Huurovereenkomst niet getekend

kabunga
Topic Starter
Berichten: 12

Huurovereenkomst niet getekend

#1 , 25 nov 2015 12:04

Beste..

Ik huur sinds begin oktober een kamer in een appartement bij iemand, die dit gekocht heeft en dus ook verhuurder is. Van bij het prille begin was echter duidelijk dat de omgeving mij te druk was 's nachts en ik er niet kon slapen (tram, vliegtuigen, autostrade). Ik heb dan ook geen contract getekend. We waren onderling overeen gekomen verder te zoeken, ik voor een woning, de verhuurder voor een nieuwe huisgenoot.

Die 'vervanghuisgenoot' werd snel gevonden en liet in oktober reeds weten dat inwonen vanaf december goed was. Nadien vond ik inderdaad ook een andere woonst voor vanaf december. Nu heeft echter zopas die 'vervanghuisgenoot' -1 week voor de verhuis nota bene- afgezegd.

Mijn verhuis naar de andere woonst staat echter wel gepland.... Nu is mijn vraag dus, of de verhuurder nog van mij kan vereisen dat ik langer dien in te wonen? Nogmaals: het contract werd nooit getekend (maar als ik dat zou gedaan hebben, zou ik 3 maanden moeten blijven na opzeg).

Graag duidelijkheid over mijn rechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 nov 2015 12:46

Welke zijn de opzegmogelijkheden in dat niet ondertekende contract? Hoe heb je de huur betaald? Met overschrijving? met welke mededeling? Indien er "huur" in is vermeld, heb je een huurcontract, ook al sis dat niet ondertekend.

kabunga
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 25 nov 2015 13:35

"Een opzeg loopt steeds pas vanaf de eerste van de volgende kalendermaand. De opzegtermijn is drie maanden. De huurder betaalt voor die maanden enkel de gewone huurprijs plus vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten, zoals beschreven in artikel 5. Wanneer er sprake is van een dwingende reden of een onderling akkoord, vervalt de opzegtermijn. De huurder is dan geen opzegvergoeding verschuldigd."

Er kan natuurlijk discussie zijn wat een "onderling akkoord" is.
Bestaat daar wettelijk informatie over?

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 25 nov 2015 13:50

waarom beantwoord je de vragen van Mava niet?

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 25 nov 2015 13:52

Is dit uw hoofdverblijfplaats, maw. bent u daar gedomicilieerd?

kabunga
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 25 nov 2015 14:04

Geen domicilie. Dat kon niet.

Vragen van Mava moest ik eerst opzoeken. Ik heb het via overschrijving betaald. Ik zie geen mededeling erbij staan.

kabunga
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 25 nov 2015 14:43

Ok, ik heb er nog eens voor gebeld naar mijn bank. Ik heb bij de overschrijving er geen mededeling bij gezet.
Dus geen domicilie, geen getekend huurcontract, geen mededeling bij overschrijving huur, + eigenlijk een onderling akkoord dat ik begin december zou verhuizen (want nieuwe huisgenoot zou intrekken)
Dus maw.. ik kan met een gerust hart verhuizen naar mijn ander plekje?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 25 nov 2015 17:18

Ok, ik heb er nog eens voor gebeld naar mijn bank. Ik heb bij de overschrijving er geen mededeling bij gezet.
Dus geen domicilie, geen getekend huurcontract, geen mededeling bij overschrijving huur, + eigenlijk een onderling akkoord dat ik begin december zou verhuizen (want nieuwe huisgenoot zou intrekken)
Dus maw.. ik kan met een gerust hart verhuizen naar mijn ander plekje?
In deze omstandigheden kan je eruit trekken met een gerust hart.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”