Een van ons twee vertrekt, verhuurder wil bovenste verdieping voor zichzelf

DennisClaes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Een van ons twee vertrekt, verhuurder wil bovenste verdieping voor zichzelf

#1 , 29 jun 2016 21:27

Beste,

Mijn vriendin en ik huren 1,5 jaar een appartement met twee verdiepingen. Wij hebben een einde gesteld aan onze relatie en gaan als vrienden uit elkaar. Mijn vriendin is de vertrekkende partij en ik zou hier blijven wonen. Echter, nu krijgen we net een SMS aan van de huisbaas dat als mijn vriendin er uit trekt, dat zij niet van plan zijn om de bovenste verdieping nog verder te blijven verhuren aan mij. (ik kom totaal uit de lucht gevallen) Zij willen de bovenste verdieping zelf hebben om praktische redenen. Er zou dan een nieuw contract opgesteld worden, waarin staat dat ik alleen de onderste verdieping krijg. Echter, dat is veel te klein voor mij, waardoor ik genoodzaakt zou zijn om alsnog te vertrekken.

Kan dit zomaar? En zijn er manieren om dit te omzeilen? Mijn vriendin stelt bijvoorbeeld voor dat we de huurovereenkomst gewoon niet stopzetten en dat zij en ik onderling een document tekenen waarbij ik haar ontdoe van al haar verplichtingen (huur, verzekering, etc ...). Is dat een optie?

Uiteraard gaan we het eerst proberen op te lossen op een volwassen manier, ik hoop zeker dat we er uit geraken op die manier, maar ik wil wel graag geïnformeerd zijn en weten wat mijn opties zijn. Als ik uit de bovenste verdieping moet, heeft dat een grote impact voor mij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 29 jun 2016 23:22

De duur van uw contract is belangrijk om op uw vraag te antwoorden. De verhuurder kan het verhuurde goed enkel wijzigen met uw toestemming.
Vanuit een praktisch standpunt is het voorstel misschien te overwegen, financiële ademruimte is nu eenmaal belangrijker dan ruimte. Als uw vriendin niet meedeelde in de gezinslasten gaat mijn laatste opmerking uiteraard niet op.

DennisClaes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2016 00:53

Bedankt voor de reactie. Het contract is een standaard 3-6-9 contract. Maar als ik het goed begrijp, vervalt het contract zodra mijn vriendin uit het appartement vertrekt. De huisbaas wil daar dus gebruik van maken om bij het nieuwe contract, de tweede verdieping er niet in te zetten. Ik denk dus niet dat er sprake is van een wijziging aan het bestaande contract, maar een nieuw contract. Tenzij het voorstel van mijn vriendin wettelijk is?

Financiële ademruimte is zeker welkom, maar ik heb echt niet genoeg aan een studio met één slaapkamer. De bovenverdieping is nog 2 slaapkamers, een kleine badkamer en een grote kruipzolder. 1 extra slaapkamer en de zolderruimte is toch een minimum voor mij.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 jun 2016 08:17

contract vervalt niet zolang er nog 1 iemand gedomicilieerd is. Huisraad moet wel voldoende aanwezig zijn (staat in quasi alle contracten) en natuurlijk moet je dan alle kamers onderhouden zoals het hoort (voldoende verwarmen, ...).

Verhuurder kan de omvang van het gehuurde goed niet wijzigen tenzij jij daarmee instemt. Wat jullie als ex-koppel onder elkaar regelen kan wel niet tegenstelbaar zijn aan de verhuurder. Je ex blijft dus ook verantwoordelijk voor de woning, zij kan wél tegen jou alle schade die ze oploopt vorderen (bvb als jij niet betaalt, kan de verhuurder ook je ex aanspreken, je ex kan dan alles terugvragen van jou).

Ik veronderstel dat je beide wel de huurovereenkomst getekend hebt?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 30 jun 2016 09:12

Ik veronderstel dat je beide wel de huurovereenkomst getekend hebt?
Een voornaam element dat van belang kan zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jun 2016 09:46

contract vervalt niet zolang er nog 1 iemand gedomicilieerd is. Huisraad moet wel voldoende aanwezig zijn (staat in quasi alle contracten) en natuurlijk moet je dan alle kamers onderhouden zoals het hoort (voldoende verwarmen, ...).
Zolang het contract behouden blijft, zou ik zo denken? Stel dat de TS een nieuw huurcontract / wijziging van het huurcontract wenst waarbij de ex-partner uit het contract geschrapt wordt, dan ligt de bal wel in het kamp van de verhuurder. Hij kan weigeren dat de ex-partner geschrapt wordt, en voorstellen een nieuw contract op te maken, enkel op naam van de TS, maar dan tegen de overééngekomen voorwaarden.

