Immobureau

Brigitte1983
Topic Starter
Berichten: 1

Immobureau

#1 , 10 sep 2010 09:41

Weet er iemand wat de standaarts zijn waaraan een immobureau verhuurt ? Wij zijn al een jaar aan het zoeken naar een huur-huis. Nu hebben we het perfecte huis gevonden . We hadden een afspraak om het te bezichtigen , en waren verkocht. Nu moeten we volgende week (pas) tot bij het immo bureau gaan , met kopies van ons paspoort. Waarom niet ineens met de waarborg ? Wat kan ik verwachten ? En kunnen we geweigert worden als huurder ? Waar hangt dit vanaf ? Mijn vader heeft een deftig inkomen , mijn broer ook maar ik heb net een jaar bijscholing achter de rug en ben werkzoekend en krijg dus momenteel een uitkering .

Groetjes Brigitte !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 sep 2010 10:54

Officieel kan het immokantoor u geen kopie van uw identiteitskaart vragen, officieel dienen ze ook niet aan u te verhuren.

Hoogstwaarschijnlijk wensen ze enkel een kopie voor de gegevens.

Het grote probleem is dat er nog steeds geen basisafspraken in een wettelijk kader bestaan van de gegevens die een immokantoor/verhuuurder mag vragen bij verhuur; hetgeen nogal kafkiaans is als je ziet dat je voor de huur van een wagen/ kleine lening zonder probleem deze gegevens verstrekt.

digits
Berichten: 224

#3 , 10 sep 2010 15:45

Weet er iemand wat de standaarts zijn waaraan een immobureau verhuurt ? Wij zijn al een jaar aan het zoeken naar een huur-huis. Nu hebben we het perfecte huis gevonden . We hadden een afspraak om het te bezichtigen , en waren verkocht. Nu moeten we volgende week (pas) tot bij het immo bureau gaan , met kopies van ons paspoort. Waarom niet ineens met de waarborg ? Wat kan ik verwachten ? En kunnen we geweigert worden als huurder ? Waar hangt dit vanaf ? Mijn vader heeft een deftig inkomen , mijn broer ook maar ik heb net een jaar bijscholing achter de rug en ben werkzoekend en krijg dus momenteel een uitkering .

Groetjes Brigitte !
Waarschijnlijk vragen ze aan alle geïnteresseerden al die gegevens op, zodat de eigenaar uit nog verschillende andere huurders kan kiezen. Als je pech hebt duurt dat een paar weken :roll:
Ik zou je aanraden om zeker niet te stoppen met zoeken. Als je ergens anders een goed huis vindt, aarzel dan niet om daar ook je kandidaat te stellen. En onderteken niets zolang je niet zeker bent dat ze ook aan jou gaan verhuren!

Nog een tip: negeer die immobureau's. Zoek op websites als kapaza en 2dehands.be. Daar staan veel eigenaars op die rechtstreeks verhuren. Dan weet je meteen of je het huis kan hebben of niet. Spaart veel frustratie uit.

Succes!

Reclame

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 sep 2010 16:11

[quote="digits
Nog een tip: negeer die immobureau's. Zoek op websites als kapaza en 2dehands.be. Daar staan veel eigenaars op die rechtstreeks verhuren. Dan weet je meteen of je het huis kan hebben of niet. Spaart veel frustratie uit.

Succes![/quote]
Of rij eens rond in de buurt waar je zou willen wonen. Regelmatig zie je een gewone affiche "Te HUUR" of " TE KOOP" van een eigenaar die liever rechtstreeks handelt met de kandidaten.

Terug naar “Huren”