Appartement huren als student

empe
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Appartement huren als student

#1 , 26 jan 2018 11:24

Beste,

Binnen een half jaar studeer ik normaal af en was ik van plan alleen te gaan wonen. Recent kwam er van kennissen een goed gelegen en betaalbaar appartement vrij te Leuven (voorheen woonde ik ook vlakbij Leuven). Ik heb toen vanalles opgezocht over gevolgen voor belastingen, kinderbijslag, ziekenfonds, ..., maar om de een of andere manier heb noch ik, noch mijn omgeving, noch de verhuurders aan de problematiek van domiciliewijziging als student gedacht.

3 weken na mijn aanvraag tot domiciliewijziging krijg ik dus mail dat dat enkel onder zeer strenge voorwaarden kan (waaraan ik niet denk dat ik voldoende voldoe). De kans bestaat dus dat ik mijn domicilie niet kan veranderen.

Wat zouden de gevolgen hiervoor zijn voor mij, mijn contract en de verhuurders?

Met dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 jan 2018 14:00

“Art.102. De woonplaats van iedere Belg,wat betreft de uitoefening van zijn burgerlijke rechten,is daar waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft.”(Burgerlijk Wetboek=BW.
HUBEAU,B.,Huisvestingrecht en burgerlijk recht:enkele materiële en formele aspecten van bevoegdheidsverdeling,T.P.R. 1995,79-150.
Art.103.Verandering van woonplaats wordt teweeggebracht doordat men werkelijk gaat wonen in een andere plaats, met het voornemen om aldaar zijn hoofdverblijf te vestigen.Art.104.Het voornemen wordt bewezen door een uitdrukkelijke verklaring, gedaan zowel bij het gemeentebestuur van de plaats die men verlaat, als bij dat van de plaats waar men zijn woonplaats heeft overgebracht.Art.105 Bij gebreke van een uitdrukkelijke verklaring wordt het bewijs van het voornemen afgeleid uit de omstandigheden.”(BW).

Gaan de ‘3 weken na mijn aanvraag tot domiciliewijziging’ de eigendomsoverdracht van uw appartement vooraf ?
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirkii
Berichten: 5456

#3 , 26 jan 2018 15:49

Om als student gedomicilieerd te geraken in de studentensteden moeten inderdaad "strenge" voorwaarden voldaan zijn. In essentio komt het er op neer dat de relatie met je ouders structureel ontwricht moet zijn zodat thuis uw domicilie houden geen optie meer is. In normale situaties behouden studenten hun domicilie thuis tijdens de studies (zelfs als ze 7 dagen per week op kot zitten)

Nadat je afgestudeerd bent zal je domicilieverandering probleemloos aanvaard worden.

Indien er op 1 januari 2018 niemand op het appartement gedomicilieerd was (en jij huurde het appartement al) dan zal de eigenaar een aanslagbiljet tweede verblijf ontvangen dat hij aan u mag doorrekenen. In Leuven is dit 789,42€ voor appartementen en huizen (ook voor studenten - studenten die een studio huren betalen het studententarief - Leuven definieert een studio als een wooneenheid met minder dan 60m² vloeroppervlakte) Als je appartementje minder dan 60m² groot is krijg je het studententarief. Zie www voor de details.

Reclame

empe
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jan 2018 16:27

@j.demoor: er is geen eigendomsoverdracht. Ik huur? Verder begrijp ik uw vraag niet echt

@Sirkii:
Op 1 januari was hier nog iemand anders gedomicilieerd. Betekent dit dat er geen probleem is zolang ik tegen 1 januari 2019 hier gedomicilieerd ben?

Moet ik stappen ondernemen in verband met het contract, aangezien men dan aan mij als student zou verhuren?
Het appartement zou wel degelijk kleiner zijn dan 56m², dus dat is wel al iets.

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 jan 2018 20:01

Het hangt er ook vanaf of TS huurder of eigenaar is van dat appartement.
De stad Leuven is zeer streng in deze . Een beetje tegen mijn gewoonte in ivm domiciliefraude geef ik TS de raad er gaan wonen, en voorlopig nog bij zijn ouders gedomicilieerd blijven. De inventaris van leegstand wordt pas opgemaakt op basis van de lijsten van 01.01.2018. Tegen dat de Stad hem aanschrijft is hij geen student meer.

mava105
Berichten: 22324
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 jan 2018 20:01

Het hangt er ook vanaf of TS huurder of eigenaar is van dat appartement.

bosprocureur
Berichten: 6878

#7 , 26 jan 2018 21:03

Het hangt er ook vanaf of TS huurder of eigenaar is van dat appartement.
In de eerste post heeft TS het over verhuurders, dus mogen we allicht aannemen dat hij wil huren ?

empe
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jan 2018 12:50

Inderdaad huurder.

Moet ik aanpassingen stellen aan het contract?

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 27 jan 2018 14:57

27Jan2018:
"Recent kwam er van kennissen een goed gelegen en betaalbaar appartement vrij te Leuven"

Hebt u dit appartement gekocht = werd u eigenaar ervan vooraleer u uw aanvraag tot domiciliewijziging indiende ?.

Zie ook : 16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

empe
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jan 2018 17:24

@J.demoor : ik ben huurder

Terug naar “Huren”