Woning word verkocht en was geen huurcontract

valerie123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Woning word verkocht en was geen huurcontract

#1 , 30 apr 2016 17:58

Beste,
Mijn moeder woont al 30 jaar in dezelfde woning.
Zij huurt deze maar is nooit een huurcontract opgemaakt.
Nu staat deze woning te koop via een immo.
Mijn moeder is schriftelijk nog niet op de hoogte gesteld door de huisbaas,de borden met te koop werden in de tuin gezet en pas dan wist zij dat de woning verkocht word.
Is de verhuurder verplicht om haar schriftelijk op de hoogte te brengen?
Welke opzegtermijn geld er in dit geval en vanaf wanneer gaat deze in gezien er schriftelijk niks gebeurd is?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 30 apr 2016 18:24

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Moeder heeft een mondelinge huurovereenkomst. Dit is wettelijk in orde. 9 jaar
De eigenaar kan een opzeg doen voor eigen bewoning met een opzeg van 3 maand.
Je moeder kan van af ze een opzeg kreeg een tegen-opzeg doen. Ik denk 1 maand maar daar ben ik niet zeker van het kan zijn dat het korter is maar zeker niet langen.

Maar lees eens die huurfolder na.

Ze zal wel verwittigd worden als iemand de woning wil bezichtigen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 30 apr 2016 20:30

Je moeder dient door de eigenaar niet verwittigd te worden van de verkoop van het pand. Beleefdheidsgewijs mag dat wel verwachten maar ...
De verkoop van het pand heeft geen invloed op haar huurstatus. Er is dan ook geen opzeg of dergelijke nu reeds gegeven. De nieuwe eigenaar kan dit uiteraard wel doen.

Indien de nieuwe eigenaar een opzeg geeft zijn er twee mogelijkheden:

Ofwel doet een opzeg voor eigen bewoning binnen de drie maanden na het verlijden van de definitieve akte. Dan kan hij een opzeg van drie maand geven aangezien het om een mondeling contract handelt.
Ofwel geeft hij een opzeg voor eigen bewoning later dan drie maand na het verlijden van de definitieve akte. Dan dient hij zes maand opzeg te respecteren.

Uw moeder kan die opzeg van drie maand in het eerste geval stuiten door nu reeds bij de eigenaar een schriftelijk huurcontract te verzoeken. Indien deze hier niet naar wil luisteren kan zij dit via het lokale vredegerecht afdwingen door een eenvoudig verzoekschrift.

Tot slot, wanneer de eigenaar de opzeg heeft gegeven kan uw moeder gebruik maken van haar recht op tegenopzeg als zij eerder wat nieuws vindt. De tegenopzeg dient minstens een maand te bedragen en mag niet later eindigen dan de opzeg gegeven door de eigenaar.

Reclame

Terug naar “Huren”