Slot vervangen slijtage (verhuurder wil niets terugbetalen)

freke70
Topic Starter
Berichten: 18

Slot vervangen slijtage (verhuurder wil niets terugbetalen)

#1 , 19 dec 2014 16:20

Enkele weken geleden kwamen mijn vriendin en ik thuis rond 22u30 en kregen de deur van ons appartement niet meer open met onze sleutel.
We konden hem uit het slot draaien, maar niet verder draaien om de deur te openen.

We hebben de huisbazin eerst proberen te bereiken en een voicemail achtergelaten op haar gsm.
Daarna hebben we de klusjesman gecontacteerd, maar voor hem was het niet mogelijk om langs te komen.

Uiteindelijk hebben we een slotenmaker moeten bellen om ons uit de nood te helpen.

Die heeft het slot vervangen.
Niet enkel het cilinder, maar het volledige slotmechanisme dat in de deur is ingebouwd.
De oorzaak was volgens de slotenmaker slijtage.

Hij heeft de factuur via email doorgestuurd en die heb ik al cash (306 €) betaalt.

Ik heb de huisbazin gecontacteerd met deze uitleg en de vraag of ze dit kan terugstorten, maar ik kreeg als antwoord simpelweg:
"het vervangen van een slot behoort niet tot de kosten van de eigenaar , het slot werkte bij intrede"

Ik ben naar de huurdersbond gegaan en die zei dat ik een aangetekende brief moest sturen en artikels:
Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.


en
Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.
Ondertussen vond ik ook deze nog:
Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

Art. 1721. Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.
Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.
(Nuttig?)



Bij de huurdersbond zeiden ze dat als ze dit niet zouden terugstorten ik het moest afhouden van de huur.
Maar nu vroeg ik me af of dat wel een goed idee is aangezien sommigen het hier afraden.

Indien het inderdaad geen goed plan is:
Weten jullie een betere manier om dit aan te pakken?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 dec 2014 17:06

Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
....
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

freke70
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 19 dec 2014 17:43

Ok, maar het gaat wel degelijk slijtage van een oud slot.
De slotenmaker heeft er een nieuwe soort moeten insteken, omdat dit soort slot niet meer bestond.

+
Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 dec 2014 19:55

Als verhuurder niet wil betalen, oud slot terugsteken bij einde huur. Vraag evenwel aan slotenmaker een attest waaruit blijkt dat slot werkelijk versleten is. Mogelijks wil verhuurder de HWB niet terugbetalen, en zal dat via VR moeten gebeuren. Daarom dat attest.

freke70
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 19 dec 2014 20:06

Bedankt voor de info Mava.
Ik heb alvast de slotenmaker gecontacteerd.

freke70
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 20 dec 2014 11:41

Helaas, geen attest en het slot is weggegooid.
Zijn er nog suggesties?

Hartelijk dank!

chantika
Berichten: 961

#7 , 20 dec 2014 19:45

Ja, regelmatig een beetje olie aan de sloten en scharnieren doen.

freke70
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 21 dec 2014 15:33

Kan ik doen.

Hoewel het probleem zich in het slot zelf heeft voorgedaan en niet in de cilinder of het sleutelgat.

Dit is wat ze moesten vervangen:
http://www.g-u.com/uploads/pics/Schloes ... 018_99.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

chantika
Berichten: 961

#9 , 21 dec 2014 16:02

Het is niet verboden om in de sloten wat olie te spuiten.


Het slot moet er daarvoor niet uit.

Sorry voor de merknaam


Afbeelding


Cilinder moest dan niet vervangen worden?

freke70
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 21 dec 2014 19:53

Bedankt voor de tip.

Ze hebben het volledige slot eruit gehaald en vervangen met een ander model.
Dus die volledige blok (zie mijn foto) die in de deur is ingebouwd.
Het model dat er in zat bestond niet meer.

Ik woon er zelf nog maar enkele maanden in.
Dus wel jammer dat de 300 € kosten nu op mij terecht komen.
Aangezien het elk moment had kunnen stuk gaan.

chantika
Berichten: 961

#11 , 21 dec 2014 20:31

Ja jammer voor de kosten. Maar dat is nu tegenwoordig zo. Men slaat er graag zoveel mogelijk geld uit. Volgende keer enkel deur laten openmaken, om dan zelf een slot te halen bij de doe het zelf winkel. Zal een pak minder kosten. Ziet er naar uit dat de vorige huurder ook zijn versleten slot teruggeplaatst heeft. Al eens opgezocht hoeveel zo een slot kost?

goldfinger
Berichten: 76

#12 , 02 jan 2015 02:01

Pech, aangezien je nooit kan bewijzen dat het slot is stuk gegaan door ouderdom. In het beste geval had je het slot moeten bijhouden. En dan nog, verhuurder kan altijd beweren dat het slot is stuk gegaan om dat jij het niet goed onderhouden hebt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 jan 2015 15:08

Helaas, geen attest en het slot is weggegooid.
Tenzij de slotenmaker wil komen opdraven als getuige bij de vrederechter dat het slot versleten was, heb je geen enkel bewijs van slijtage in handen. In dat geval maak je weinig kans, vrees ik.

Jammer, maar denk maar zo: "Moest je niet huren maar een eigen woning afbetalen, heb je dit soort kosten eveneens, dikwijls nog hogere kosten ook."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”