Plaatsbeschrijving door Immo kantoor

yana_braun
Topic Starter
Berichten: 6

Plaatsbeschrijving door Immo kantoor

#1 , 09 feb 2016 14:22

Hallo

Ik ben net ingestrokken in een nieuw huis. Contract was getekend, waarborg betaald en eerste maandhuur.
Dan ontving ik papieren voor de plaatsbeschrijving. Niemand is langs geweest.
Papieren stonden vol foto's waarbij er aan mij gevraagd is geweest om bij elke foto opmerkingen bij te zetten die ik belangrijk vond voor de plaatsbeschrijving.
Ik heb dit dus gedaan foto per foto (dit in 4 exemplaren). met naast elke opmering mijn handtekening.

Ik heb de contract zelf binnengestoken in ons Immokantoor.

Nu paar weken later krijg ik contract terug met handtekening van de verhuurder naast elke paragraaf dat ik gezet heb.
Hierbij krijg ik een rekening van € 180,00 dat ik zou moeten betalen voor de registratie van plaatsbeschrijving.
Dit voor contract die ik zelf ingevuld heb en zelf afgegeven heb in Immokantoor.

Is dit wel ok? Lijkt mij niet correct te zijn aangezien niet alle partijen samen aanwezig waren.
En de 2de partij ook geen Eigen opmerkingen had bij de contract.

Bedankt voor de hulp!

Groeten
Yana

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 09 feb 2016 15:22

180 Euro voor registreren van de plaatsbeschrijving? Kan niet, althans niet voor een woonhuis; registratie van huurcontract en eventueel nadien de plaatsbeschrijving van de plaatsbeschrijving is gratis.
Diezelfde 180 Euro als uw deel van de kost voor de plaatbeschrijving lijkt me al veel waarschijnlijker, uw opmerkingen hebt u uiteraard gratis overgemaakt.
Toch eens informeren of u niet de volle pot betaalt voor die PB ?

yana_braun
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 09 feb 2016 15:51

Hallo
Ja ik veronderstel dat dit volle pot is van de plaatsbeschrijving, die ik zelf heb moeten doen dan nog.
Er was niemand aanwezig en ik heb gelezen in de huurwet dat beide partijen aanwezig moeten zijn tijdens de plaatsbeschrijving.

En 180euro betalen aan de immo kantoor lijkt mij een belachelijk bedrag als het enkel gaat over registratie.

Hier antwoord dat ik krijg van IMMO kantoor:
Ik ben ter plaatse geweest op 23/12 met uw mede huurder, daar hebben wij de volledige toer van de woning gemaakt.
Toen zijn ook de foto’s genomen. Ook de meters zijn toen door ons opgenomen en hebben we alle papieren voor de
overname opgemaakt en getekend.
Daarna is ook de eigenaar ter plaatse gekomen en is de sleutel overdracht gemaakt.
Wij zorgen ook voor de registratie van de plaatsbeschrijving.

En dan zeggen ze ook:

De prijs voor een plaatsbeschrijving is 150€ + btw.

Ik kan u wel een tegemoetkoming doen, daar deze plaatsbeschrijving minder uitgebreid is dan normaal.
Daarom stel ik u voor om de factuur te verminderen naar 100 € +btw.

Dit kan toch ook niet kloppen?

Bedankt voor de hulp en reacties.
Groeten
Yana

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 09 feb 2016 18:49

Ik betwijfel of 180€ enkel voor u is. Volgens mij ook voor je huisbaas.
Zelf heb ik in het verleden een landmeter gezocht die plaatsbeschrijvingen deed (goed, maar goedkoop). Heb er veel afgezocht...
Degene die ik nu heb hanteert 152€/per huisbaas en per huurder voor een 1 slk appartement. 176€ voor een 2slk appartement, ...

180€ voor een huis lijkt me niet veel, zelfs als het gefactureerd wordt aan huisbaas en huurder.

Ik zou wel informeren bij je huisbaas. Natuurlijk moest je wel aanwezig zijn als plaatsbeschrijver kwam kijken, zodat je opmerkingen/fouten/gebreken kon tonen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 09 feb 2016 18:55

Lijkt me ook een normaal tarief.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

yana_braun
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 10 feb 2016 08:26

Hallo
Ja dat kan ik zeker begrijpen.
Maar er is niemand geweest.
Ik heb de beschrijving zelf moeten doen.
Ik heb enkel foto's gekregen van immo kantoor van mijn huis.
Ik moest alle opmerkingen zelf opschrijven en dan die foto's in hun brievenbus steken.
Ze hebben enkel nietje ingestoken en handtekening gezet. Voila plaatsbeschrijving klaar.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 10 feb 2016 12:13

.
Ik heb de beschrijving zelf moeten doen.
Speel de bal dan gewoon terug en vraag hen 180 € voor het werk dat jij gedaan hebt. :D

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 10 feb 2016 12:15

Hebben die foto's zichzelf getrokken?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

yana_braun
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 10 feb 2016 12:29

Foto's zijn nog van vroeger. Die dat ook op de website stonden bij het verhuren van de huis.
Ja er is iemand geweest voor meterstanden. Nog voor ik ingetrokken ben.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 10 feb 2016 12:57

Heb je zelf een copy van de PB getekend door alle partijen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

yana_braun
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 10 feb 2016 13:19

Ik heb bij elke foto mijn opmerkingen bijgeschreven en inderdaad handtekening bijgezet.

Ik vrees dat ik het gewoon zal moeten betalen :)
Maar ik vond in het algemeen ook gewoon raar als ik vroeg om een volledige beschrijving van de kosten dat ze direct zeiden, ok wij willen u hier een beetje in tegenmoet komen. Doe maar in plaats van 150euro + BTW, 100euro + BTW.
Dan kan het toch ook niet helemaal "officieel" zijn.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 10 feb 2016 13:32

Als je moet betalen heb je recht op een factuur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

yana_braun
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 10 feb 2016 13:59

Ja ik heb een factuur ontvangen waar het gewoon staat:
Registratie plaatsbeschrijving: € 150,00 + BTW
:)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 10 feb 2016 14:43

Registratie plaatsbeschrijving: € 150,00 + BTW
Zou deze factuur protesteren met een AS, binnen de maand registratie is gratis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”