Problemen met huurder

ewp
Topic Starter
Berichten: 11

Problemen met huurder

#1 , 30 apr 2016 11:46

Hoi iedereen,

sinds 1/12/2015 hebben we een nieuwe huurder in onze huurwoning en het huurcontract van 3 jaar staat geregistreerd.
1 maal heeft hij correct de huur betaalt en sindsdien niets meer behalve eens 250 euro in een enveloppe in onze brievenbus..
We hebben al 2x een aangetekende zending opgestuurd, die we telkens hebben terug gekregen omdat hij ze niet gaat afhalen op de post. Hij liegt ons constant dingen voor en belooft telkens zijn zaken in orde te brengen. We hebben hem dan ook steeds het voordeel van de twijfel gegeven omdat hij niet in een makkelijke situatie zit en 2 kindjes heeft. We hebben ook al voorstellen gedaan om in schijven het verschuldigde bedrag te betalen maar tot op heden gebeurd dit niet, hij heeft nu een achterstand van 2250 euro.
Nu zijn we er ook achter gekomen dat hij geen huurwaarborg gestort heeft en geen brandverzekering heeft afgesloten, alsook heeft hij een grote hond, een kat en vogels binnen in de woning zonder dat hierover aan ons iets meegedeeld is (het is absoluut geen grote woning dus om daar een grote hond in te houden is eigenlijk niet te doen).
Maandag ga ik naar de griffie om een verzoekschrift in te dienen maar nu was mijn vraag hoe onze kansen zijn om hem uit te woning te krijgen en hoe lang het duurt voordat onze zaak voorkomt bij het vredegerecht? Ik vrees dat hij ook niet zal opdagen.. Moeten er dan andere gerechtelijke stappen ondernomen worden?

Alvast bedankt voor jullie uitleg!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 30 apr 2016 12:34

Aangetekende brieven die terug komen ongeopend bewaren, start zo snel mogelijk een procedure op bij de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ewp
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 30 apr 2016 12:47

Die hebben we hier inderdaad ongeopend bewaard, enig idee hoelang zo een procedure duurt?
Maandag ga ik asap naar het vredegerecht..

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 30 apr 2016 13:02

Dat hangt ervan af.

Stuurt de huurder zijn kat dan zal hij bij verstek tot uitzetting veroordeeld worden als jullie dat eisen in het verzoekschrift.
Indien de huurder aanwezig is en hij een afbetalingsplan voorstelt zal de vrederechter dit doorgaans aanvaarden. Het is dan aan u om als bijkomende eis voor dit afbetalingsplan te stellen dat u het recht heeft de uitzetting te laten uitvoeren bij het eerste niet respecteren van het betalen van de huurgelden of de achterstallen zonder dat de zaak terug voor de vrederechter dient te komen.

ewp
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 30 apr 2016 13:07

Dat hangt ervan af.

Stuurt de huurder zijn kat dan zal hij bij verstek tot uitzetting veroordeeld worden als jullie dat eisen in het verzoekschrift.
Indien de huurder aanwezig is en hij een afbetalingsplan voorstelt zal de vrederechter dit doorgaans aanvaarden. Het is dan aan u om als bijkomende eis voor dit afbetalingsplan te stellen dat u het recht heeft de uitzetting te laten uitvoeren bij het eerste niet respecteren van het betalen van de huurgelden of de achterstallen zonder dat de zaak terug voor de vrederechter dient te komen.

Bedankt, weet je toevallig hoeveel tijd erover heen gaat vanaf het moment dat het verzoekschrift ingediend is tot het effectief verschijnen voor de vrederechter?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 30 apr 2016 14:15

Dit gaat gewoonlijk vrij vlug 1 maand ongeveer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 30 apr 2016 18:17

Dat hangt af van kanton tot kanton. In sommige grootsteden is de rol ardig bezet, in andere gaat het snel.

ewp
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 02 mei 2016 20:57

En het wordt nog mooier... Vandaag op de gemeente geweest voor een attest van woonst en hij staat niet ingeschreven in de gemeente dus zijn domicilie adres staat niet op het adres van de huurwoning...

wat een miserie... :-(

Franciscus
Berichten: 38739

#9 , 02 mei 2016 22:47

Waar is hij dan wel ingeschreven of nergens?
Gezien u een huurcontract hebt moet gemeente u zijn werkelijk adres doorgeven gezien het hier over een gerechtelijke procedure gaat.

Verwittig ook al de wijk of kwartierinspecteur. Kan zijn dat deze de pappenheimer al 'kent'.

ewp
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 23 mei 2016 17:18

Update:
Morgen komen we voor het vredegerecht, ben benieuwd.. Ondertussen hebben we nog geen euro gezien en is de politie al meermaals bij hem gaan aankloppen zonder resultaat. Zijn domicilieadres stond nog op zijn vorige woonplaats, de politie moest nu gaan vaststellen dat hij in ons huis woont maar zonder succes want hij weigert de deur open te doen.
Heeft er iemand ervaring met een gelijkaardige situatie? Hoe zijn onze kansen om hem uit ons huis te krijgen (brandverzekering, huurwaarborg en betalen van de huur niet in orde)? We mogen ons huis ook niet gaan bezichtigen om de staat ervan vast te stellen, ik hou mijn hart al vast voor wat we gaan aantreffen :-(

Franciscus
Berichten: 38739

#11 , 24 mei 2016 17:32

Op zich is dat niet erg dat hij daar niet gedomicilieerd is ... want dat is een van de hoofdvoorwaarden voor een woninghuur overeenkomst. (woning huurwet)
Als huurder dan ook nog geen huur betaald - geen brandverzekering heeft dan kan het rap gebeuren.
In een aantal gevallen is het handig om aan vrederechter te vragen een plaatsafstapping te doen.
Vorige woonplaats in uw gemeente of een andere.
Is het een ocmw - cliënt?

ewp
Topic Starter
Berichten: 11

#12 , 26 mei 2016 09:16

Hij wordt uitgezet. De vrederechter spreekt het vonnis uit binnen 2 weken en dan krijgen we het thuis opgestuurd. Ik vraag mij wel af wat we dan met dat vonnis moeten doen? Moeten we dan zoiezo een deurwaarder inschakelen om het vonnis uit te voeren?
Tot nu toe is hij geen OCMW-cliënt denk ik, hij is wel gaan informeren op de juridische dienst want daar hebben wij vorige week nog telefoon van gekregen, natuurlijk heeft hij daar ook maar half zijn verhaal verteld..
Hoe wordt zijn huurachterstand dan verder geregeld? De vrederechter zei dat dit allemaal in het vonnis zou staan maar wij zijn hier niet mee vertrouwd..

Blaatpraat
Berichten: 3801

#13 , 26 mei 2016 09:47

Wacht het vonnis af, dan zal je het wel zien.

Uitdrijven zal inderdaad met deurwaarder zijn, en met een beetje geluk staat er in het vonnis dat je deze kosten direct terug mag eisen bij de huurder. Anders zal je een nieuwe zaak moeten opstarten om deze terug te kunnen eisen.
In het beste geval verlaat de huurder het pand zonder uitdrijving.

Terug naar “Huren”