domicilie als student weigeren (Gent)

babipsylon
Topic Starter

domicilie als student weigeren (Gent)

#1 , 25 feb 2016 22:14

Kan een stad een domicilie weigeren op basis van je statuut als student? Persoonlijk vind ik dit zeer discriminerend. Het lijkt me dat je de vrije keuze moet hebben en dat dit toch in een grote overkoepelende rechtsprincipe gevat moet zijn ooit ergens eens:
- Ofwel betaal je taksen en maak je ook gebruik van alle diensten van de stad Gent
- Ofwel ben je student, betaal je minder taksen en aanvaard je dat je daardoor enkele diensten mist
Maar de stad kan dat toch niet voor jou beslissen?

1) Ten eerste vereist mijn huurcontract dat ik dit tot mijn hoofdverblijfplaats maak. Wat als ik geweigerd wordt?
2) Ik kan geen bewonerskaart aanvragen voor mijn auto, mijn afval niet kwijt in containerparken Gent etc.

Er is een uitzondering op de regel: studenten die geen gezin meer hebben én die niet meer ten laste zijn van hun familie. Dat laatste snap ik, dat is een klein stapje in de goede richting en ik ben ook niet meer ten laste, maar waar is het eerste goed voor? Enkel als verstoteling mag je je in Gent domicilieren? Gewoon je eigen leven uitbouwen als student in Gent kan niet?

Ik begrijp natuurlijk wel dat de gemeentetaks een percent is van je inkomen (0 voor studenten), maar ik kan er ook niet aan doen dat ze dat zo organiseren. Ze kunnen evengoed een forfaitair bedrag vragen voor gedomicilieerde studenten los van inkomen... .

cheerio

Ruben

---

Dit is mijn situatie iets meer uitgebreid:

Beste

Zowel ik als mijn vriendin hebben enkele jaren gewerkt maar gaan nu beiden voor twee jaar terug studeren. Wij zoeken een woning voor twee in Gent.

Veel contracten zijn opgemaakt met het huisje/appartement als hoofdverblijfplaats als vereiste. Ik vroeg me af het het zit met voor zowel de huurder/verhuurder met een contract als hoofdverblijfplaats versus studentenkamer (in ons geval huis of appartement). Ik veronderstel dat dit twee verschillende types contracten zijn, met verschillende gevolgen voor taxatie voor zowel huurder als verhuurder. Dus kan u mij zeggen hoe het zit met de gemeentetaks, taks op tweede verblijven etc voor beide partijen? Zowel mijn vriendin als ik zijn ouder dan 25, dus we ontvangen geen kindergeld meer.

Concreet wenst minstens 1 van ons beiden zich te domicilieren in Gent, ook al omdat dit vereist wordt door het huurcontract (je vind geen huisjes/appartementen die als studenten"huis" verhuurd worden) en ook om een bewonerskaart aan te vragen om te kunnen parkeren in de buurt. Nu hoor ik dat de stad Gent domicilie voor studenten (tijdelijk in ons geval, daarna wensen wij in Gent te blijven wonen als niet-student op het zelfde adres) vaak niet aanvaard (niet zo ok lijkt me). Ik wou eens horen bij jullie hoe het juist zat en wat we moeten doen indien domicilie voor ons beiden geweigerd wordt, bv. naar huurcontract etc. toe.

Met vriendelijke groeten

Ruben van Eupen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 25 feb 2016 22:16

Deze discussie is hier recent al eens gepasseerd. Conclusie was dat de stad Gent het niet mag, maar het toch doet. Als je naar de rechtbank stapt, gaan je ze waarschijnlijk moeten aanvaarden, maar ja..

babipsylon
Topic Starter

#3 , 25 feb 2016 22:27

hoi LeenW

Ik vind die discussie niet terug. Weet jij nog de zoektermen/link naar dit onderwerp? En weet je ook waarom de stad Gent dit niet mag doen? Ligt dat buiten hun mandaat? Is er een wettekst die dat verbiedt? Zo ja, de welke?

r

Reclame

babipsylon
Topic Starter

#4 , 25 feb 2016 23:17

Ondertussen enkele discussies gevonden. Kan het helpen om mij te laten uitschrijven (domicilie laten verwijderen) bij mijn ouders? Ze kunnen toch iemand niet weigeren om 1 adres te hebben? Ze kunnen je toch niet theoretisch dakloos maken?

r

berenod

#5 , 26 feb 2016 06:42

Je "uitschrijven" kan niet. Volgens de wet moet je ten allen tijde een adres hebben, een soort "adresloze tussenperiode" kan dus niet.
M.a.w. in België moet je jezelf ergens inschrijven (na verhuis bijvoorbeeld), en je nieuwe gemeente zal je dan uitschrijven uit je oude.

Wat misschien mogelijk is, is dat je verhuist, al je persoonlijke dingen verwijdert uit het ouderlijk huis, en dat je ouders de procedure starten om je te laten uitschrijven.
De wijkagent moet dit komen vaststellen, en dan zou men je ambtshalve kunnen uitschrijven.
Deze procedure kan wel enkele maanden duren, en ambtshalve uitgeschreven zijn heeft een aantal serieuze nadelen!
Zoals niet meer in orde met het ziekenfonds (bij opname in het ziekenhuis betaal je ALLES eerst zelf, daarna pas eventueel terugtrekken), elke boete is onmiddellijk betaalbaar, bij identiteitscontrole kan je problemen hebben. Je kan van geen enkele uitkering meer genieten, met uitzondering van een ocmw leefloon enzoverder. Administratief besta je eigenlijk niet meer.
Ondertussen enkele discussies gevonden. Kan het helpen om mij te laten uitschrijven (domicilie laten verwijderen) bij mijn ouders? Ze kunnen toch iemand niet weigeren om 1 adres te hebben? Ze kunnen je toch niet theoretisch dakloos maken?

