mag dit zomaar al onze spullen zijn weg

rachel
Topic Starter
Berichten: 2

mag dit zomaar al onze spullen zijn weg

#1 , 14 sep 2008 23:05

per 27 augustus hebben wij een huis gehuurd, we hebben toen ook de sleutel gekregen. wij zijn toen begonnen met schilderen en dergelijke en al onze spullen erheen gebracht. de verhuurder vroeg een bankgarantie van 6 maanden, hij vertelde ons dat de bank ook de garantie kon geven zodat we het geld niet zelf hoefde af te storten. wij hebben dit dus nagevraagd maar was niet mogelijk. nu heeft mijn vriend een verzekeringspolis lopen die elk jaar een fors bedrag uitkeren, en heeft bij hun navraag gedaan of hun een bankgarantie konden geven dit was mogelijk en moest dan ook bij de notaris vastgelegt worden. de verhuurder is ermee akkoord gegaan. 2 dagen later nadat wij de sleutel hadden gekregen, deelde de verhuurder mede dat hij er niet mee akkoord ging. een dag later probeerde mijn vriend meerde malen naar de verhuurder te bellen om te zeggen dat hij t geld de dag erna zou gaan storten, maar kreeg geen gehoor. ff later kreeg hij een smsje van de verhuurder waar in stond dat hij alle contact verbrak en de sloten had vernieuwd, we moesten maar bellen om een afspraak te maken om onze spullen op te halen. afgelopen week belde mijn vriend naar de verhuurder voor onze spullen en werd hij bedreigt en als wij hem de kosten van de sloten niet zouden betalen kregen wij geen spullen enz,
wij hebben dit gemeld bij de politie en die hebben contact met de verhuurder opgenomen en toen vertelde hij dus dat er geen spullen waren.
nu zijn wij gisteren gaan kijken bij de woning en al onze spullen waren weg. nu gaan we morgen dus aangifte doen bij de politie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 15 sep 2008 02:14

Ik zou die zaak onmiddellijk en zonder uitstel bij de vrederechter aanhangig maken. Verzamel zo veel mogelijk bewijzen. Dit lijkt mij in ieder geval pure oplichterij, diefstal en huisvredebreuk op de koop toe. Ik neem aan dat je een contract hebt ? In elk geval gaat die verhuurder zwaar in de fout en moet absoluut vervolgd worden. Dat van die bankgarantie lijkt me ook niet normaal en een soort van verdoken huurwaarborg die normaal slechts max 2m. mag zijn. Wat ik ook niet begrijp is hoe die sloten zomaar door de eerste de beste slotenmaker mogen/kunnen vervangen worden en of die laatste ook niet vervolgd kan worden.

Werk van maken dus.

rachel
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 21 sep 2008 22:51

het contract hadden we maar dat lag in de woning, we hebben afgelopen maandag dus aangifte gedaan en de agent had contact gehad met de verhuurder en uiteindelijk zei die dus dat we onze spullen konden gaan halen, we hadden afgesproken voor afgelopen zaterdag dan zou de agent er ook bij zijn. nou toen we er zaterdag aankwamen stond er nog niet eens een vierde van onze spullen we zijn gewoon alles kwijt t enige wat we nog hebben is wat servies en de handdoeken en de vitrinekast en een paar spulletjes van mn zoontje. voor de rest is alles weg erfstukken, kleren van de kleine de babykamer (ben 7 maanden zwanger) slaapkamer van de kleine onze slaapkamer, tv, pannen keukenapparatuur, tis te veel om op te noemen, we hebben helemaal niks meer. ben er helemaal kapot van totaal geruineerd.
nu gaan we maandag naar de vrederechter, maarja hoe snel gaat dat allemaal en krijgen we daar onze spullen mee terug, want die man beweerd gewoon dat hij niks heeft.

Reclame

bibilo
Berichten: 4

#4 , 22 sep 2008 07:38

Zijn er geen getuigen (buren) die hebben gezien hoe jullie spullen naar binnen brachten? Slaapkamers zijn toch al grote stukken, zoiets valt toch op?!

Veel sterkte alvast!

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 22 sep 2008 23:29

Vergeet niet dat hij huisvredebreuk (= inbraak) gepleegd heeft. Concentreer je daarop. Laat hem onopvallend voor de vrederechter toegeven dat hij zonder jullie toestemming de woning betreden heeft en dus sloten gewijzigd. Dan staan jullie al heel sterk. Hij is dus een vulgaire dief en zal al zijn overredingskracht moeten gebruiken dat hij bepaalde zaken niet heeft meegenomen. Jij zal voor de vrederechter eerder geloofd worden dan hij. Hou ons op de hoogte.

Damon Olin
Berichten: 9

#6 , 23 sep 2008 12:17

Het gaat in de eerste plaats om huisvredebreuk en diefstal. Daarvoor ga je niet naar de vrederechter, maar doe je aangifte bij de politie. De politie probeert dit nogal eens af te wimpelen omdat het om huurgeschillen zou gaan, dus het kan zijn dat je moet aandringen. In het slechtste geval kan je klacht indienen bij de procureur des konings.

Het enige wat jullie bij de vrederechter kunnen gaan doen, is een vergoeding vragen voor contractbreuk of de voortzetting van het contract vorderen. De vrederechter kan niet optreden tegen diefstal of huisvredebreuk.

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 23 sep 2008 18:27

Je hebt gelijk, maar vermits de procedure bij de vrederechter gratis is kan de vrederechter in dit geval de verhuurder er op wijzen dat hij in feite inbraak gepleegd heeft en terzeldertijd ook de huurder erop wijzen dat hij een vergoeding kan vragen voor contractbreuk of de voortzetting van het contract vorderen, zoals je zegt. Ik denk dat de vrederechter (moest de verhuurder al opdagen natuurlijk), meer indruk zal maken op die verhuurder dan de politie. De vrederechter kan niet optreden tegen diefstal of huisvredebreuk, dat is evident. Moest ik de indruk gegeven hebben dat die kon optreden was dat niet de bedoeling.

Terug naar “Huren”