huisdieren

pieter91959
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

huisdieren

#1 , 16 mei 2024 11:35

Beste,
Ik verhuur een gewoon appartement .
Huurder heeft twee honden, rottweiler en chiwawa waar ik geen bezwaar tegen heb.
Doch sedert geruime tijd vangt ze telkens een viertal honden op van uit het buitenland voor adoptie.
Deze dieren verblijven dan ook dikwijls geruime tijd in de woning, dus zijn deze dan al met zes.
Ze zitten soms meer dan vierentwintig uur alleen voor ze buiten gaan.
Ik heb er op gereageerd dat dit niet kan maar krijg als antwoord in de basisakte staat dieren toegelaten.
Welke stappen kan ik hiervoor ondernemen.
Ik heb al ergens info gevraagd maar krijg er geen passend antwoord op.
Hartelijk Dank
MvG

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 mei 2024 12:00

Wat staat er in uw eigen huurovereenkomstr met uw huurder. Het is niet omdat de basisakte A zegt, dat uw eigen huurcontact dat ook zegt. 6 honden,, en al zeker grote, lijkt me nu toch wel wat veel voor op een appartement.

ongelukbelaagd
Berichten: 526

#3 , 16 mei 2024 17:50

Beste,
Ik verhuur een gewoon appartement .
Huurder heeft twee honden, rottweiler en chiwawa waar ik geen bezwaar tegen heb.
Doch sedert geruime tijd vangt ze telkens een viertal honden op van uit het buitenland voor adoptie.
Deze dieren verblijven dan ook dikwijls geruime tijd in de woning, dus zijn deze dan al met zes.
Ze zitten soms meer dan vierentwintig uur alleen voor ze buiten gaan.
Ik heb er op gereageerd dat dit niet kan maar krijg als antwoord in de basisakte staat dieren toegelaten.
Welke stappen kan ik hiervoor ondernemen.
Ik heb al ergens info gevraagd maar krijg er geen passend antwoord op.
Hartelijk Dank
MvG
Ik ben geen jurist, wel een grote hondenvriend.

Dieren toegelaten maar daarmee wordt eigen dieren bedoeld.
Echter kan u al stellen dat u er niet mee akkoord gaat dat die 2 dieren meer dan 24 alleen blijven daar ze hun behoeften binnen gaan doen wat écht niet kan ten opzichte van de staat van uw appartement én ten opzichte van de andere bewonders.
Daarnaast stelt zich ook dat die dieren gedragsproblemen kunnen krijgen omdat ze niet de nodige aandacht krijgen. Verlatingsangst --> kapot maken van vloeren, deuren, kasten, etc..., beginnen blaffen of huilen terwijl ze alleen zijn,...

Daarnaast kan het ook niet zijn dat ze 4 bijkomende honden houdt voor dezelfde redenen als ik al aangeef hierboven.
Plus dat het niet verantwoord is dat ze honden met speciale noden in een niet-aangepaste omgeving zonder aangepaste begeleiding bijhoudt. Als deze niet genoeg aandacht krijgen, zullen ze ook niet met success herplaatst kunnen worden en/of komen ze op termijn terug bij haar.

Hoeveel honden wil ze zo gaan bijhouden? Waar stopt het?

Ik denk dat als u naar de dierenbescherming belt, ze die honden onmiddellijk zullen meenemen of haar zullen vragen de honden naar een betere plaats te brengen.

Ik zou verwijzen naar https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... vzkio9.pdf
Art. 4. § 1. Ieder persoon die een dier houdt, verzorgt of te verzorgen heeft, moet de nodige maatregelen nemen om het dier een in overeenstemming met zijn aard, zijn fysiologische en ethologische behoeften, zijn gezondheidstoestand en zijn graad van ontwikkeling, aanpassing of domesticatie, aangepaste voeding, verzorging en huisvesting te verschaffen.

§ 2. Niemand mag de bewegingsvrijheid van het dier dat hij houdt, verzorgt of te verzorgen heeft, zodanig beperken dat het aan vermijdbare
pijnen, lijden of letsels is blootgesteld.
Wanneer een dier gewoonlijk of voortdurend wordt vastgemaakt of opgesloten, moet het voldoende ruimte en bewegingsvrijheid krijgen, in overeenstemming met zijn fysiologische en ethologische behoeften.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38723

#4 , 16 mei 2024 19:44

In dat geval kan u vermoedelijk ook via de lokale politie .
Die moet voor zover ik weet in elke zone een inspecteur hebben die zich specifiek bezig houdt met dierenwelzijn.

NatD
Berichten: 432
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2024 21:20

Dierenwelzijn contacteren. Het opvangen van buitenlandse dieren is sowieso wettelijk niet toegestaan in Vlaanderen (stomme wet). Let wel, zelf heb ik er ook diverse opgevangen, met dat verschil dat ik de hele dag thuis ben, en niet meer dan 4 honden (mijn 2 inbegrepen die trouwens ook uit het buitenland komen) in huis had.
Maar als huurder het idd. op de manier doet die TS beschrijft, geen medeleven, behalve dan met de honden...

Link naar verslag (PDF) van een werkgroep waarin verwezen wordt naar de wet i.v.m.opvang buitenlandse honden, de wettekst zelf heb ik niet gevonden.

https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... vvbva0.pdf

Franciscus
Berichten: 38723

#6 , 16 mei 2024 22:07

Onderaan de file




Advies Raad voor Dierenwelzijn - Advies van de Raad voor Dierenwelzijn (09/12/2010) betreffende de
invoering van honden in België
Het koninklijk besluit van 27 april 2007 houdende de erkenningsvoorwaarden voor inrichtingen voor
dieren, het zogenaamde ‘Kennelbesluit’
Wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren.
FAVV-regelgeving:
o Koninklijk Besluit van 13 december 2014 houdende de veterinairrechtelijke voorschriften voor
het verkeer van honden, katten en fretten
o Verordening (EU) nr. 576/2013 van het Europees Parlement en de raad van 12 juni 2013
betreffende het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren en tot intrekking van
Verordening (EG) nr. 998/2003
o Verordening (EU) nr. 577/2013 van de Commissie van 28 juni 2013 inzake de
modelidentificatiedocumenten voor het niet-commerciële verkeer van honden, katten en
fretten, de vaststelling van de lijsten van derde landen en gebieden en de voorschriften
betreffende de vorm, de opmaak en de taal van de verklaringen ten bewijze van de naleving
van bepaalde voorwaarden die zijn vastgelegd in Verordening (EU) nr. 576/2013 van het
Europees Parlement en de Raad en die vereist zijn krachtens artikel 10, §1 e) van
bovengenoemde Verordening (EU) 576/2013

KJ86
Berichten: 2671

#7 , 17 mei 2024 22:00

Ik zou een minnelijke huurverbreking onderhandelen. Een nieuwe plek vinden met 6 honden zal niet evident zijn. Je zou u soepel kunnen opstellen naar de opzegtermijn toe, bijvoorbeeld vertrekken binnen de maand zodra ze iets ander gevonden heeft.

Als je via de vrederechter gaat, dumpt ze die 4 honden. Vrederechter content en een jaar later zitten er drie anderen.
Het komt er eigenlijk op neer dat je er zo snel als mogelijk vanaf moet. Uw huurder stelt zich offensief op als ze in fout is, verwacht u dan maar aan hoop agressie van zodra dat ze iets vindt om zich aan te storen. Hoeveel tijd heeft ze nog op haar contract?

Terug naar “Huren”