r

bosprocureur

#6 , 26 feb 2016 07:12

u zegt dus : "Zowel ik als mijn vriendin hebben enkele jaren gewerkt maar gaan nu beiden voor twee jaar terug studeren. Wij zoeken een woning voor twee in Gent. "

Wat is uw statuut op dit ogenblik ?
Als u op dit ogenblik geen student bent, maar bijvoorbeeld werkzoekend, kan u wellicht zonder problemen gedomicilieerd worden. En om voltijds student te worden moet u Gent niets vragen, denk ik.

babipsylon
Topic Starter

#7 , 26 feb 2016 13:30

Ja, die ambtelijke schrapping is wel een serieuze gok. Anderzijds, dan moet de stad Gent mij toch inschrijven? Momenteel is mijn statuut student. Maar als ik mij inschrijf bij de vdab ben ik weer werkzoekend toch? Zou dat niet het makkelijkste zijn?

babipsylon
Topic Starter

#8 , 26 feb 2016 13:34

Wat controleert Gent eigenlijk als je zegt dat je bv. arts bent, of werkt in een garage? Moet je daar iets van kunnen voorleggen? Om mag je gewoon zeggen, ik van opleiding bv. arts en momenteel werkzoekend? En als ze checken of je ingeschreven bent in een opleiding, kan het toch nog altijd zijn dat je besloten hebt om ermee te stoppen?

Didymus

#9 , 26 feb 2016 13:35

Ik sluit me aan bij bosprocureur: zorg dat je op het moment dat de wijkagent langskomt voor controle staat ingeschreven als werkzoekende. Dan is er geen twijfel of discussie mogelijk. Wacht m.a.w. niet tot eind september om in een appartement te trekken.
"sowieso" schrijf je zo.

babipsylon
Topic Starter

#10 , 26 feb 2016 14:25

Ja, het kwaad is al geschied. De wijkagent is langs geweest en ben zo dom geweest te zeggen dat ik student ben en nog contact heb met ouders etc. Ik weet nu niet als ik mji nu als werkzoekende ga inschrijven of dat gaat pakken. Misschien moet ik gewoon opnieuw proberen indien domicilie afgekeurd? Maar kan je dat opnieuw proberen dan? En me dan inschrijven als werkzoekende. Als werkzoekende heb je wel geen regelmatig inkomen (tenzij uit kapitaal). Zou dat een probleem zijn?

Didymus

#11 , 26 feb 2016 14:38

Nu zal er waarschijnlijk niet veel anders op zitten dan de lange weg op te gaan: bij weigering beroep bij Binnenlandse Zaken aantekenen: http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... ijfplaats/
De betwisting wordt binnen de dertig kalenderdagen na de beslissing van de gemeente (ambtshalve inschrijving, ambtshalve afvoering, weigering tot inschrijving) schriftelijk voorgelegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken (Algemene Directie Instellingen en Bevolking – Park Atrium – Koloniënstraat 11 – 1000 BRUSSEL) door een van de partijen (gemeente / privépersoon die een inschrijving als hoofdverblijfplaats betwist of eist) met alle informatie die nuttig is bij de bepaling van de hoofdverblijfplaats alsmede de volledige identificatiegegevens (naam, voornamen, geboortedatum, adres van de laatste hoofdverblijfplaats, identificatienummer bij het Rijksregister wanneer het verzoek wordt ingediend door een gemeente).
"sowieso" schrijf je zo.

babipsylon
Topic Starter

#12 , 26 feb 2016 14:43

Kan ik niet beter stoppen met studeren, inschrijven bij de vdab en zo de aanvraag opnieuw indienen?

Didymus

#13 , 26 feb 2016 14:46

Wacht misschien eerst het oordeel af. Je hebt nu natuurlijk al prijsgegeven dat je eigenlijk student bent, je status nu vlug proberen te veranderen kan alleen maar meer argwaan wekken.
"sowieso" schrijf je zo.

babipsylon
Topic Starter

#14 , 27 feb 2016 11:01

Iemand kan altijd stoppen met studeren he, dat zal toch nog niet verboden zijn. Ja, ik zal eerst afwachten natuurlijk. Maar als de regeling gevolgd wordt die op de website van de stad Gent beschreven staat, zou de stad Gent mij dan eigenlijk mijn domicilie niet toekennen. Eigenlijk betekent deze regeling dat je als student niet kan samenwonen in een huisje met je vriendin bijvoorbeeld, want geen enkele verhuurder zal aan jou willen verhuren omdat ie dan een taks op tweede verblijven moet betalen als je je er niet domicilieert (of leegstand, als het contract een domicilie vereist). Dus ook al ben je een student met voldoende kapitaal (zelf opgebouwd), al wat ouder en al vele jaren niet meer ten laste van je ouders wordt je eigenlijk gedwongen als tweederangsburger alleen op kot te gaan, zonder bewonerskaart, etc. . Ik betaal graag wat taksen zoals iedereen die gedomicilieerd is, maar die optie is gewoon niet voorzien in de regelgeving (een forfaitaire taks op een theoretisch minimumloon bv., ipv een percent van de personenbelasting (die nul is voor studenten uiteraard).

babipsylon
Topic Starter

#15 , 27 feb 2016 11:03

Dat zou voor de stad Gent ook geen nadelen hebben denk ik, want studenten zullen hun kindergeld niet willen verliezen, noch graag taksen betalen. Dus het gros van de studenten zou dan verkiezen student te blijven lijkt me, ook al om het belastingsvoordeel voor hun ouders (ten laste).

Terug naar “Huren”