Op 1 mei verlaat ik samen met twee huisgenoten na drie jaar ons appartement in Antwerpen.
Dit is zo overeengekomen met de verhuurder.
Nu is er afgelopen jaar een vochtprobleem geweest in één van de badkamers (bad werd destijds slecht geplaatst) waar wij melding van gemaakt hebben na dit gemerkt te hebben bij het verplaatsen van een kast (het vocht was dus in de muur getrokken, 2 muren zelfs).
De kast en spullen er in waren ook aangetast.
Er is iemand geweest om dit te komen maken, maar nu bij de voorbereiding van de verhuis is gebleken dat dit toch nog niet verholpen was.
Vandaag zijn er opnieuw werklui langs geweest die de badkuip gemaakt hebben en ook beide muren afgekapt hebben zodat deze kunnen drogen en opnieuw bezet worden. Volgens de verhuurder is dit nu onze fout aangezien wij geen melding hebben gemaakt van het feit dat het probleem niet was opgelost. Zij wil nu uiteraard de volledige kost hiervan afschuiven op ons en afhouden van de huurwaarborg.
Ik ben het hier uiteraard helemaal niet mee eens ! Dit was een verborgen gebrek aan de infrastructuur waar wij nota bene eerst zelf melding van gemaakt hebben. Het opvolgen van een al dan niet correcte reparatie (die door de verhuurder werd geregeld) is niet aan mij. Dat wij enkele maanden later niet opmerken dat de reeds beschadigde muren nog meer vocht hebben opgenomen lijkt me niet meer dan normaal...
In de 2e badkamer is relatief onvoldoende verluchting (al doen we echt ons best) waardoor de verf (slechte kwaliteit, mijn grootvader was een schilder, ik kan het weten) van het plafond pelt... Dit moet volgens haar ook herschilderd worden, opnieuw op onze kosten.
Na enige discussie hierover verlaat de verhuurder het pand en maakt langs de neus weg nog melding van het feit dat wij ook zeker zullen opdraaien voor de vaatwasser. De aan-uitknop van deze vaatwasser (plastieken onderdeel) heeft het 2 jaar terug begeven. Wij hebben dit gemeld, maar aangezien de garantie verlopen was moest deze voor de verhuurder niet per se gemaakt worden als we het zelf konden oplossen... We hebben de knop vastgemaakt in permanent-aan-stand en dat voldoet perfect aan onze noden (het zijn tenslotte maar enkel led-lampjes op het paneel die aanblijven). Iets als dit valt volgens mij volledig onder de gebruikelijke slijtage die in de huurprijs is inbegrepen.
Eind deze maand zullen wij enkele muren met vegen op herschilderen en ook het parket wordt opnieuw opgeboend zodat verder alles terug voldoet aan de plaatsbeschrijving.
Naar mijn mening kan zij dus niets terugvorderen van de huurwaarborg op basis van deze 'argumenten', maar ik had dit wel graag even bevestigd gezien.
BIJKOMENDE INFO : Het appartement (geschatte waarden >400.000 €) wordt verkocht en niet opnieuw verhuurd. (dat zal haar kosten wel dekken denk ik... )
Wij hebben dit appartement 3 jaar gehuurd (1200x12x3= 43200,- €) , elke week poetsvrouw, 3 nette mensen, geen feestjes, geen rokers,... Appartement is dus tiptop in orde.
Op vraag van de verhuurder hebben wij 3 maand huurwaarborg gestort, dat is volgens mijn weten niet legaal, maar we wilden destijds heel graag dit pand en hebben er toen verder niet moeilijk over gedaan.
Wie kan mij hier meer info en raad over geven ?
Alvast enorm bedankt !
Dennis.