satelietschotel

fran123
Topic Starter
Berichten: 67

satelietschotel

#1 , 27 jun 2010 16:32

behoort de satelietschotel toe aan de eigenaar van het huis of aan de huurder , mag hij die meenemen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 27 jun 2010 17:52

behoort de satelietschotel toe aan de eigenaar van het huis of aan de huurder , mag hij die meenemen ?
Wie heeft de schotel geplaatst?

fran123
Topic Starter
Berichten: 67

#3 , 27 jun 2010 20:21

de huurder heeft hem gekocht maar de eigenaar heeft hem geplaatst aan het huis

maar als ik je goed begrijp mag de huurder hem mee doen omdat hij ervoor betaald heeft , maar de huurder is overleden en zijn vriendin wil de sateliet meedoen

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 27 jun 2010 21:16

't Zal misschien te wijten zijn aan de warmte, maar dit is toch vrij simpel! :roll:

De eigenaar van de schotel is diegene die hem gekocht heeft, de plaatser heeft geen eigendomsrecht.
Als de eigenaar van de schotel overleden is, dan zijn zijn bezittingen van zijn erfgenamen.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#5 , 28 jun 2010 04:01

Het feit dat iets 'muurvast' werd gemonteerd, maakt geen verschil?
Of mag men evenzeer een ingebouwde keuken uit het pand strippen?
Handige documenten voor Personenrecht

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 28 jun 2010 08:29

Als ik die keuken heb gekocht, dan neem ik die mee.

WP002
Berichten: 1482

#7 , 28 jun 2010 18:40

Centraal om het antwoord te kunnen geven denk ik dat de vraag is: wie bezit de factuur? Op wiens naam staat die?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 28 jun 2010 21:44

Bezit is 9/10de van eigendom. De tegenpartij zal het tegendeel dienen te bewijzen.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 29 jun 2010 09:37

“Art.546.De eigendom van een...onroerende zaak geeft recht...op hetgeen...als bijzaak ermee verenigd wordt...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.555.Indien de...werken zijn tot stand gebracht door een derde met zijn eigen materialen, heeft de eigenaar van het erf het recht die voor zich te behouden, ofwel de derde te verplichten ze weg te nemen...”(B.W.).

Die derde(=huurder) mag die satellietschotel dus niet meenemen zonder toestemming van de eigenaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jun 2010 10:43

In een vonnis lees ik:
Werken die kunnen worden weggenomen mogen, tot op het einde van de huur, door de huurder worden weggenomen. De verhuurder is er immers tot op dat ogenblik geen eigenaar van geworden.
Bij huur wordt het recht van natrekking (de eigenaar van de grond is ook de eigenaar van wat op de grond staat) uitgesteld tot op het einde van de huur. Tot dan blijft de huurder eigenaar en mag hij wegneembare werken wegnemen.

Een satelietschotel is m.i. wegneembaar en mag dus door de huurder, of zijn erfgenamen, worden weggenomen.

Wel moet de huurder eventuele schade die berokkend werd vergoeden.

Dit alles onder voorbehoud van andersluidende overeenkomst tussen partijen.

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 29 jun 2010 11:16

Indien de huurder een nieuwe keuken heeft geplaatst mag hij die terug meenemen bij verhuis, er evenwel op letten dat de keuken terug in zijn OORSPRONKELIJK STAAT wordt afgeleverd aan de verhuurder. Dat kan soms meer kosten dan de keuken te laten staan.
Ooit persoonlijk meegemaakt dat een huurder een nieuwe badkamer met jacusi en regendouche liet plaatsen, met inbegrip van muur en vloertegels. De oude badkamer was evenwel zeer gedetaileerd beschreven en gefotografeerd in de gezamelijke PB.
Bij vertrek had de huurder evenwel de jacusi en delen van de douche meegenomen. Gevolg: grote gaten in vloer en muurbekledingen en geen bruikbare douche meer, evenmin als een bad.
Huurder heeft geweten wat het hem heeft gekost. Moest nieuw bad en douche plaatsen van de rechtbank. Heeft veel gekost, want alles moest via een ladderlift naar de 6de verdieping + diverse maanden bijkomende huur dat het appartement niet verhuurd kon worden.
Het ging hier niet over een eigen appartement maar over een appartement van mijn vroegere werkgever, waarvoor in het beheer deed.

Terug naar “Huren”