Factuur

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

Factuur

#1 , 28 aug 2008 00:15

beste,

In ons appartement dient al heeel lang een herstelling uitgevoerd te worden.. nu het eindelijk is gebeurd (bijna 1,5 jaar geleden) moet het nog geschilderd worden. Ik heb de huisbaas reeds enkele emails verstuurd en vorige week hem gemeld dat als wij tegen 1 september geen afspraak zouden hebben met een schilder, dat wij de schilderwerken zelf zouden laten uitvoeren door een schilder en de kosten vn de huur aftrekken. Ik heb nog steeds niets gehoord v d verhuurder, maar mijn vraag is de volgende:
als ik de herstelling laat uitvoeren, kan hij mij dan verplichten om een kopie vn de factuur op te sturen of moet ik die enkel aan hem tonen? ik vraag dit niet omdat ik de werken in het zwart zou laten uitvoeren, maar puur om een principe kwestie..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 28 aug 2008 07:50

Stel jezelf in de plaats van de verhuurder. Zou jij genoegen nemen met enkel een 'blik' op de factuur?
Zend een copie van de factuur als het zover komt!

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

#3 , 28 aug 2008 10:35

Stel jezelf in de plaats van de verhuurder. Zou jij genoegen nemen met enkel een 'blik' op de factuur?
Zend een copie van de factuur als het zover komt!
dat hij zich eens in de positie van huurder stelt, zou de huurder genoegen nemen met een herstelling die 1,5 jaar op zich laat wachten? en bij de schilderwerken weer 3 maand niet reageert? het is mij om die zaak te doen.. puur wettelijk , moet hij een kopie vn de factuur krijgen?

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 28 aug 2008 10:38

Je kan en mag geen werken laten uitvoeren en de factuur aan de huisbaas presenteren!

christoph1984
Topic Starter
Berichten: 96

#5 , 28 aug 2008 11:30

Je kan en mag geen werken laten uitvoeren en de factuur aan de huisbaas presenteren!


ik heb hem hierover 2 maal zonder reactie ingelicht! over de noodzaak vn de werken is hij akkoord! dan is het toch toegelaten? anders blijft dit maar aanslepen.. ik heb een email waarin hij zegt dat hij een schilder zal contacteren, doch dit duurt nu al 3 maanden.. ik heb dus in een email gezet dat wij zelf iemand zullen contacteren indien hij niet reageert tegen een redelijke datum (2 weken extra).. ik heb bovendien een herinnering naar hem gestuurd ook.. ik denk dat dit niet meer dan redelijk is dat ik dan de herstelling zelf zal laten uitvoeren en de kosten (markt conforme prijs!) van de huur zal afhouden.. als hij dit wil vermijden moet hij zelf maar iemand sturen.. is dit wettelijk in orde?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2008 12:06

I.v.m. deze problematiek werd ooit door de rechtbank het volgende beslist:

"Wanneer aan een gehuurd onroerend goed herstellingen dienen te worden uitgevoerd die ten laste van de verhuurder vallen heeft de huurder in de regel niet het recht deze herstellingen zelf uit te voeren of te laten uitvoeren en daarna terugbetaling van de kostprijs van deze herstellingen van de verhuurder te vorderen. De huurder dient de verhuurder in gebreke te stellen om de herstellingen uit te voeren of te laten uitvoeren. Indien de verhuurder in gebreke blijft dient de huurder zich tot de rechter te wenden of kan hij eventueel de betaling van de huur (gedeeltelijk) opschorten met toepassing van de exceptio non adimpleti contractus. (exceptie van niet-uitvoering).

Slechts ingeval van hoogdringendheid, indien bovenvermelde procedure niet kan toegepast worden en de herstellingen onverwijld moeten worden uitgevoerd, kan de huurder de herstellingen zelf laten uitvoeren. In de regel kan dit slechts na een ingebrekestelling, waarbij duidelijk vermeld wordt welke herstellingen dringend moeten worden uitgevoerd en na de verhuurder de tijd gegeven te hebben om de herstellingen uit te voeren. De verhuurder moet de mogelijkheid hebben na te gaan of de herstellingen ten zijne laste zijn en of zij noodzakelijk zijn. Hij moet in de mogelijkheid gesteld worden de herstellingen zelf uit te voeren of te laten uitvoeren. De huurder moet dan de verhuurder verwittigen van het feit dat hij, indien de verhuurder de herstellingen niet tegen een bepaalde datum heeft uitgevoerd of laten uitvoeren, zelf de herstellingen zal laten uitvoeren en de kostprijs op de verhuurder zal verhalen. Hij mag in die omstandigheden enkel die herstellingen laten uitvoeren waarvan het karakter hoogdringend is en die onverwijld moeten worden uitgevoerd. Tevens dient hij de verhuurder te verwittigen op het ogenblik dat de herstellingen starten en dient hij eenmaal de herstellingen zijn uitgevoerd de verhuurder onmiddellijk in kennis stellen van de kostprijs van de uitgevoerde herstellingen.

Enkel in zeer uitzonderlijke gevallen van extreme hoogdringendheid, wanneer de herstellingen zonder enig uitstel moeten geschieden, en wanneer de eigenaar niet kan bereikt worden kan de huurder herstellingen laten uitvoeren zonder de verhuurder in gebreke gesteld te hebben. Ook dan zal hij onmiddellijk de verhuurder verwittigen dat hij de herstellingen start en eenmaal de herstellingen zijn uitgevoerd de verhuurder onmiddellijk in kennis stellen van de kostprijs van de uitgevoerde herstellingen. Hij dient er dan voor te zorgen de bewijzen dat de herstelling zonder uitstel diende te geschieden en dat het gaat om herstellingen die ten laste van de eigenaar zijn te bewaren en ter beschikking van de eigenaar te houden.

De eigenaar is slechts gehouden tot terugbetaling van herstellingskosten aan de huurder indien deze wettelijk of contractueel ten zijne laste zijn en op voorwaarde dat de huurder gehandeld heeft zoals hierboven vermeld werd."

scorpioen

Terug naar “Huren”