Via mail huurcontract verlengen wettelijk?

Palmboom123
Topic Starter
Berichten: 8

Via mail huurcontract verlengen wettelijk?

#1 , 24 mei 2016 19:20

Hallo

Ik zit met een huurovereenkomst van korte duur, dus één jaar. En ik had die graag voor nog 2 jaar max laten verlengen. Toen ik belde naar de immo voor meer info hieromtrent zeiden ze dat een mailtje waarin ik vraag om het te verlengen genoeg is.

Is dit nu wettelijk? Want in mijn contract staat er dat het schriftelijk moet gebeuren, valt email daar ook onder?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 mei 2016 19:21

email is nog altijd niet mondeling :).

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 mei 2016 19:58

Je moet zelfs helemaal niets doen, dan wordt de overeenkomst gewoon stilzwijgend verlengt.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 24 mei 2016 20:37

Welke termijn had u eerste huurcontract.

Heb jij huurder of verhuurder.

Ben je huurder: dan hoef je dit niet te vragen voor verlengeng, zolang u geen opzeg krijgt heb je een huurcontract.

ben je verhuurder: Het contract nog eens verlengen? Ook dat kan. U kunt de huurder voorstellen om een nieuw contract te tekenen van korte duur.
U kunt echter niet zonder beperking opeenvolgende korte huurovereenkomsten sluiten. De wet voorziet dat u zo’n kortlopend contract maar eenmaal kunt verlengen.
Bovendien mag de totale huurtermijn van die twee contracten tezamen niet langer zijn dan drie jaar.

Concreet. Niets belet u om een huurcontract te sluiten van anderhalf jaar en dit nadien te verlengen met nogmaals anderhalf jaar.

Verlenging tijdig regelen! U regelt dit het best ten laatste in de vierde maand vóór het einde van het contract. Het is immers steeds mogelijk dat uw huurder niet akkoord gaat met de verlenging. Daarom zorgt u er het best voor dat u in dat geval niet te laat bent om het contract nog op te zeggen. Die opzeg moet u dan immers ten laatste drie maanden vóór het einde van het contract geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3801

#5 , 25 mei 2016 09:28

Niets ondernemen: dan wordt dit stilzwijgend een contract van 9 jaar, die ten allen tijde kan opgezegd worden als je toch weg zou willen (wel mits betalen van een boete als je dit binnen de 2 jaar zou doen).

Als je denkt dat je echter binnen het jaar zou weg willen, is het inderdaad beter om het contract te verlengen voor 1 jaar, en hiervoor dus een mailtje te sturen.
Langer dan een jaar zal je niet lukken.

Keuze is aan jou: verlengen zodat je er 2 jaar kunt zitten (en daarna wordt dit een contract van 9 jaar), of direct voor de 9 jaar gaan.
Ik zou het enkel maar verlengen voor een tweede jaar, als je over een jaar weg zou gaan, anders zou ik direct opteren voor een langdurig contract.
Als je nu al beslist hebt om weg te gaan na 3 jaar, hoef je dus niet te verlengen.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 25 mei 2016 09:39

^ Inderdaad de beste oplossing.

bosprocureur
Berichten: 6888

#7 , 25 mei 2016 10:13

Euh.... Sorry.

Zoals ik het lees heeft TS een contract voor één jaar. Hij zou het met twee jaar willen verlengen.
Volgens mij kan dit perfect, hij kan 1 verlenging afspreken, geen twee. Maar de duur van die verlenging mag 5 maand zijn, 22 maand, of dus maximum 24 maand, zolang de totale duur de drie jaar niet overstijgt.

Of zie ik dat verkeerd ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 25 mei 2016 10:21

Als u het verlengt met 2 jaar kom je op zelfde resultaat als het nu overgaat in een 9 jarig contract. Voor de huurder meer voordelen dan nadelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”