Keuringsattest voor de warmwaterboiler

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

Keuringsattest voor de warmwaterboiler

#1 , 21 mei 2015 16:56

Een vraagje namens mijn ouders.

Mijn ouders bezitten twee appartementen boven elkaar. Het bovenste wordt verhuurd aan de zus van mijn moeder. Hun keurder van de waterboiler heeft echter gezegd dat hij op het punt staat geen attest meer uit te schrijven. Reden: de badkamer heeft geen rechtstreekse verluchting naar buiten. De architectuur van het gebouw is echter zodanig dat zulks niet eenvoudig is (de badkamers liggen allemaal aan de binnenkant).

Wijzelf laten onze boiler tweejaarlijks keuren, maar de laatste keer heeft onze installateur ons gezegd dat dat weliswaar sowieso verstandig is, maar dat dat eigenlijk wettelijk strikt niet vereist is (even aan toevoegen dat ik niet weet of ik hem wel kan geloven). Nu gaat het bij ons wel om onze eigen eigendom, mijn ouders verhuren dus zoals gezegd hun tweede appartement.

Mijn vraag: is het wettelijk verplicht om een warmwaterboiler in de badkamer te laten keuren
A) als het om de eigen bewoning gaat,
B) als het gaat om een appartement dat verhuurt gaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 mei 2015 17:44

Eén en ander hangt af o.a. van het warmtevermogen van die boiler. De details weet ik niet uit mijn hoofd.
Wij hebben dezelfde zever meegemaakt en dat opgelost door die boilers te vervangen door electrische.
Maar toen begon de groene brigade weer te zagen dat deze energie niet milieuvriendelijk is....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#3 , 21 mei 2015 17:54

roharro, als je daar wat meer informatie over kan vinden dan zou ik je erg dankbaar zijn. Voor zover ik weet is het een gasboiler. Ik weet ook dat de firma die bij mijn ouders dreigt geen attest meer af te leveren niet bepaald schitteren door bekwaamheid (heb er in een andere hoedanigheid eens zever mee gehad: ze beweerden dat de verwarmingsketel stuk was. Onderdeel besteld, weken niets meer van gehoord. Zelf achter moeten bellen. Toen constateerde de man die het onderdeel uiteindelijk kwam plaatsen dat er helemáál niets stuk was!)

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 21 mei 2015 18:32

Het is dus niet verwonderlijk dat de helft van de vergiftigingen in badkamers gebeurt. Wanneer er en goede afvoer is van verbrandingsgassen langs een schouw is er geen probleem, maar als de schouw niet goed trekt of er een boiler gebruikt wordt zonder een afvoer heb je kans op een CO vergiftiging. De verluchting is wettelijk verplicht, hij had nooit een attest mogen afleveren.
Er moet in de deur een ventilatie rooster zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 21 mei 2015 22:11

Als het hier om gasgeiser van type B gaat moet er altijd een rechtstreekse verluchting naar buiten zijn. Als er een trekonderbreker op het toestel aangesloten is en die is geplaatst onder een 1/3 van de totale hoogte tot aan het plafond dan is een onderverluchting voldoende. In het ander geval moet er een boven en onderverluchting zijn. Voor de secties van deze verluchtingen kan je best een Cerga-installateur contacteren met de specificaties van uw toestel. Bij veel installateur leeft er een fabeltje dat die regels niet van toepassing zijn op toestellen onder de 20 kw, hetgeen dat bij oudere types wel eens voorkomt.
Als je echter de handleiding van Wonen Vlaanderen raadpleegt, zal je lezen dat zonder de rechtstreekse verluchting naar buiten uw pand onmiddellijk ongeschikt is voor bewoning ! Conclusie, beter een gat te veel kappen dan één te weinig!

Zoals roharro aangeeft, kan een elektrische boiler een oplossing zijn, maar dan loop je het risoco op gezaag van de huurder dat het verbruik te hoog is.
Hetgeen dat ook mag, is een ventilatiebuis van buiten naar de badkamer plaatsen.
De schoorsteen tuberen en gesloten toestel plaatsen kan ook.
Laatst gewijzigd door KJ86 op 21 mei 2015 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#6 , 21 mei 2015 22:23

Er moet in de deur een ventilatie rooster zijn.
Die is er. Alsook een CO-melder.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 21 mei 2015 22:39

Co-melders worden eigenlijk een beetje afgeraden door CERGA omdat ze een vals gevoel van veiligheid geven. Een co-melder kan CO detecteren maar doet dit niet altijd.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 22 mei 2015 11:59

En CO-melders in badkamers zijn onbetrouwbaar door de hoge luchtvochtigheid. Ze geven geregeld vals alarm, waardoor mensen ze uitzetten. Ik heb in een eigendom ook de afvoer van verbrandingsgassen/luchttoevoer van zo'n gasgeiser laten aanpassen om alles conform te maken, het is gewoon te gevaarlijk. Elektrisch kan maar indien je geen boiler hebt van min. 100 liter en uitsluitend nachttarief dan gaat dat een zéér dure operatie worden voor de huurders.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#9 , 22 mei 2015 14:19

Ik zal hen eens contact laten opnemen met Cerga. Mijn technische kennis is helaas te beperkt...

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 24 mei 2015 09:15

“Art.8...De gebruiker van een centraal stooktoestel moet :.4° Het centraal stooktoestel periodiek een onderhoudsbeurt laten geven in overeenstemming met de bepalingen in onderstaande tabel :
Centraal stooktoestel Nominaal Onderhouds-
gevoed met vermogen V frequentie
Vaste brandstof Alle Jaarlijks
Vloeibare brandstof > of = 20 kW Jaarlijks
Gasvormige brandstof > of = 20 kW Twee-jaarlijks
De tijd tussen twee opeenvolgende onderhoudsbeurten mag niet langer zijn dan de weergegeven onderhoudsfrequentie, vermeerderd met 3 maanden.”(8 DECEMBER 2006. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het onderhoud en het nazicht van stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#11 , 24 mei 2015 15:19

Eén detail wel: het gaat over een warmwaterboiler enkel en alleen voor warm water in de badkamer en niet over een CV-ketel. Maakt dat verschil?

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 24 mei 2015 16:22

Neen, dat maakt geen verschil.
Het artikel dat J.demoor naar boven haalt, maakt ook niet zo veel uit voor u.
Onder de 20 kw wordt het onderhoud niet wettelijk opgelegd, maar dat wil niet zeggen dat gasgestookte toestellen onder de 20 kw vrijgesteld zijn van de regels.
Een open toestel (toestel dat zijn lucht voor verbranding uit de ruimte haalt waar het opgesteld is) moet altijd een aanvoer van verse lucht hebben. Als er onvoldoende zuurstof in de ruimte aanwezig is, creëer je een slechte verbranding waardoor het toestel CO produceert.
Kan je het toestel niet vervangen door een gesloten type (haalt zijn zuurstof rechtstreeks van buiten via de schoorsteen)?

Terug naar “Huren”