Geschil over huurwaarborg lijkt mij volledig onterecht

DSignerD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geschil over huurwaarborg lijkt mij volledig onterecht

#1 , 06 apr 2016 17:36

Op 1 mei verlaat ik samen met twee huisgenoten na drie jaar ons appartement in Antwerpen.
Dit is zo overeengekomen met de verhuurder.

Nu is er afgelopen jaar een vochtprobleem geweest in één van de badkamers (bad werd destijds slecht geplaatst) waar wij melding van gemaakt hebben na dit gemerkt te hebben bij het verplaatsen van een kast (het vocht was dus in de muur getrokken, 2 muren zelfs).
De kast en spullen er in waren ook aangetast.

Er is iemand geweest om dit te komen maken, maar nu bij de voorbereiding van de verhuis is gebleken dat dit toch nog niet verholpen was.
Vandaag zijn er opnieuw werklui langs geweest die de badkuip gemaakt hebben en ook beide muren afgekapt hebben zodat deze kunnen drogen en opnieuw bezet worden. Volgens de verhuurder is dit nu onze fout aangezien wij geen melding hebben gemaakt van het feit dat het probleem niet was opgelost. Zij wil nu uiteraard de volledige kost hiervan afschuiven op ons en afhouden van de huurwaarborg.

Ik ben het hier uiteraard helemaal niet mee eens ! Dit was een verborgen gebrek aan de infrastructuur waar wij nota bene eerst zelf melding van gemaakt hebben. Het opvolgen van een al dan niet correcte reparatie (die door de verhuurder werd geregeld) is niet aan mij. Dat wij enkele maanden later niet opmerken dat de reeds beschadigde muren nog meer vocht hebben opgenomen lijkt me niet meer dan normaal...

In de 2e badkamer is relatief onvoldoende verluchting (al doen we echt ons best) waardoor de verf (slechte kwaliteit, mijn grootvader was een schilder, ik kan het weten) van het plafond pelt... Dit moet volgens haar ook herschilderd worden, opnieuw op onze kosten.

Na enige discussie hierover verlaat de verhuurder het pand en maakt langs de neus weg nog melding van het feit dat wij ook zeker zullen opdraaien voor de vaatwasser. De aan-uitknop van deze vaatwasser (plastieken onderdeel) heeft het 2 jaar terug begeven. Wij hebben dit gemeld, maar aangezien de garantie verlopen was moest deze voor de verhuurder niet per se gemaakt worden als we het zelf konden oplossen... We hebben de knop vastgemaakt in permanent-aan-stand en dat voldoet perfect aan onze noden (het zijn tenslotte maar enkel led-lampjes op het paneel die aanblijven). Iets als dit valt volgens mij volledig onder de gebruikelijke slijtage die in de huurprijs is inbegrepen.

Eind deze maand zullen wij enkele muren met vegen op herschilderen en ook het parket wordt opnieuw opgeboend zodat verder alles terug voldoet aan de plaatsbeschrijving.

Naar mijn mening kan zij dus niets terugvorderen van de huurwaarborg op basis van deze 'argumenten', maar ik had dit wel graag even bevestigd gezien.

BIJKOMENDE INFO : Het appartement (geschatte waarden >400.000 €) wordt verkocht en niet opnieuw verhuurd. (dat zal haar kosten wel dekken denk ik... )

Wij hebben dit appartement 3 jaar gehuurd (1200x12x3= 43200,- €) , elke week poetsvrouw, 3 nette mensen, geen feestjes, geen rokers,... Appartement is dus tiptop in orde.

Op vraag van de verhuurder hebben wij 3 maand huurwaarborg gestort, dat is volgens mijn weten niet legaal, maar we wilden destijds heel graag dit pand en hebben er toen verder niet moeilijk over gedaan.



Wie kan mij hier meer info en raad over geven ?
Alvast enorm bedankt !

Dennis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 apr 2016 17:47

Hoe oud is de vaatwasser? Neem fotos van het toestel en dataplaatje.

Wat de verhuurder na het einde van het contract met het pand wenst te doen heeft geen zaken met jullie uittrede.

Vocht in muren heeft minstens zes maanden om te drogen nodig, op twee maand tijd is het dan ook niet altijd mogelijk om resultaat te zien zonder vochtmeter of ervaring in dergelijke problemen. Dit is een discussie die beide zijden kan opgaan.

DSignerD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2016 18:24

Hoe oud de vaatwasser is weet ik niet exact, ik gok toch zeker zo'n jaar of 5, hij wordt in elk geval niet meer gemaakt. (Heb net even gecheckt met dataplaatje maar buiten het model valt er niet veel terug te vinden)

Vocht is inderdaad een probleem van lange duur, ik ben er geen expert in, en ik ben ook niet verplicht om een vochtmeter te kopen denk ik (die had de verhuurder vorige week plots wel bij...) Oorzaak van het vochtprobleem ligt ook niet bij ons, maar bij slechte plaatsing van de badkamer...

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 07 apr 2016 08:50

Bij betwisting of wanneer de verhuurder het vredegerecht erbij betrekt kan op basis van het serienummer de productiedatum opgezocht worden.

Blaatpraat
Berichten: 3799

#5 , 07 apr 2016 09:29

De hamvraag is: kun je bewijzen dat je dit alles gemeld hebt aan de verhuurder?
Heb je een bewijs van een aangetekende zending hiervan, of niet?

KJ86
Berichten: 2671

#6 , 07 apr 2016 18:56

Bad is inderdaad dubbelzinnig.
Als er een raam geplaatst is dat open kan in de 2de badkamer, is de gevolgschade van de condensatie sowieso voor jullie rekening.
Heeft iemand van jullie die plastieken knop kapotgemaakt?

DSignerD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2016 15:35

Meeste dingen zijn telefonisch gebeurd, van de laatste maanden staat alles op mail maar aangetekende zendingen zijn nooit gebeurd.
Het is heel vervelend dat dit nu zo loopt omdat we tot voor kort steeds een heel goed contact met de verhuurder hadden. Het lijkt wel of zij nu net voor we vertrekken nog zoveel mogelijk geld uit ons wil slaan om het appartement zo duur mogelijk te verkopen ...

De 2e badkamer heeft geen raam en enkel een ventilatieroostertje van ongeveer 20X20cm. (zonder aangedreven ventilator).

Wat de vaatwasser betreft is de knop inderdaad door ons toedoen afgebroken, maar gewoon door deze aan te zetten... Eén van de plastieken geleiders in het binnenwerk heeft het begeven. Er is destijds door de verhuurder, zij het telefonisch, aangegeven dat we gezien er geen garantie meer was op het toestel, zelf maar moesten kijken of we dit zouden maken of niet...

Dit is typisch voor het hele conflict nu. Steeds een zeer gemoedelijke en lakse houding van de verhuurder - geen probleem, allemaal in orde,... - maar nu de einddatum in zicht komt lijkt het wel of er de afgelopen drie jaar constant problemen zijn geweest.

Alvast bedankt voor de reacties.

Terug naar “Huren”