Huuropzeg verhuurder onwetmatig?

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

Huuropzeg verhuurder onwetmatig?

#1 , 30 aug 2016 10:26

Beste,

Kort de gegevens:

- mondeling huurcontract. Ingangsdatum 01/08/2012
- geen huurwaarborg
- geen plaatsbeschrijving
- eigenaar woning J. is onder huwelijkse voorwaarden getrouwd met D. Het huis staat op zijn naam. D. is onlangs een nieuwe relatie begonnen en wil nu met haar nieuwe liefde in ons huis gaan wonen. Ze is dat overeengekomen met haar man, J. Ze blijven voorlopig nog getrouwd.

- J. en D. zijn al jarenlang vrienden van ons, zo zijn we ook aan deze woning kunnen geraken.

- we ontvangen de huuropzeg, aangetekend. Standaardbrief van internet: huuropzeg wegens verstrijken van de 3-jaarlijkse periode, m.i. een ongeldige reden, we wonen hier nu 4 jaar. Bovendien vergissen ze zich met de opzegtermijn, we zouden zes maanden moeten krijgen i.p.v. de vijf die zij tellen. Verder is er de standaardzin over afspraak maken voor de plaatsbeschrijving bij uittrede. Niet van toepassing, denk ik, want er is er ook geen gemaakt bij intrede.

Een vervroegde huuropzeg zou betekenen dat ik een vergoeding van de huiseigenaar zou kunnen vragen van zes (?) maanden huur. Die zou zeer welkom zijn, want de kosten van een verhuis (+ de huurwaarborg) komen wel zeer ongelegen. Ernstige ziekte van mijn echtgenoot: hersentumor (inkomenverlies, hoge medische kosten).

Als ik tegen deze huuropzeg protesteer, wordt ze dan nietig verklaard? Kunnen ze dan gewoon een aangepaste nieuwe maken?

Volgens een immosite (immo Dewaele) mag de eigenaar niet meer van reden veranderen tijdens de opzegtermijn. Staat dat ook zo in de wet?

Wat is wijsheid nu? We hebben al vrijwel direct gemerkt dat het moeilijk gaat worden om een nieuwe huurwoning te vinden. In plaats van een loonfiche, kan mijn man enkel zijn ziekteuitkering aantonen. Zelf sta ik halftijds op invaliditeit (leeftijd van mij 54, van mijn man 59). Kan wel een stipte huurbetaling bewijzen. We wonen momenteel op de boerenbuiten, hebben kippen, 2 honden. Verder moet het een wat ruimere woning zijn, want 3 studerende inwonende kinderen. Wat met onze moestuin waar voor heel de winter groenten staat, fruit- en notenstruiken, etc.? Daar hebben wij stevig in geïnvesteerd, zijn we dat nu ook kwijt?

Graag uw wijze raad, met dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 30 aug 2016 10:42

J is eigenaar van de woning zegt u?
waarom doet D dan de opzeg?

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 30 aug 2016 10:48

D heeft ons mondeling opgezegd, gevolgd door een brief door J ondertekend.
D is met J overeengekomen dat zij huurvrij in het pand mag, mits volledig opgeknapt door de nieuwe handige harry die er met haar gaat samenwonen.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 30 aug 2016 11:01

Als de eigenaar of zijn echtgenote zelf in het pand wil wonen, zal deze u kunnen opzeggen met een opzegtermijn van 6 maanden aangezien een mondelinge overeenkomst stelt dat u een 9 jarig durend contract bent aangegaan.

Echter moet de opzegbrief komen van de eigenaar van het pand. Ook moet de opzegbrief een motief vermelden, in dit geval opzeg voor bewoning door zijn echtgenote. Dit is hier niet gebeurd waardoor de opzeg nietig is.

Echter als de opzeg correct gebeurd hebt u inderdaad 6 maanden de tijd om een andere woning te zoeken.
betreft uw moestuin en aanhorigheden; daar kan u spijtig genoeg geen vergoeding voor krijgen als u daar op doelt. U kan natuurlijk wel alles meenemen naar een volgende woning aangezien er geen plaatsbeschrijving gebeurd is.

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 30 aug 2016 11:05

Ok, dank.

Ik zal hem (J dus) een brief terugsturen dat we de huuropzeg als nietig beschouwen, aangezien deze niet correct is gedaan? Ik hoef hen toch geen handreiking te doen hoe het dan wel zou moeten?

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 30 aug 2016 11:08

Nu ik het nog eens goed opnieuw lees is het wel effectief de eigenaar die u heeft opgezegd.

echter met een foute motivatie

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 30 aug 2016 11:13

natuurlijk, als u de huidige opzeggingsbrief bekijkt kan u wel stellen dat de verhuurder een opzeg doet zonder motivatie mits opzeggingsvergoeding.

Dan is er inderdaad een vergoeding te betalen door de eigenaar maar aangezien u waarschijnlijk door u domicilie kan aantonen dat u er 4 jaar woont vrees ik dat dit geen verf gaat pakken, en dat de opzeg dus niet correct gebeurd is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 30 aug 2016 14:56

Opzeg voor eigen bewoning of een van zijn familie leden kan perfect met een opzeg van 6 maand.
In de opzeg moet de naam en verwantschap vermeld staan.

Aan het einde van de eerste of tweede driejarige periode mag de verhuurder het contract zonder motief beëindigen, op voorwaarde dat hij een opzeggingstermijn van zes maanden geeft en een vergoeding betaalt. Deze vergoeding hoeft niet betaald te worden op het ogenblik van de opzegging.
Ze bedraagt:

negen maanden huur aan het einde van de eerste driejarige periode
zes maanden huur aan het einde van de tweede driejarige periode

De opzeg is nietig, je kan enkel in onderling overleg en eventuele schadevergoeding de opzeg aanvaarden, zeker op geschrift met de nodige handtekeningen.
Dit zou ik zeker niet aanraden daar je u rechten verliest, als de bewonen er geen 2 jaar effektief verblijft, waar je dan een schadevergoeding kan eisen van 18 maand huur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ingrid030
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 30 aug 2016 17:15

We hebben besloten een brief te schrijven met de woorden dat we de huuropzeg als nietig beschouwen. We zijn wel bereid deze te aanvaarden zoals ze is, mits een vergoeding van zes maanden huur. We zullen zien wat de eigenaar ermee doet. Ik denk inderdaad dat je tot een onderlinge afspraak kunt komen, als beide partijen akkoord zijn.

Zij wil er zo snel mogelijk in met haar nieuwe vlam, liefst vandaag nog. Daar mag best iets tegenover staan. Gaan ze met niets akkoord, dan gaan we toch wel rekken tot het einde van de opzegtermijn.

Anderzijds moeten we zelf ook een beetje zorgvuldig zijn natuurlijk. Een nieuwe woonst moet aan een aantal minimale eisen voldoen, met als voornaamste de bereikbaarheid van openbaar vervoer (drie studerende gasten pendelend naar elk een andere stad).

Dank voor uw advies!

eylis
Berichten: 8840

#10 , 30 aug 2016 17:42

ik zou zelfs niet eens de formulering gebruiken: "dat we de huuropzeg als nietig beschouwen". Beter is carrément te melden dat de huuropzeg wettelijk niet geldig is. (Want" beschouwen" betekent een opinie, en het gaat hier over wettelijke regels) U meldt eenvoudig dat u een wettelijk geldige huuropzeg verwacht. (hoe die gemaakt moet worden, moet u niet vertellen aan de huiseigenaar. Dat hij zijn huiswerk doet :-)

Terug naar “Huren”