat met voorschrift van de psychiater zou je wel gelijk kunnen stellen.

@ blaatpraat

just for the record, ik was eerst met het correcte antwoord
U was me inderdaad voor.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

artemis
Berichten: 3294

#39 , 23 dec 2020 18:43

AAN #12 en # 13 In de eerste plaats gaat het zeker niet over dierenliefhebber te zijn; maar ik bedoel dat ikzelf als dierenliefhebber steeds huisdieren onder mijn verantwoordelijkheid heb en er dus voor opdraai.
Wat kinderen betreft ( deze wil ik in geen discussies betrekken ), maar krassen op laminaat, deuren en ... door hun speelgoed kunnen even veel schade veroorzaken, of tekenen op de muren en dergelijke ...
Is ook normaal. Ben heel lang geleden ook jong geweest ?
Het is hier om schade te doen aan derden en het huurhuis/appartement is van derden.

Daarom een brandpolis gekoppeld aan een familiale polis ( huurders polis ).

Hieronder enkele linken van maatschappijen die deze zaken in hun polissen opnemen.

https://www.verzekeringen.be/schade-huisdieren
https://www.ethias.be/part/nl/tips-weet ... keren.html

https://www.argenta.be/nl/verzekeren/br ... rders.html

https://www.ethias.be/part/nl/tips-weet ... sdier.html

zie ook Belfius en KBC

Is niet enkele een brandpolis maar een combinatie met familiale verzekering voor huurders

Huurder is niet gedekt voor schade aan de eigen bezittingen maar wel tegenover derden ( huurpand = van een derde ).

Zo ook als hij het huurpand verlaat, zal hij opdraaien voor de schade. indien niet verzekerd zelf betalen, indien verzekerd = verzekering.
Lynxx, ik heb die links bekeken, ook de latere link van KBC die je hebt gepost.
Uiteraard is er een dekking vanuit familiale (gezinspolis) voor schade veroorzaakt door huisdieren aan derden. De voorbeelden die ze allemaal geven zijn heel summier en allemaal dezelfde, bv hond die uitbreekt en iemand bijt of tegen een auto aanloopt, kat die bij de buren binnenglipt en daar schade aanricht.

Ik ben nergens in de links expliciet tegengekomen dat een gezinspolis (ook niet de combi) huurschade aangebracht door een eigen huisdier in de eigen huurwoning zou dekken. Bovendien is een huurder/verhuurder relatie hoofdbewoning een contractuele relatie, dus de verhuurder is niet zomaar ‘een derde’. Die is geen toevallige partij waarvoor de dekking huisdieren doorgaans is bedoeld.

Je hebt me dus nog niet overtuigd. Dit vooral in het belang van de TS en de oorspronkelijke vraag.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#40 , 23 dec 2020 20:58

# 40 ARTEMIS

Beste Artemis, ik ben geen verzekeringsmakelaar of medewerker verzekeringsmij. Maar ik wil TS toekomstige verhuurder wel de mogelijkheden schetsen om zich in te dekken tegen huurders. Of zij mij volgt, dat is haar beslissing.

ART. 1385 B.W. schetst mooi de huurdersaansprakelijkheid.

ART. 1732 B.W.

Polissen die toepassen wat ik stel ( en ook vervat in de linken ) :

ING WONING VERZEKERING VOOR HUURDERS NON LIFE INS.

AXA : schade door HUISDIEREN verzekerd-voor eigenaars en huurders : woonverzekering voor huur appartement.

ETHIAS : eigenaar van een dier is aansprakelijk voor de schade die door HET DIER IS VEROORZAAKT, hetzij onder bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.

Wanneer uw huisdier schade berokkent aan derden ( is elke persoon die geen deel uitmaakt aan uw gezin ) bent u aansprakelijk. Familiale verzekering dekt ook de schade veroorzaakt door uw huisdier.
Verhuurder = derde = geen gezinslid.

KBC polis gezinspolis : Blz. 1.28 2.28 Wie is er naast u ook verzekerd : 5. Bijzondere situatie of risico's in uw privé leven. 5.b DIEREN

Er zijn 3 voorwaarden : 1. de dieren zijn wel degelijk van u
2. u bent geen kweker
3. De dieren zijn tam ( of dat ook geldt voor mensen weet ik niet )

Bedankt familiale verzekering. Want in de familiale verzekering zijn al uw huisdieren mee verzekerd : HONDEN, KATTEN ...

VERZEKERINGEN.be Wat is niet verzekerd in de familiale verzekering ?
Er zijn enkele situaties waarin de familiale verzekering niet tussenkomt zoals schade die jouw huisdier toebrengt aan de eigen meubelen, onverwachte medische kosten ( dierenverzekering ), dieren die gebruikt worden voor jouw beroep.

