opzegging handelshuur door huurder

gerlinde
Topic Starter
Berichten: 1

opzegging handelshuur door huurder

#1 , 05 aug 2008 15:29

We verhuren sinds 01/01/2007 een deel van een gebouw als winkel aan een BVBA die er een computerwinkel in uitbaat. In de huurovereenkomst is uitdrukkelijk sprake van een handelshuur voor een periode van 9 jaar.
Het huurcontract is nog niet geregistreerd.

De zaakvoerder heeft via een aangetekend schrijven laten weten de handelshuurovereenkomst te willen opzeggen vanaf 01/07/2008 en laat ook weten dat zijn maatschappelijke zetel is verhuisd naar een ander adres. Er werd voor de maand juli 2008 tot op heden geen huur meer betaald.

Mondeling probeerde de zaakvoerder-huurder om onderling het huurcontract te verbreken mits hij 6 maanden huur zou betalen in 1 keer.
Ik heb hem verwezen naar het handelshuurcontract waarin staat dat hij pas kan opzeggen na elke 3 jarige periode (mits op tijd op te zeggen, wat hij nu aangetekend gedaan heeft) en dat ik dus verlang dat hij blijft huren/betalen tot 31/12/2009.
Ik heb hem ook voorgesteld om zelf of via een makelaar proberen de winkel te verhuren.

Wat zijn onze rechten/plichten als verhuurder in zo'n situatie ?
Kunnen we hem dwingen om zijn driejarige periode uit te doen en dus blijven te betalen of zijn we verplicht om tot een onderlinge overeenkomst te komen als we bij de Vrederechter belanden ?

Kan een Vrederechter de resterende huurtermijn inkorten te voordele van de huurder of zal hij ook vasthouden aan de drie jaar zoals overeengekomen in het contract ?

Wie draagt de proceskosten (rol, advocaat, ...) als we naar de Vrederechter stappen omdat de huurder niet meer betaalt omdat hij zijn huurcontract heeft opgezegd ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
armani
Berichten: 21

#2 , 22 aug 2008 21:41

beste,

Een handelshuur is anders dan woninghuur. Het contract moet geregistreed worden door de huurder tenzij anders vermeld in het contract. Ingaan op zijn voorstel om 6 maanden in 1 keer te betalen kan je doen als dit een zeer interessante prijs is en je zeker bent dat hij niets meer kan bieden. Zet dan wel op papier dat het contract pas eindigt als de schadevergoeding betaalt is. Maar aangezien dat die persoon nog een zaak heeft is het twijfelachtig of hij financiele moeilijkheden heeft. ik zou hem voor de vrederechter dagen. Het gaat je dan wel een 2000 euro kosten en je krijgt maar een klein deel van je kosten terug als je wint.

Efjoma
Berichten: 232

#3 , 23 aug 2008 09:44

Alles hangt af van de verhuurbaarheid van het pand en de financiele draagkracht van de verhuurder. Van een kikker pluk je geen pluimen.

Reclame

Terug naar “Huren”