huurcontract van 9 jaar, verhuurder stuurt vernieuwing van 1 jaar...

bogey
Topic Starter
Berichten: 2

huurcontract van 9 jaar, verhuurder stuurt vernieuwing van 1 jaar...

#1 , 02 nov 2015 03:26

Huurcontract nam aanvang in okt 2006, loopt af sept 2015 (contract 9j)

Enkele dagen geleden (eind oktober 2015) belt de verhuurder me, om te melden dat hij de contracten van al zijn huurders aan het overlopen was en tot de constatatie kwam dat ik (de huurder) geen contract meer had. Hij zou me een nieuw contract bezorgen (licht verhoogde huurprijs, maar dat is geen probleem voor mij), ik diende dit enkel te tekenen en terug te sturen. Ter info, er werd geen opzeg gedaan door de verhuurder noch door mij.

Het probleem:
Hij stuurt me een contract met een looptijd van 1 jaar... ik wens echter een contract van 9 jaar.
Hoe kan ik dit best oplossen?

Noot: In het contract van 2006 staat onder de hoofding "Duur" vermeld dat "de huurder en de verhuurder bij het verstrijken van dit contract geen stilzwijgende verlenging inroepen." Is dit wettig?

Alvast dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 02 nov 2015 08:32

Uw contract van 9 jaar loopt gewoon door, en is automatisch voor een periode van 3 jaar verlengd (dus tot sep 2018), met dezelfde voorwaarden (dus dezelfde prijs), en zal elke 3 jaar op deze manier automatisch verlengd worden. Verhuurder kan ook maar opzeg doen 6 maanden voor het einde van elke 3-jarige periode (dus in deze situatie is zijn volgende mogelijkheid voor eind maart 2018).

De clausule betreffende stilzwijgende verlenging gaat in tegen de wetgeving betreft woninghuur, die van dwingend recht is (dwz dat er niet van kan afgeweken worden), en is bijgevolg nietig (bestaat juridisch niet). Hier moet u dus geen rekening mee houden.

De oplossing? In eerste instantie doet u niets, en blijft u de oude huurprijs betalen. Doet hij moeilijk, laat u weten dat uw contract volgens de wet gewoon doorloopt, en wijst hij naar die clausule, laat u weten dat deze nietig is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 02 nov 2015 10:43

Uw contract van 9 jaar loopt gewoon door, en is automatisch voor een periode van 3 jaar verlengd (dus tot sep 2018), met dezelfde voorwaarden (dus dezelfde prijs), en zal elke 3 jaar op deze manier automatisch verlengd worden. Verhuurder kan ook maar opzeg doen 6 maanden voor het einde van elke 3-jarige periode (dus in deze situatie is zijn volgende mogelijkheid voor eind maart 2018).

De clausule betreffende stilzwijgende verlenging gaat in tegen de wetgeving betreft woninghuur, die van dwingend recht is (dwz dat er niet van kan afgeweken worden), en is bijgevolg nietig (bestaat juridisch niet). Hier moet u dus geen rekening mee houden.

De oplossing? In eerste instantie doet u niets, en blijft u de oude huurprijs betalen. Doet hij moeilijk, laat u weten dat uw contract volgens de wet gewoon doorloopt, en wijst hij naar die clausule, laat u weten dat deze nietig is.
Volledig mee eens, verhuurder is gebonden aan de huurwet met dwingend recht. Zijn clausule in u contract is volledig onwettig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

KJ86
Berichten: 2686

#4 , 02 nov 2015 11:24

Door dat je akkoord gaat met de verhoging van de huurprijs, vermoed ik dat je er graag woont en/of aan goede voorwaarden huurt. Als dit het geval is, kan je best de uitleg die turaki geschreven heeft op een vriendelijke wijze in een gesprek overmaken aan de verhuurder.
De verhuurder botweg negeren zal misschien problemen uitlokken.
Is uw huurcontract altijd correct geïndexeerd geweest?

Terug naar “Huren”