Maar zolang het contract ongewijzigd blijft (en de ex-partner dus ook verantwoordelijk blijft en op het contract vermeld staat), heeft de verhuurder weinig in de pap te brokken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DennisClaes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jun 2016 10:41

Bedankt voor de reacties allemaal, dat stelt me toch al iets meer gerust. We hebben inderdaad beiden het contract getekend. Mijn ex zou er nog oke mee zijn dat zij op het huurcontract blijft staan. Het is wel een beetje "smerig spel" van ons dan, ik weet niet of ik het zover zou laten komen, maar het is goed om te weten dat er opties zijn. Het gaat tenslotte om mijn thuis ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 30 jun 2016 10:47

het is geen smerig spel van jou, wel van de verhuurder. Die heeft zich niet te moeien met jou, zolang de rekeningen betaald worden. of jij al dan niet elk jaar van partner verandert, mag voor hen niets uitmaken. Jij hebt getekend, zij waren akkoord, dus moeten ze akkoord blijven zolang een van jullie 2 die ooit tekende daar wil blijven wonen, tenzij ze een "normale" opzeg doen, wat in jouw geval ook niet zomaar kan wegens je "3-6-9"-contract.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jun 2016 11:14

Zoals JPV zegt: niets smerig spel. Als het contract blijft zoals het is, heb jij alle recht om er te blijven wonen (op de twee verdiepingen) en heeft uw ex het recht te gaan wonen waar ze wil. Hier is niets abnormaals / onwettigs / smerigs aan.

Meld uw verhuurder vriendelijk dat het contract niet hoeft aangepast te worden, en dat zowel jij als je (ex-)vriendin besloten hebben het contract gewoon te respecteren zoals het is (dit betekent dus dat gewoon de huur betaald wordt en er één van jullie blifjt wonen), en jullie dus gewoon beide verdiepingen wensen te behouden, zoals in het contract beschreven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DennisClaes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jun 2016 15:28

Klopt eigenlijk ook wel ja ... Enfin soit, ik hoop dat het allemaal een misverstand is, dat ze misschien denken dat het voor mij beter uitkomt om enkel de benedenverdieping te huren en dat als ik de situatie uitleg, dat ze wel van gedachte veranderen. Maar ik voel me al een heel stuk gerustgesteld dat de bal in mijn kamp ligt. Bedankt daarvoor.

DennisClaes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jul 2016 01:38

Mijn vriendin merkte net iets op ... De reden waarom de huisbaas de bovenste verdieping terug wil is omdat ze het willen gebruiken als "uitvalsbasis" wanneer ze hier in de buurt zijn. Aangezien ze die verdieping zelf gaan bewonen, hebben ze dan niet het recht om mij er alsnog uit te zetten?

Ik weet niet of het uitmaakt, maar boven zijn dus twee slaapkamers, een kleine badkamer en een zolderruimte. Geen keuken. Verder weet ik dat ze van die verdieping ooit een studio wilden maken om te verhuren, maar dat mocht niet. Er mag niemand gedommicilieerd zijn, dus ze mogen er niet officieel "wonen". Maakt dat een verschil?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jul 2016 08:53

Ze kunnen geen "deel" van uw woning komen bewonen. Ofwel komen ze het volledige pand zelf bewonen, ofwel niet. Zij mogen dus inderdaad uw huurcontract opzeggen voor eigen bewoning, en dan bedraagt de opzegtermijn 6 maanden. Maar zij moeten het pand dan ook binnen het jaar zelf betrekken en er twee jaar blijven wonen (en ook permanent). Indien niet, zou je 18 maanden huur schadevergoeding kunnen eisen.

Ik heb echter geen idee wat het gevolg is als zij uw opzeg zouden geven voor eigen bewoning, en dan de helft van het pand terug verhuren.

Uit uw uitleg maak ik echter op dat ze niet van plan zijn het pand permanent te bewonen? In zo'n geval gaat opzegging van het huurcontract voor eigen bewoning uiteraard niet op.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 01 jul 2016 09:00

Bij opzeg eigen bewoning moeten ze minstens het pand 2 jaar bewonen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DennisClaes
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 jul 2016 14:49

Super, heel erg bedankt voor al deze informatie. Het zou inderdaad niet de bedoeling zijn dat ze hier komen wonen. Ze verhuizen binnenkort naar een andere gemeente, maar hebben nog wel een zaak hier onder ons appartement. Ik geloof dat ze de bovenverdieping hier alleen maar willen om te overnachten als ze laat moeten werken ofzo, het zou dus niet echt "bewoond" worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jul 2016 14:57

In dat geval kunnen ze het contract niet beëindigen wegens eigen bewoning. Ze kunnen het contract uiteraard wel gewoon stopzetten, maar dan wel volgens de regels om een 3-6-9 contract stop te zetten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”