ARGENTA VERZEKERD WONEN + - COMFORT
Huurdersaansprakelijkheid : als huurder ben je wettelijk aansprakelijk bij schade aan je gehuurde woning.
Dankzij de BASIS MODULE ben je hiervoor verzekerd.
Schade aan derden in je privé leven : de familiale verzekering die is inbegrepen in VERZEKERD WONEN + beschermt je tegen materiële en lichamelijke schade die je in je privé leven aan derden veroorzaakt.
Je kunt ook aansprakelijk zijn als iemand voor wie je verantwoordelijk bent de schade veroorzaakt. Bijvoorbeeld : kinderen, je babysit, poetsvrouw of huisdieren. Ook dan ben je verzekerd.

Klaarder kan ik het niet voorkauwen.

Het is aan TS om haar huurder zulke verzekering te laten afsluiten en een kopie te bezorgen.

Dit is info voor huurders zowel als verhuurders. Zij hebben hier beiden baat bij.

indien u niet akkoord kunt gaan met deze uiteenzetting, best de betrokken maatschappijen aanklagen voor valse reclame en dekkingsvoorwaarden.

basejumper
Berichten: 4654
Locatie: Diest

#41 , 23 dec 2020 21:56

De posts van Lynx en de stelling dat huurderschade gedekt wordt door combinatie woningverzekering/familiale is niet geheel correct.
De huurderschade is gedekt ingevolge een ongeval. vb frietketel vat vuur en er is schade : dat is gedekt. De schade die uw hond aanbrengt in bvb een winkel of bij vrienden of ten aanzien van derden in de open ruimte is gedekt. Maar schade veroorzaakt door huisdieren aan deuren/parket van uw huurwoning vormen geen verzekerbaar ongeval. Voor alle duidelijkheid Lynx verwijst naar verhuurder als 'derden' dus zouden dit schadegevallen ten aanzien van derden zijn. Dat klopt niet voor zoverre alle familiale verzekeringen die ik ken bij voorbaat contracten of overeenkomsten uitsluiten van dekking. Een huurcontract is wel degelijk een overeenkomst die derhalve uitgesloten is. En je gaat dus GEEN beroep kunnen doen op familiale om schade in een huurwoning door de huurder of hun dieren te laten vergoeden.

Ik citeer hier uit de Algemene voorwaarden van familiale Argenta waar Lynx naar verwijst

'Wij vergoeden de schade aan derden waarvoor een verzekerde buiten elke overeenkomst burgerlijk aansprakelijk is in het kader van zijn privéleven.'

En laat een huurovereenkomst dus wel degelijk een uitgesloten overeenkomst zijn...

Ook de polissen van KBC, AXA, AG enz sluiten de facto contractuele aansprakelijkheid uit. De verhuurder wordt in deze dus NIET als een klassieke 'derde' beschouwd maar als een contractant.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#42 , 24 dec 2020 10:25

#42 Het gaat hier niet om een gewone familiale verzekering.
Verzekering Argenta is de polis VERZEKERD WONEN + - COMFORT
Deze module beschermt u bij de volgende risico's.
Huurdersaansprakelijkheid : als huurder ben je wettelijk aansprakelijk bij schade aan je gebruikte woning. Dankzij de basismodule ben je hiervoor verzekerd.

Familiale verzekering : wie is verzekerd ? paarden en alle andere huisdieren.

ING WONING VERZEKERING VOOR HUURDERS

Lees ook eens volgende link https://www.lebonbail.be/nl/artikels/mo ... rschrijven

Hierin staat klaar en duidelijk wat ik TS als info wilde meegeven in mijn eerste reactie. Als ze wantrouwig is tov de huurder : clausule in haar huurcontract.

Verder wil ik nog meegeven dat de bedoelde verzekeringen niet allen de gewone wettelijke minimum dekkingen omvatten.

Indien een huurder geen beroep kan doen op een verzekering voor mogelijke huurschade : zullen nog weinig panden verhuurd worden.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#43 , 24 dec 2020 12:11

Nog even een addendum bij # 43

https://www.jurisconsult.be/contractuel ... elijkheid/

https://abcverzekering.be/wat-niet-gede ... erzekering
familiale BA-polissen mogen alleen de schade uitsluiten zoals in het KB. Niets anders mag uitgesloten worden. De volgende schade mag onder andere uitgesloten worden :
schade veroorzaakt door andere dieren dan H U I S D I E R E N

bosprocureur
Berichten: 6872

#44 , 24 dec 2020 12:41

Ik vrees dat u een paar belangrijke aspecten vergeet:

Vooreerst is de verhuurder in dit geval geen derde.

En daarenboven is er een contractuele band tussen de huurder en de verhuurder, en ook dit is niet gedekt door een familiale verzekering.

LYNX XX
Berichten: 2544
Juridisch actief: Nee

#45 , 24 dec 2020 12:56

Contractuele verbintenissen staan vermeld in een contract. Het niet nakomen van de contractuele verbintenissen = niet betalen waarborg, huur, onderverhuring, bewonen met meer dan het aantal toegelaten personen ..; nergens staat huurschade in de contracten.
DERDE(N) = een derde is iemand die geen partij is bij de betreffende overeenkomst
DERDE(N) = ONBETROKKEN PARTIJ is een buitenstaander bij een rechtsverhouding tussen 2 of meer partijen.

Terug naar “Huren”