Verplicht ECP uitsluiten door clausule

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

Verplicht ECP uitsluiten door clausule

#1 , 28 jul 2015 22:38

Kan je het bij wet verplicht voor te leggen EPC verslag/attest uitsluiten door eenvoudige vermelding in een contract ?
Ik dacht altijd dat dit niet kon gezien het een wettelijke verplichting is. Ik vermoed ook dat het ontbreken daarvan onvoldoende grond is om zo'n contract nietig te verklaren
Maar wat weten de vastgoed experts daar meer over
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 28 jul 2015 23:12

Dat kan je niet contractueel uitsluiten.

Enkel in deze gevallen,
Een EPC is niet nodig voor:

een serviceflat of noodwoning met een dagprijs en zonder huurovereenkomst
verkoop van een onbewoonbaar verklaarde woning
verkoop of verhuur van woningen waar geen verwarming aanwezig is
verkoop of verhuur van woonboten
verkoop van een deel van de eigendom (bv. door één van de partners bij een echtscheiding)
verhuur van een vakantiewoning met een huurovereenkomst voor minder dan twee maanden (EPC wel nodig: bij periode van meer dan twee maanden en wanneer vakantiewoning hoofdverblijfplaats is van de huurder).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 29 jul 2015 10:16

Dat is eigenlijk wel een goede vraag!
Het EPC begint wel een essentieel onderdeel uit te maken in de keuze van een huurwoning, voornamelijk dan in de doelgroep van mensen met een klein energiebudget.
Bij een slecht EPC zou je kunnen argumenteren dat de kandidaat-huurder onvoldoende op de hoogte was van het hoge energieverbruik en de woning nooit zou gehuurd hebben indien aan de informatieplicht voldaan was. De wilsovereenstemming zou dan ontbreken en dat kan leiden tot een nietige overeenkomst!
Zoiets kan uiteraard enkel en alleen beslist worden door een rechter en naar mijn weten zijn er geen voorgaande! Met het resultaat van zo'n proces kan je wel eens in de krant geraken.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 29 jul 2015 11:14

De rechter stelt zich doorgaans tevreden met het geven van een boete tussen de € 500 - € 2500 aan de zondaar.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 29 jul 2015 11:24

Dat kan je niet contractueel uitsluiten.

Enkel in deze gevallen,
Een EPC is niet nodig voor:

een serviceflat of noodwoning met een dagprijs en zonder huurovereenkomst
verkoop van een onbewoonbaar verklaarde woning
verkoop of verhuur van woningen waar geen verwarming aanwezig is
verkoop of verhuur van woonboten
verkoop van een deel van de eigendom (bv. door één van de partners bij een echtscheiding)
verhuur van een vakantiewoning met een huurovereenkomst voor minder dan twee maanden (EPC wel nodig: bij periode van meer dan twee maanden en wanneer vakantiewoning hoofdverblijfplaats is van de huurder).
Dit komt van de website van vlaanderen wonen.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... n-woningen" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 29 jul 2015 15:50

De rechter stelt zich doorgaans tevreden met het geven van een boete tussen de € 500 - € 2500 aan de zondaar.
Dat klopt volgens mij niet.
De boete moet toch van het Vlaams Energie Agentschap komen, daar kan een vrederechter toch niet over beslissen.
Persoonlijk denk ik ook dat de kans klein is op een sanctie van de vrederechter, maar ik ben toch benieuwd.
Zeg nooit, nooit!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 29 jul 2015 17:23

Het VEA ( Vlaams Energieagentschap) controleert steekproefsgewijs of woningen die - via immokantoren, websites, advertenties,... - te koop of te huur zijn, over een geldig EPC beschikken.
Notarissen hebben meldingsplicht bij afwezigheid van een EPC. Dit gebeurt via het e-notariaat.
Iedereen kan ook het ontbreken van een EPC aan het VEA melden. Anonieme of onvolledige meldingen worden niet aanvaard.
Als een eigenaar niet (tijdig) over een geldig EPC beschikt, dan wordt de eigenaar uitgenodigd om schriftelijke argumenten in te dienen. Het ontbreken van een EPC betekent niet dat de woning niet kan verkocht of verhuurd worden. De eigenaar riskeert wel een administratieve geldboete van 500 euro tot 5000 euro.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#8 , 29 jul 2015 21:07

Maar het leveren van een EPC attest is dus altijd verplicht bij wet ongeacht of er een clausule in het contract staat die de eigenaar daar van ontlast ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 29 jul 2015 21:56

Maar het leveren van een EPC attest is dus altijd verplicht bij wet ongeacht of er een clausule in het contract staat die de eigenaar daar van ontlast ?
Clausule in huurcontract is nietig en overbodig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 29 jul 2015 21:57

Maar het leveren van een EPC attest is dus altijd verplicht bij wet ongeacht of er een clausule in het contract staat die de eigenaar daar van ontlast ?
Niet altijd.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... n-woningen" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#11 , 29 jul 2015 22:13

Maar het leveren van een EPC attest is dus altijd verplicht bij wet ongeacht of er een clausule in het contract staat die de eigenaar daar van ontlast ?
Niet altijd.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... n-woningen" onclick="window.open(this.href);return false;
uses
vo
Mijn excuses voor de foute formulering ik bedoelde eerder als het van toepassing is dan is het altijd verplicht ongeacht eender welke clausule
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 30 jul 2015 00:03

Indien het pand niet voldoet aan een van de boven vermelde voorwaarden is het epc verplicht bij dwingend recht.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 30 jul 2015 00:05

De rechter stelt zich doorgaans tevreden met het geven van een boete tussen de € 500 - € 2500 aan de zondaar.
Dat klopt volgens mij niet.
De boete moet toch van het Vlaams Energie Agentschap komen, daar kan een vrederechter toch niet over beslissen.
Persoonlijk denk ik ook dat de kans klein is op een sanctie van de vrederechter, maar ik ben toch benieuwd.
Zeg nooit, nooit!

U heeft gelijk.
kan het Vlaams Energieagentschap de eigenaar of gebruiker een administratieve geldboete opleggen, die niet lager mag zijn dan 500 euro, noch hoger dan 5.000 euro, afhankelijk van het type gebouw, het beschermd volume of de bruikbare vloeroppervlakte.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#14 , 30 jul 2015 07:28

Met dank voor de info. Misschien gaan we dit eens voorleggen aan tegenpartij als ook een rechtbank.
Me dunkt dat men mag stellen dat iedere wettelijke regel van toepassing mag worden gebruikt ten einde een eventueel geschil te beslechten.
Of dit nu de echte reden zijn dan wel een haak om een verhaal aan op te hangen. Dat zien we dagdagelijks zelfs door de meest gereputeerde advocaten.
Of dat ethisch is of niet doet niet terzake word hier ook wel dikwijls gezegd :o)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 30 jul 2015 09:40

Ik vind het echt spijtig dat onze ondernemers of leidinggevende (zoals uzelf) ook zoal beginnen te denken.
In elke onderneming is het onmogelijk om alle regels te kennen, laat staan om ze dan ook nog eens allemaal juist te interpreteren. Op hoog niveau beschikken ze over bedrijfsjuristen die alles analyseren en dan nog worden er fouten gemaakt.
Ik verzoek u dan ook om geen misbruik te maken van een domme fout gemaakt door een particuliere verhuurder.
Je geeft bovendien ook een verkeerd signaal aan u werkneemster want die moet op den duur denken dat het leven overal achterpoortjes heeft en dat haar beschermengel het wel zal oplossen.
Hetgeen voor iemand met een sociaal zwakke achtergrond geen goede gedachtegang is.

Terug naar “Huren”